10 اشتباه فاحش در بازاریابی

شنبه ، 22 مرداد 1390 ، 00:15

در شرایط تجاری كنونی، بازاریابی امری ضروری است. هرچند در صورتی‌كه روش مناسبی برای بازاریابی انتخاب نکنید به جای سودمند بودن، می‌تواند زیانبار باشد. با دوری کردن از این اشتباهات رایج و معمول، از دام‌های بزرگ بازاریابی دوری گزینید.

1. نه هدفی، نه توقع و انتظاری
بسیاری از شركت‌ها در واقع نمی‌دانند كه از بازاریابی چه می‌خواهند یا انتظارشان از تلاش‌های شبانه‌روزی چیست. ابتدا اهداف‌تان را مشخص و تنظیم كنید. سپس، بپذیرید كه بازاریابی یك مرحله است. در پایان، همواره از تناسب مراحل با اهداف‌تان، اطمینان حاصل كنید.

2. نداشتن خرید(buy in)
مجریان، مدیران و كارمندانی كه بازاریابی را باور ندارند، به طور جدی می‌توانند زیان‌آور باشند و تمامی مراحل را تحت‌الشعاع قرار دهند. خرید ‌(in‌buy)را با روشن كردن اهداف و مراحل عملیات بازاریابی‌تان به دست آورید.

3. ترس

شركت‌ها در برخورد با بازاریابی بیش‌تر دچار ترسی مبهم و نامحسوس می‌شوند. آن‌ها نه از خود بازاریابی، كه از احتمال شكست‌شان در بازاریابی واهمه دارند. این ترس حتی می‌تواند آنان را از آغاز و ادامه‌ی كار باز دارد. هنگامی كه عملیات بازاریابی‌تان را راه‌اندازی می‌كنید، از این‌كه بارها و بارها زمین بخورید و موفق نشوید، ترسی نداشته باشید.

4. بی‌توجهی به آموزش
اگر آموزش‌های لازم بازاریابی را در اختیار كارمندان‌تان قرار ندهید، آن‌ها هم‌چنان بدگمان خواهند بود و این مساله می‌تواند به از بین رفتن كل مراحل بازاریابی منجر شود.

5. هدر رفتن سرمایه
اجرای عملیات50 دلاری كه از اجزای خوبی برخوردار است، می‌تواند راه‌گشاتر از عملیات 50000 دلاری باشد كه به صورت ضعیفی طراحی شده است. بسیاری از فنون بازاریابی ”‌سنتی“، مانند تبلیغات، نمی‌توانند در برآورد و ارزیابی هزینه‌ها نتایج قابل قبولی ارایه دهند.حداقل دو بار در سال سرمایه بازاریابی‌تان را ارزیابی كنید.

 


6. اتلاف وقت
اگر در رفت‌وآمد به گروه‌های شبكه‌ای هیچ‌گونه تجارت و داد و ستدی نمی‌بینید؛ وقت خود را با رفتن به آن‌ها تلف نكنید. تمام زمان بازاریابی‌تان را صرف اثبات ارزش‌مندی آن كنید، در كنار گذاشتن قسمت‌هایی كه درست عمل نمی‌كند، تردیدی به خود راه ندهید.

7. نداشتن ارتباط
اگر در باره‌ی برگزاری یك سمینار مهم به كارمندان‌تان اطلاعاتی نداده‌اید، آن را برگزار نكنید. در تمامی مسایل و جزییات بازاریابی، سیاست آزادی بیان را به كار گیرید.


8. نداشتن حس مسوولیت‌پذیری
این مساله بدترین و بزرگ‌ترین اشتباهی است كه یك شركت می‌تواند مرتكب شود. داشتن اهداف واقع‌بینانه و عملكرد سریع برای كسانی كه در كار بازاریابی هستند، ضروری است. در غیر این صورت شما به مرگ ”آری“ گفته‌اید و هیچ‌چیز را عملی نساخته‌اید.

9. نپرداختن پاداش
اگر در شناسایی و ارج نهادن به مهارت‌ها و تخصص‌های بازاریابی كارمندان‌تان سهل‌انگاری كنید، محرك‌هایی كه باید به كار گرفته شوند، دچار لغزش می‌شوند و نتیجه‌ای معكوس در پی خواهند داشت. راه‌های موفقیت در بازاریابی را كه پایه‌هایی ثابت و استوار دارند، بشناسید.

10. نداشتن دست نوشته و بی‌توجهی به مكتوب كردن كارها
گفته‌اند: «هنگامی كه کاری نوشته شود، انجام می‌پذیرد». همیشه اهداف و طرح‌های‌تان را بنویسید و این احتمال را بدهید كه هنگام نوشتن، دیدگاه و چشم‌انداز شما به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

این‌ها اشتباهات متداولی هستند كه بسیاری از كسب و كارها با آن مواجه می‌شوند. با پرهیز از تكرار اشتباهات بازاریابی رقبای خود، از آنان پیشی بگیرید.


نویسنده : M.E.Callan
مترجم : eMarketingway.ir
ناشر : همكاران سیستم

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► با امپراتوری دریانی ها آشنا شوید
استخدام مجتمع گچ مروارید خراسان(تا 31 مرداد 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر