در دستگاه خودپرداز چه خبر است؟

چهارشنبه ، 5 مرداد 1390 ، 14:41

به طور حتم زیاد برایتان پیش آمده که به دستگاه خودپرداز یا عابربانک یا همان ATM مراجعه کنید. دستگاهی که یکی از مهمترین دستاوردهای بانکداری الکترونیکی به شمار می رود.

به گزارش بانکی دات آی آر، خودپرداز در این روزگار حکم گنجی را دارد که در چشم بر هم زدنی کارتان را راه می اندازد و می توانید از خدمات گوناگونش لذت ببرید، البته همه اینها به شرطی است که وقتی به خودپرداز مراجعه می کنید با این جمله روی صفحه نمایش آن مواجه نشوید: " با عرض پوزش دستگاه موقتا قادر به ارائه خدمات نمی باشد."!

اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که دستگاه خودپرداز چگونه کار می کند یا اصلا در دستگاه خودپرداز چه خبر است؟

در این گزارش با این دستگاه الکترونیکی و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا می شوید.


اجزای تشکیل دهنده خودپرداز

 

کامپیوتر اصلی(PC): کامپیوتری مرکزی است که وظیفه هماهنگی و کنترل وظایف گوناگون خودپرداز را به عهده دارد و تفاوت زیادی با کامپیوترهای خانگی ندارد.


پرداخت کننده (DISPENSER ): دستگاهی الکترومکانیکی است که مثل یک روبات عمل می کند. این دستگاه وظیفه پول دادن به شمارا، براساس دستور کامپیوتر اصلی، دارد.


چاپگر رسید (RECEIPT PRINTER): دستگاهی است برای چاپ رسید که آن هم براساس دستور کامپیوتر اصلی عمل می کند.


چاپگر ژورنال (JOURNAL PRINTER): دستگاهی است برای ثبت تمام وقایع، چاپ و نگهداری آنها. این دستگاه به عنوان مثال در هنگام مغایرت نظر مشتری و بانک در برخی اطلاعات، به مشتری و بانک در رفع اختلافشان کمک می کند.


کارت خوان (CARD READER):
دستگاهی است که قابلیت خواندن کارت های مغناطیسی و هوشمند را دارد. شما کارت خود را با استفاده از این دستگاه وارد خودپرداز می کنید. سپس دستگاه، محتویات آن را می خواند و جهت بررسی های بعدی از قبیل موجودی حساب به سرور(SERVER ) مرکزی ارسال می کند.


صفحه کلید(KEY PAD) : همان صفحه ایست که با استفاده از آن رمز عبور یا دیگر اطلاعات خواسته شده را وارد می کنید.


نمایشگر MONITOR)): صفحه نمایشی است که به شما به عنوان مشتری برای انتخاب صحیح خدمات درخواستی کمک می کند و راهنمایی می دهد.


بلندگو(SPEAKER): دستگاهی است که شما را از دریافت وجه و کارت آگاه میکند و با فشار هر کلید یک بوق می زند.

 

 


نحوه عملکرد خودپرداز

 

خودپرداز همانند یک کامپیوتر درشبکه عمل کرده که کامپیوتر اصلی مرکزی آن از طریق لینک های زمینی و ماهواره ای به سرور یا میزبان  (H0ST) اصلی متصل می شود.

در برخی کشورها از جمله کشور ما یک شبکه بین بانکی(در ایران به اسم شتاب) وجود دارد که سرور اصلی بانک های مختلف از این طریق به هم متصل هستند تا مشتری یک بانک بتواند از خودپرداز بانکی دیگر استفاده کند.

زمانی که مشتری کارت خود را وارد دستگاه می کند دستگاه کارت خوان محتویات آن را خوانده و به کامپیوتر اصلی می فرستد.کامپیوتر مرکزی از مشتری رمز عبور را خواسته و پس از اینکه مشتری رمز عبور را وارد کرد کامپیوتر اصلی اطلاعات روی کارت و رمز عبور مشتری را جهت تایید درستی آنها از طریق لینک ارتباطی به سرور اصلی می فرستد. در صورتی که کارت متعلق به بانکی دیگر باشد، سرور اطلاعات را به شبکه شتاب(بین بانکی) فرستاده و شتاب نیز براساس اطلاعات روی کارت آن را به سرور بانک مربوطه می فرستد.

سپس سرور اصلی شماره حساب و رمز عبور مشتری را بررسی کرده و درستی یا نادرستی آن را به کامپیوتر اصلی خودپرداز می فرستد، کامپیوتر اصلی خودپرداز در صورت دریافت تائیدیه از سرور اصلی از مشتری می خواهد تقاضای خود را از قبیل دریافت پول، رسید، انتقال وجه و غیره وارد کند سپس کامپیوتر اصلی خودپرداز تقاضای مشتری را به سرور اصلی می فرستد.

وقتی شما تقاضای دریافت وجه می کند، سرور اصلی موجودی حساب شما را چک کرده در صورتی که مجاز به برداشت وجه مورد نظر باشد، سرور اصلی اجازه ارائه پول به شما را به کامپیوتر اصلی خودپرداز می دهد. کامپیوتر اصلی  خودپرداز نیز موجودی صندوق خود را بررسی کرده در صورتی که به اندازه درخواست شما پول داشته باشد دستور پرداخت وجه را به دستگاه پرداخت کننده می دهد. دستگاه پرداخت کننده نیز پس از شروع عملیات پرداخت پول به شما، صحت انجام عملیات فوق را به کامپیوتر اصلی می فرستد،  کامپیوتر اصلی نیز صحت انجام عملیات فوق را به سرور اصلی می فرستد تا سرور نیز عملیات هایی از قبیل کسرکردن وجه دریافتی از حساب شما را انجام دهد.

به علت سرعت بالای عملیات فوق قبل از اینکه شما وجه را دریافت کنید از حساب تان کم می شود. به همین دلیل اگر در بین راه برای پرداخت کننده مشکلی پیش بیاید از حساب شما کسر شده بدون اینکه پرداختی انجام شده باشد.

ذکر این نکته ضروری است که پروتکل ارتباطی بین خودپرداز و سرور اصلی پیش بینی هر نوع اتفاقی برای اطلاعات را کرده است و برای هر مشکلی راه کاری نیز اندیشیده است.پس از اینکه سرور وجه را از حساب شما کم کرد، کامپیوتر اصلی خودپرداز دستور ارائه کارت و رسید به شما را می دهد و وقایع اتفاقی را نیز بر روی چاپگر ژورنال چاپ می کند.

خودپرداز به زبان های دیگر

آمریکا: (Automated Teller Machine (ATM (معنی: بانکدار خودکار)

شرق آمریکا: MAC machine یا (MAC (Money Access Center (معنی: مرکز دسترسی به پول)

کانادا: (Automated Banking Machine (ABM (معنی: دستگاه خودکار بانکی)

برخی زبانهای اروپایی Bancomat یا Bankomat (دستگاه خودکار بانک)

اسپانیا Cajero Automático (دستگاه خودکار نقد کردن)

انگلستان Cashpoint و Cashmachine (نقدگاه)

آلمان Geldautomat (معنی: دستگاه خودکارِ پول)

نروژ Minibank (معنی: بانک کوچک)

هلند Pin Automaat (معنی: دستگاه خودکار پول کشیدن)

سوئیس Postomat (معنی: دستگاه خودکار بانکی به نام سوئیس پست).

در گزارش بعدی به امنیت ATM می پردازیم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► 9 آنتی ویروس رایگان + لینک دانلود
استخدام بشرط زبان ریختن وظاهرخوب... ◄

مطالب مرتبط
بنر