10 نکته برای اینکه مدیری نمونه باشید

شنبه ، 29 مرداد 1390 ، 09:46

مدیر و رهبر یک مجموعه بودن در عرصه کار و زندگی از کارهای ارزشمندی است که البته نیازمند دانستن مهارت هایی هم هست.

به گزارش بانکی دات آی آر، افراد می توانند با یادگیری مهارت هایی ساده اما کارآمد، هنر مدیریت و رهبری را در خود تقویت کنند.

 

1.    مهارت تصمیم گیری را در خود تقویت کنید

تصمیم گیری و قدرت اتخاد تصمیمات درست از جمله ویژگی های انکارناشدنی یک رهبر خوب است. رهبر یک گروه باید بتواند درباره مسائل و موضوعات گوناگون تصمیم بگیرد و ماهیت بسیاری از این تصمیم گیری ها هم به شکلی است که او مجبور می شود تحت فشار تصمیم بگیرد.

پس در گام اول باید قدرت تصمیم گیری داشته باشید و در گام بعد حتی اگر شرایط خاصی پیش آمد بتوانید تصمیم درستی بگیرید.


2.    فرصت طلب باشید

حتما شما هم اگر روزی شانس با پای خودش به در خانه تان بیاد، آن را به هیچ وجه از دست نمی دهید و تلاش می کنید آن را به بهترین شکل گرامی بدارید.

اما بدانید و آگاه باشید که رهبران همیشه یک گام جلوتر از شما هستند و خودشان برای خود و زیر مجموعه شان فرصت خلق می کنند. آنها به دنبال فرصت های پنهان از نظرها می گردند و بهترین استفاده را نیز از آنها می برند.

این افراد به جای خانه نشینی و انتظار بری اینکه شانس در خانه شان را بکوبد، خود فرصت ها را خلق می کنند. پس خالق فرصت ها باشید تا یک گام دیگر به رهبر بودن  نزدیکتر شوید.


3.    مهارت مشکل گشایی را یاد بگیرید

آنچنان که از واژه "رهبر" برمی آید، مهمترین رسالت این فرد، رهبری و هدایت کردن است و بهترین بوته آزمایش افراد برای سنجش میزان مهارتشان در قدرت رهبری، زمان مواجهه با مشکلات و معضلات است.

یک رهبر خوب نه تنها باید به خوبی مشکلات را حل کند، بلکه باید به طور کامل مشکل را کالبد شکافی کند، روش های مقابله با آن را پیدا کند، راه حل های مناسب پیدا کند، جوانب مثبت و منفی هر یک از راه حل ها را بیابد و در نهایت با انتخاب بهترین راه حل ممکن مشکل را مرتفع کند.

 


4.    براساس شرایط تصمیم بگیرید

راه و روش های زیادی برای رهبری وجود دارد که هر یک از این روش ها، مناسب موقعیت و شرایط خاص زمانی و مکانی است.

هر جا لازم است مستبد باشید و حرف، حرف خودتان باشد. در مواقع لزوم هم به صحبت ها و نظرات اعضای گروه خود توجه کامل داشته باشید و از ایده ها و عقاید آنها نیز استفاده کنید.

با تشخیص و درک درستی که از موقعیت خود و گروهتان دارید، می توانید گام چهارم را در راه رهبر شدن، با موفقیت بردارید.


5.    هوش هیجانی (عاطفی) داشته باشید

داشتن هوش هیجانی به یک رهبر کمک می کند تا احساسات خود و دیگران را درک کند و از پس آنها برآید. آنها نسبت به احساسات لحظه به لحظه خود آگاه هستند و می توانند آنها را کنترل کنند و از این درک نیز برای گسترش آن در میان اعضای گروه استفاده می کنند.

آنها خوب می دانند که حرف هایشان چه اثری روی افکار و کارهای سایر افراد می گذارد و در راه مراقبت و کنترل احساسات دیگران نیز کوشا هستند.

آنها همچنین به دنبال ایجاد توازن میان احساسات خود و دیگران هستند، در حالی که از تلاش برای رهبری بزرگ بودن هم غفلت نمی کنند.


6.    انعطاف پذیر و سازگار باشید

رهبران خوب همواره انتظار موقعیت های غیرمعمول و ناخوشایند را دارند. نسبت به تغییرات سازگاری نشان دهید تا راه عبور از موانع برایتان آسان تر شود.

انعطاف پذیری شما را در مواجهه با چالش ها قوی تر می کند و باعث می شود با آغوش باز ایده ها و پیشنهاد های دیگران را بپذیرید، با مشکلات پیش بینی نشده بهتر کنار بیایید و استراتژی مناسب به کار گیرید. نتیجه همه اینها موفقیت در کار خواهد بود.

7.    رهبر همه فرهنگ ها باشید
یکی از اثرات جهانی سازی و برداشته شدن مرزهای جغرافیایی، کار کردن و تعامل افراد با ملیت ها و فرهنگ های گوناگون با یکدیگر است.

در این شرایط تنها کسی می تواند داعیه رهبر بودن داشته باشد که توانایی درک فرهنگ های گوناگون را داشته باشد و نسبت به تفاوت های فرهنگی حساسیت به خرج دهد.

نمادها، زبان ها، سنت ها و عقاید از جمله جنبه های مهمی هستند که رهبر باید به آنها توجه کند و حتی در صورت نیاز نسبت به آنها سازگار باشد.


8.    اعتبار خود را حفظ کنید

رهبران خود را با کفایت، قدرتمند، عادل، باهوش، دلسوز، بلندپرواز، الهام بخش و هدف گرا می دانند. روشنی و شفافیت در افکار و ارتباطات و نیز پایبندی به ارزش های اخلاقی از دیگر ویژگی های رهبر خوب است.

رهبری کار ساده ای نیست و رهبران در بسیاری مواقع خود را در موقعیت های سختی می بینند که اعتماد به دیگران برای پیشرفت کار ضروری می نماید، اما ترس از خیانت و سرکشی تصمیم گیری را بسیار مشکل می کند. در چنین مواقعی رهبران اعتبار و ارزش خود را از دست نمی دهند.

نگرش مثبت، انگیزه دادن به اعضای گروه و توجه به ارزش ها از جمله مهمترین ویژگی های یک رهبر ایده آل محسوب می شود.


9.    نمونه باشید

مثبت اندیشی، اعتماد و حسن نیت اعضای گروه زمانی به وجود خواهد آمد که سخنان رهبر با عملش یکی باشد. اگر رهبر حرفی بزند و در عمل کار دیگری انجام دهد، اعضای گروه را دلسرد کرده و بر کار هم تاثیر منفی می گذارد.

اگر می خواهید رهبر موفقی باشید باید تلاش کنید تا حرف و عملتان دو تا نشود.


10 رهبران دیگری بپرورید

یک رهبر ایده آل خوب می داند که افراد زیر دستش نیازمند رشد و پیشرفت هستند و در نتیجه طوری رهبری می کند که عرصه بر پیشرفت اعضای گروهش تنگ نشود.

پرورش رهبران جدید، نقاط قوت مجموعه را پررنگ و نقاط ضعفش را کم سو می کند و  ارزش مدیر و زیردستانش را بالا می برد.

با پرورش رهبرانی که دور و برتان هستند، همه اعضای گروه را برای مواجهه با چالش ها آماده می کنید و به این ترتیب راه تان برای رسیدن به موفقیت هموارتر از پیش می شود.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===================

► هوش هیجانی
10 نکته برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی ◄

مطالب مرتبط
بنر