اختلاس در بانک بین المللی توسعه

سه شنبه ، 14 تیر 1390 ، 13:58

 

مدیر عامل بانک توسعه صادرات که به بهانه بیستمین سالگرد تاسیس این بانک در جمع خبرنگاران حاضر شده بود از اختلاس رئیس ونزوئلایی بانک بین‌المللی توسعه (BID) خبر داد.

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر بهمن وکیلی  با بيان اين‌كه فعاليت‌هاي بانك ايران و ونزوئلا به دليل همكاري‌نكردن سيستم بانكي مبتني بر پشتوانه‌ آمريكايي فقط محدود به پروژه‌هايي كه ايراني‌ها در آنجا حضور دارند، شده است گفت: اخيرا در بازرسي‌هايي كه از شعبه بانک بین‌المللی توسعه (BID) از سوي هيات ايراني به عمل آمد، مشخص شد كه رييس شعبه ونزوئلا بانك رقم 20 هزار دلار از منابع بانك را برداشت كرده كه وي در حال حاضر در زندان به سر مي‌برد.


به گفته‌ وي قرار بود سرمايه‌ بانك از 40 ميليون بوليوار (حدود 18 ميليون دلار) به 170 ميليون بوليوار افزايش پيدا كند كه اين امر فعلا متوقف شده است.

چرا ما را تحریم کرده اید؟

وکیلی ضمن انتقاد از تحریم بانک توسعه صادرات  از سوی برخی کشور های غربی گفت: بانکی که در زمینه توسعه صادرات فعالیت می کند و هیچ ارتباطی با فعالیت های نظامی و هسته ای ندارد به چه منظور تحریم می کنند؟به نظر می رسد این کشور ها در پی اعمال فشار به کشورمان در جهت دستیابی به برخی اهداف غیر مشروع خویش هستند . با وجود مشکلات ایجاد شده از سوی این کشور ها بانک توسعه صادرات باقدرت به فعالیت هایش ادامه می دهد .

وی افزود: در شرایط کنونی سکوت جایز نیست و مدیران بانک و رسانه ها باید با مطرح کردن تحریم ها و شکایت به مجامع بین الملل به مقابله به اهداف آنها بپردازندو دیگران را نیت های ایشان مطلع کنند.

تمایل به افزایش خطوط اعتباری

وکیلی با مطرح‌ كردن اين خواسته كه بانك مركزي بايد به بانك توسعه صادرات كه اهداف توسعه‌اي دارد، خطوط اعتباري بيشتري اختصاص بدهد گفت: سال گذشته چند فقره خط اعتباري به بانك اختصاص داده شد، اما امسال به دليل سياست‌هاي بانك مركزي اين امر متوقف شده است، در حالي كه بايد نگاه ويژه‌اي به بانك توسعه‌ صادرات وجود داشته باشد.

وي همچنين از دستور رييس‌جمهور به اختصاص دو ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه‌ ملي از طريق اين بانك خبر داد و گفت: پروژه‌هايي كه مشمول قوانين اختصاص تسهيلات صندوق توسعه ملي هستند، مي‌توانند به زودي از اين منابع استفاده كنند.

آخرین عملکرد بانک

به گفته مديرعامل بانك توسعه صادرات ميزان پرداخت تسهيلات در سال‌هاي 88 و 89 معادل 26 درصد رشد داشته كه 70 درصد تسهيلات پرداختي متعلق به بخش صنعت بوده است.

وي گفت: ميانگين سپرده‌هاي ارزي در سال 85 معادل 388 ميليون دلار بود كه در سال 89 به 780 ميليون دلار افزايش يافته است. هم‌چنين سپرده‌هاي ريالي در سال 85 معادل 1453 ميليون ريال بود كه در سال 89 به 3883 ميليون ريال رسيد. مانده تسهيلات ارزي هم از 692 ميليون دلار به بيش از 2500 ميليون دلار و مانده تسهيلات ريالي از سه‌هزار و 703 ميليارد ريال 110 هزار و 194 ميليارد ريال است.

وي به كاهش معوقات بانك اشاره كرد و گفت: اين رقم از 3700 ميليارد ريال به سه هزار و 322 ميليارد ريال كاهش يافته است.

اخبار پربازدید بانکی:

=============

 

 

► استخدام شركت فناوري پيشرفته پارسيان(سهامي خاص) با نام تجاري "برتينا"
دعوت به همكاري يك شركت ساختماني در تهران و لواسان ◄

مطالب مرتبط
بنر