هر آنچه درباره شتاب باید بدانید

چهارشنبه ، 2 شهریور 1390 ، 14:21

چند سالیست که بانکداری الکترونیک، میهمان ما ایرانی ها شده است. البته این میهمان چندان رفتار یکسانی با میزبانش ندارد؛ گاهی خیلی خوش اخلاق و کار راه انداز است و گاهی هم کاری جز خرد کردن اعصاب میزبانش ندارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، از جمله دستاوردهای بانکداری الکترونیک وجود شبکه شتاب یا همان شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی است که باعث می شود کارهای بانکی با سرعت و شتاب بیشتری صورت پذیرد.


شتاب چیست؟
شتاب یا شبکهٔ تبادل اطلاعات بین بانکی یک شبکه الکترونیکی بانکی فراگیر در ایران است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۱ با هدف ایجاد، راه‌اندازی و راهبری سوئیچ ملی به منظور اتصال شبکه پرداخت بانک‌ها به یکدیگر و نهایتاً ایجاد زمینه برای انجام مبادلات بین بانکی به صورت الکترونیکی ایجاد شد.عضویت در شبکه شتاب تابع مقررات حاکم بر مرکز شتاب مصوب خرداد ماه ۱۳۸۱ می‌باشد.


وظایف شتاب چیست؟
عمليات تحت پوشش شتاب دامنه وسيعي از تبادلات، از قبيل برداشت وجه نقد، خريد الكترونيكي، انتقال وجه، پرداخت قبوض و اعلام مانده حساب را در بر مي‌گيرد.

شبکه شتاب چه مزایایی دارد؟
استفاده از این شبکه لزوم مراجعه شما به بانک ها را کاهش می دهد و می توانید خدمات بانکی را بعد از وقت اداری و در تمامی ساعات شبانه روز دریافت کنید. در واقع با استفاده از  شتاب، شبکه بانکی 24 ساعته دراختیار شماست.


شتاب چگونه کار می کند؟
نحوه کار شبکه شتاب به این شکل است که بانک ها به سوئیچ ملی متصل می شوند و تبادل اطلاعات مربوط به تراکنش های بین بانکی صورت می گیرد.

سوئیچ واسطه ای دربرگیرنده سخت افزار، نرم افزار و پایگاه داده است که پیام های مربوط به تراکنش ها را بین ابزار پذیرش و مقصد پذیرش جابجا می کند.

تراکنش نیز پیامی الکترونیکی است که در یکی از درگاه های ارائه دهنده خدمات که می تواند خودپرداز یا پایانه فروش باشد ایجاد و به شبکه شتاب ارسال می شود.


امنیت شبکه شتاب چگونه است؟
شبکه شتاب يك شبكه كاملاً مجزا و وابسته است و كسي نمي‌تواند وارد آن شود. يكي از قابليت‌هاي جالب توجه شتاب امكان ره‌گيري و رديابي هكر حتي پس از پاك‌كردن آن است. اين سيستم از قابلیتی تحت عنوان آئينه  (Mirror ) سود می برد كه هكر را حتی پس از ورود و انجام عملیات موفقیت آمیز ردیابی می کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► دعوت به همكاري يك شركت فعال در زمينه تجهيزات آزمايشگاهي در تهران(تا 9 شهریور 90)
دعوت به همكاري يك شركت فعال در زمينه فروش و خدمات پس از فروش در تهران(تا 16 شهریور 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر