ریشه 10 اصطلاح رایج در دنیای کامپیوتر و اینترنت

يكشنبه ، 6 شهریور 1390 ، 08:15

زندگی بشر امروز بدون کامپیوتر و اینترنت انگار چیزی کم دارد و روند زندگی بدون آنها متوقف می شود. از همان روزهای اولی که این فناوری های مدرن پا به زندگی انسان ها گذاشتند، خیلی زود توانستند با تمام کلمات و اصظلاحاتی که با خود به همراه آوردند، در میان مردم محبوب و پر طرفدار شوند.

به گزارش بانکی دات آی آر، حکایت خواستگاه و ریشه اصلی بسیاری از عبارت ها و اصطلاحاتی که این دستاوردهای دنیای مدرن با خود به همراه آوردند، خواندنی و شنیدنی است که ما در این گزارش به 10 اصطلاح از آنها اشاره می کنیم.


1.    ترول (Troll)

 

ترول به افرادی گفته می شود که در تالارهای گفتگو در پاسخ به پرسشی کاملا عادی تلاش می کنند تا با جلب نظر، ایجاد تشنج یا بیان مطالب توهین آمیز، دیگران را برنجانند.

یک باور این است که نام ترول از موجودی افسانه ای گرفته شده که زشتی و توهین و آزار از ویژگی هایش است. اما باور مهمتر و قوی تر این است که این واژه از فعل troll به معنای چرخاندن یا دایره وار حرکت کردن است و به تکنیکی در ماهیگیری برمی گردد که در آن طعمه به آرامی به دنبال قایق کشیده می شود و روی آب شناور است تا بتواند ماهی را بدون تشویش و نگرانی به دام بیاندازد.

نحوه عملکرد ترول های اینترنتی هم دقیقا به همین شکل است و هدف آنها هر چه که باشد در نهایت جلب نظر دیگران است.


2.    اسپم (Spam)

 

به سوءاستفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند ایمیل، مسنجر، گروههای خبری ایمیلی، فکس، پیامک و غیره برای ارسال پیام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته اسپم گفته می شود.

اسپم در واقع عنوان علامت تجاری تولیدات گوشت بسته‌بندی محصولات غذایی معروف «هرمل» است و نام یکی از محصولات گوشتی کمی بود که در دوران جنگ جهانی دوم جیره بندی نداشت و به همین خاطر به طور گسترده در دسترس عموم قرار می گرفت.

این واژه بعد از مدتی در یک برنامهٔ طنز تلویزیونی انگلیسی به نام میدان پرواز پی‌تون مورد استفاده قرار گرفت که در آن اسپم به شیوه‌ای غیرمعمول و طنز گونه در فهرست غذاهای رستوران تکرار شده بود.

هزینه اندک، مهمترین انگیزه بسیاری از شرکت های تبلیغاتی دنیا برای استفاده از اسپم یا همان ایمیل های ناخواسته ای است که این روزها به وفور یافت می شود. قانون قوی و مشخصی نیز برای جلوگیری از این نوع مزاحمت ها در دنیای مجازی وجود ندارد.


3.    ویروس (Virus)

 

ویروس های کامپیوتری تفاوت چندانی با ویروس های داخل بدن ندارند، هر دو دوست دارند برنامه ها و دستوالعمل های خود را به سیستم عملکرد معمول وارد کنند تا به آن ضربه زده و آنچه خودشان دوست دارند را بسازند. همین امر دلیل اصلی نامگذاری ویروس های کامپیوتری است.

ویروس های کامپیوتری در واقع برنامه هایی کامپیوتری هستند که برنامه نویسان برای اهداف گوناگونی چون شهرت، انتقام، ایجاد خسارت و یا اهداف اقتصادی می نویسند.


4.    فایروال (Firewall)

 

فایروال نام برنامه ایست که شبکه ها را از دسترسی یا دستکاری غیرمجاز محافظت می کند. در دنیای واقعی دیوار آتش یا همان فایروال ساختارهایی هستند که برای پیشگیری از گسترش آتش یا نیروهای مخرب ساخته می شود.

در دنیای مجازی هم تقریبا وضع به همین شکل است. فایروال ها در واقع همان دیوارهایی هستند که در برابر ویروس ها، هکرها و کرم ها مقاومت می کنند.


5.    پینگ (Ping)

 

ابزاری شبکه ایست که برای آزمایش میزان دسترسی پذیری یک میزبان در شبکه پروتکل اینترنت به کار می رود و می تواند زمان رفت و برگشت برای بسته‌های فرستاده ‌شده از میزبان عامل تا کامپیوتر مقصد را محاسبه کند.

این واژه در واقع برگرفته از زیر صدایی است که سیستم سونار ایجاد می کند. این سیستم، تکنولوژی است که کار تشخیص فاصله توسط صوت را انجام می دهد و چون ابزار پینگ هم کار تشخیص فاصله و زمان رفت و برگشت را انجام می دهد، به این نام خوانده می شود.


6.    ویکی (Wiki)


نمی دانیم می دانید یا نه، ویکی در اینترنت گروهی از سایت های بین المللی را گوییند که به واسطه تعامل با کاربران پا می گیرند، به عنوان مثال ویکی پدیا.

در هاوایی "Wiki Wiki" به معنای سریع است و به این خاطر نام ویکی بر چنین سایت هایی نهاده شده که باید سریع وآسان قابل دسترس باشند و بتوان اطلاعاتشان را دستکاری کرد.


7.    بیت (Bit)

 

به کوچکترین واحد یا رقم در کامپیوتر گفته می شود. هنگامی که نخستین زبان های کامپیوتری ظهور کردند، واحدهای دوتایی به عنوان ساده ترین و تاثیرگذارترین زبان کامپیوتری به وجود آمدند.

در واقع بیت بر گرفته از عبارت Binary digit به معنای رقم دوتایی است.


8.    باگ (Bug)

 

داستان باگ یا همان حفره امنیتی در برنامه های کامپیوتری هم جالب است. در حالی که گریس هوپر، یکی از پیشگامان برنامه نویسی کامپیوتری، در حین کار بر روی پروژه ای بود، با مشکل در دستگاه خود مواجه شد. تکنسین هایی که به دنبال مشکل بودند، با سوسکی مواجه شدند که درون دستگاه جا خوش کرده بود، سوسکی که هنوز در موزه اسمیت سونیان به نمایش درمی آید.

البته تکنسین ها یا خانم هوپر اولین کسانی نبودند که از این واژه برای نقص و اشکال در دستگاهی استفاده می کردند، پیش از این ادیسون هم از این واژه در دفترچه هایش استفاده کرده بود.


9.    هات میل (Hotmail)


از جمله اولین برنامه های ایمیلی که در دسترس عموم قرار گرفت، همین هات میل بود.
دلیل اینکه شرکت جک اسمیت و سیبر بهاتیا، به عنوان بنیانگذاران این سرویس ایمیل این نام را برای خدمات خود انتخاب کردند این بود که می خواستند، نام این سرویس در برگیرنده حروف HTML باشد.


10.    کوکی (Cookies)

کوکی، بسته‌ای از اطلاعات است که توسط سرور به مرورگرهای اینترنتی فرستاده می‌شود و در صورت لزوم نیز از مرورگرهای کاربران به سرور باز می‌گردد.

به نظر می رسد دلیل انتخاب این نام برای این سرویس اینترنتی مقایسه نوعی کیک یا کلوچه ارزان چینی است که می توان با خرید آن به جای خوراکی های دیگر در پول صرفه جویی کرد، همانطور که کوکی ها اطلاعات را ذخیره می کنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► تصویری/ از کاخ سفید رشت تا ...
آموزش طراحی وب سایت بدون کدنویسی در شرکت ایلیا فناور پاسارگاد ◄

مطالب مرتبط
بنر