محاکمه مبارک و چند سوال اساسی+تصویر

چهارشنبه ، 12 مرداد 1390 ، 13:13

ديكتاتور سابق مصر لحظاتي قبل تحت تدابير شديد امنيتي و در حالي كه بر روي تخت بيمارستان خوابيده بود، وارد محل برگزاري جلسه محاكمه خود در آكادمي پليس قاهره شد. حسنی مبارک در شرایطی پای میز محاکمه حاضر می شود که هنوز بسیاری در جهان در شوک قیام های مردمی هستند و بحث ها در خصوص انگیزه های اصلی این قیام ها ادامه دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر جنبش های اخیر که با سرعتی سرسام آور بعضی کشورهای عربی را درخود گرفت، به موازات تصمیمات وحرکات نظامی سریع و خارق العاده جهان غرب، سئوالات و گمانه زنی های بسیاری را نزد مردم جهان بوجود آوردند که رسانه ها کم تر به آنها می پردازند.

در واقع نمایش چهره وحشت زده دیکتاتوری که سالها لرزه بر اندام هم وطنانش می انداخت برای ایشان جذاب تر است . شاید هم آنها دلشان نمی خواهد که مردم بیشتر و عمیق تر فکر کنند. بنابر این به نشان دادن صحنه های مختلف این محاکمه و گمانه زنی در خصوص آن بسنده نموده اند.

اما با وجود همه این موانع همگام با گسترش اعتراضات و به ثمر رسیدن آن در مصر, پرسش های زیادی در رابطه با انگیزه های اصلی این قیام ها به میان آمد و تحلیگران سیاسی  برای ریشه یابی این خیزش ها و شناخت بهتر از عواملی که مردم را به این قیام ها واداشت دست به کار شدند.


چه انگیزه هایی مردم را واداشت تا این بار همه با هم به خیابان ها بریزند؟ چه رخ داد تا دیوار ترس و وحشت در وجود مردم فرو ریزد و با اصرار و بدون ترس در مقابل وحشت و خشونت نیرو های امنیتی رژیم های استبدادی مقاومت کنند ومتحمل قربانی ها شوند؟

چرا اینبار مردم فریب وعده های دیر هنگام مستبدین را نخوردند و به تغییرات شکلی و سطحی آنها بسنده نکرده، خواستار کنار رفتنشان از اریکه قدرت گردیدند؟ چرا اینبار جنبشهای مردمی اهدافی را بدست آوردند که اپوزیسیون های سازمان یافته در این حکومتهای استبدادی در طول سالهای متمادی نتوانستند تحقق بدهند؟ انگیزه اصلی قیام های  مردمی انگیزه های سیاسی ,اقتصادی بود یا مردم دغدغه های مذهبی دارند؟

صرف نظر از دیدگاه هایی که با توجه به مداخله سریع کشورهای غربی و ناتو در این قیام ها به مردمی بودن آنها به دیده تردید می نگرند، حضور مردم در خیابان ها را می توان متاثر از چند عامل دانست:

1_ استبداد سیاسی:

استبداد را میتوان مادر همه انگیزه های این خیزش های مردمی بزرگ دانست. موج خروشان اعتراضات مردمی اساسا از رژیم های مستبد سرچشمه گرفته وبه آسانی می شود ریشه های آنرا درسایه سنگین مستبدین سالخورده و رژیم های پولیسی شان جستجو کرد.
ویژگی مشترک در میان این رژیم های مستبد همانا طولانی بودن عمر مستبدین و نظامهای استبدادی شان است.

2_ فساد مالی واداری:

انتشار سرطان گونه  فساد های مالی و اداری در این کشور ها به همراه نادیده گرفتن چشم های بیدار و آگاه جامعه، دیکتاتور ها را به منجلاب نابودی کشاند.اگر چه میزان رشد اقتصادی در تونس، مصر و لیبی در سال های اخیر رقم های بالایی را نشان می دهد, ولی حقیقت این است که بیشترین درآمد این رشد اقتصادی در حساب شخصی مقامات دولتی وحکومتی و یک عده محدودی از غول های اقتصادی در این کشور ها می ریخت و اکثریت مردم کشور از آن بی بهره بودند.

3 _نسل جوان و ناامید:

قشر جوان و بیکار و سرخورده از بی سرنوشتی و به داد آمده از استبداد سیاسی و فساد اداری و ناامید از هر نوع  تغییر وایجاد راهی به سوی آینده ای روشن در سایه نظامهای فرسوده بالاخره به ستوه آمد و وارد میدان شد و در آینده هم هر جا لازم باشد وارد صحنه می شود.این اصلی است که در تمامی جوامع بشری خواه درحال پیشرفت و خواه توسعه یافته تطابق می کند.

4_رسانه ها و نیو میدیا:

نقش شبکه های اجتماعی اینترنتی چون فیس بوک و توئیتر و یوتیوب در راه اندازی و تنظیم این قیام ها خیلی مهم و بسزا بود و هست . دیگر رژیمهای مستبد نمی توانستند دنیا را در تاریکی کامل نگاه کنند و فقط آنچه آنها می خواهند به خورد رسانه ها داده شود وبس.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► شرکت لیزینگ پارسیان عظیم خودرو برای کار در شعب(مهلت ذکر نشده است)
دعوت به همكاري گروه صنعتي و پژوهشي فرهيختگان زرنام در جاده قدیم کرج،قزوین(تا 25 مرداد 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر