آشنایی با فرابورس ایران و مزایای آن

يكشنبه ، 12 تیر 1390 ، 13:40

معاملات فرابورسي (خارج از بورس) نوعي معامله جايگزين است که به شبکه معامله گراني که بطور حضوري با يکديگر ملاقات نمي‌کنند و از طريق تلفن و کامپيوتر با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند، اطلاق مي‌شود.

همانطور که می دانیم، سهام شرکت های سهامی خاص و عام و شرکت های تعاونی پس از تاسیس اگر محدودیتی در اساسنامه نداشته باشند، قابل نقل و انتقال است .


اما در کشور ما برای نقل و انتقال سهام شرکت ها و گردش این سرمایه ها در قالب سهام، تنها در یک بازار رسمی یعنی «بورس اوراق بهادار تهران» صورت می گرفت . بنابراین فقط سهام شرکت هایی که در آن عضو هستند (که به چهارصد شرکت هم نمی رسد) در آن قابل معامله بوده و حجم وسیعی از این بازار گردش مناسبی نخواهد داشت . البته راه برای ورود سهام سایر شرکت ها به بازار بورس اوراق بهادار تهران بسته نیست ، اما به دلیل شرایط خاص و ویژه ورود به بازار بورس اوراق بهادار تهران ، همه شرکت ها توان یا علاقه ورود به این بازار را ندارند و ورود به آن زمان بر است.



نحوه تشکیل فرابورس در ایران وجهان

در سایر کشورها در ابتداي قرن بيستم و همزمان با گسترش و تنوع بنگاه‌هاي اقتصادي، فعاليت بازارهاي خارج از بورس به صورت خودجوش و ابتدايي آغاز شد اما اين مسئله در ايران پس از مشکلات عدیده ای که از پذیره نویسی‌های بزرگ و کوچک به وجود آمد مسئولان امر را بر آن داشت تا در راستای ساماندهی این حوزه مهم در قانون جدید اوراق بهادار گامي‌بردارند. بر همین اساس پس از تصويب قوانین لازم براي فرابورس در مجلس در راستاي توسعه فعاليت بازار سرمايه اولین شرکت برای این منظور به نام شرکت فرابورس ايران با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسيد و طبق آن شرکت فرابورس ايران متولي راه اندازي و اداره بازارهاي خارج از بورس شد.

در کشور ما كد سهامداري در فرابورس همانند كد سهامداري در بورس است و هر كسي كه كد سهامداري بورس را دارد , به راحتي مي‌تواند در اين بازار خريد و فروش كند .

مزایای بازار فرابورس

- تامین مالی آسان و ارزان شرکت‌ها

- بهره مندی از معافیت مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده

- کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال

- نقل و انتقال سهام به صورت آسان

- شفافیت و اعتبار قیمت سهام

- اطلاع رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه

- بهره گیری از امکان وثیقه‌گذاری سهام در شبکه بانکی و اخذ ساده‌تر تسهیلات بانکی

- معرفی شرکت و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت

- پیش‌بینی فرآیند ساده خروج از فرابورس

- انجام معاملات خاص

ماموریت فرابورس  ایران

فرابورس بازار اوراق بهاداری رسمی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب می شود که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی  و پوشش خلاء های ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده ای از صاحبان صنایع  به بازار سرمایه، تشکیل شده است. محرومیت طیف وسیعی از بنگاه های اقتصادی از تامین مالی در بازار سرمایه و وابستگی شرکتهای دولتی یا خصوصی به تامین مالی از طریق سهامداران عمده یا اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، منشاء ایجاد این بازار اوراق بهادار جدید به حساب می آید.

با توجه به نیازمندی های کنونی بازار سرمایه، اهداف و استراتژی فعالیت فرابورس ایران به گونه ای طراحی شده تا بخش عمده ای از متقاضیان منابع مالی امکان بهره مندی از مزایای آن را داشته باشند و مهمترین ویژگی آن، سهولت رویه ها در مراحل پذیرش و انجام معاملات اوراق بهادار است .

فرابورس ایران با هدف ایجاد بازاری کارآمد، منصفانه و شفاف، تمهیدات و بستر سازی لازم  را در زمینه انتشار سریع و عادلانه اطلاعات با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده تا صاحبان سرمایه با آگاهی و شناخت بیشتر در خصوص انواع اوراق بهادار، درجات ریسک و سایر شاخصه های مهم، به سرمایه گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در این بازار اقدام کنند.

تلاش در راستای رشد و اعتلای بازار سرمایه، تنوع بخشی به محصولات بازار سرمایه، اعطای فرصت جدید به صاحبان صنایع نوپا و نیازمند به منابع مالی، افزایش مشارکتهای مردمی و افزایش سهم دارایی های مالی در سبد سرمایه گذاری ها، رسالت فرابورس ایران محسوب می شود.

نحوه استقبال از فرابورس

فرابورس از همان ابتدا با استقبال چشمگیری مواجه شد.تنها از ابتداي سال 89 و در طول 144 روز فعاليت حجم معاملات فرابورس بيش از 1700 ميليارد تومان بود و تعداد 3 ميليارد و 842 ميليون سهم و اوراق مشاركت مبادله شد.

دو شركت بانك پاسارگاد و گواهي سپرده ويژه سرمايه‌گذاري عام بانك كشاورزي از جمله بانک هایی هستند که در فرابورس پذیره نویسی کردند.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

 

 

► استخدام يك شركت بازرگاني
دعوت به همكاري شركت معتبر كامپيوتري ◄

مطالب مرتبط
بنر