7 نکته برای ایجاد انگیزه در کارمندان

يكشنبه ، 13 شهریور 1390 ، 13:26

بازاریابی و داشتن استراتژی و راهبرد از جمله فاکتورهایی است که هر شرکتی برای فعالیت خود مدنظر قرار می دهد. اما مهمتر از این دو فاکتور در راه موفقیت داشتن کارمندان با انگیزه است.

به گزارش بانکی دات آی آر، ایجاد محیطی پویا و پرجنب و جوش نتیجه وجود کارمندانی است که سرزنده و با انگیزه باشند. اما برای داشتن کارمندانی که انگیزه لازم برای کار کردن را داشته باشد، در نظر داشتن و توجه به این 7 نکته توصیه می شود.


1.    مراقب برخورد نخست باشید

معمولا برخورد اول با کسی که تا پیش از آن با او رو در رو نشده اید، بسیار مهم است، چراکه این برخورد تا مدت ها به یاد آن فرد خواهد ماند.

این برخورد حتی می تواند در درک کارمندان از نقششان در شرکت کمک کننده باشد. پس مراقب باشید که برخورد در خور شان و شخصیت خود با کارمندتان داشته باشید و البته از دغدغه ها و برنامه هایش هم بپرسید.


2.    به مهارت ها و توانایی های کارمندتان توجه کنید

هر کارمند، حتی اگر کار بسیار کوچک یا کم اهمیتی را انجام دهد، نیازمند ارزش گذاشتن دیگران بر کارش است.

محیط یک شرکت در صورتی پویا خواهد بود که در درجه اول مدیریت و سپس رده های پایین تر به کار و زحمت دیگران ارج گذارند و برای توانایی های هم، هر چند کوچک باشد، احترام قائل شوند.

اگر مدیری هم خود چنین دیدگاهی داشته باشد و هم دنبال چنین کارمندانی باشد، مسلما در ایجاد محیطی پویا با کارمندانی با انگیزه موفق بوده است.

3.    کاری کنید کارمندان نسبت به شرکت حس مالکیت داشته باشند

هرچه احساس مالکیت کارمندان نسبت به شرکت یا نهادی که در آن کار می کنند، بیشتر باشد، انگیزه آنها هم برای کار کردن بیشتر می شود.

با نظر خواستن از کارمندان در مورد برنامه ها و کارهایی که امکان پذیر است، آنها را در تصمیم سازی های شرکت شریک کنید تا احساس تعلق خاطر و در نتیجه انگیزه آنان برای کار بیشتر شود.


4.    با هر کس فراخور شرایط خودش رفتار کنید

هیچگاه تشویق یا تنبیه کارمندان خود را یکسان در نظر نگیرید و به جای آن با توجه به رده سازمانی و نوع کار شخص تصمیم بگیرید که چگونه و چه میزان تشویق یا تنبیه کنید.

به شخصیت حقیقی و حقوقی کارمندانتان احترام بگذارید و با توجه به بازخورد کارشان برای آنها تصمیم بگیرید.


5.    بر نقاط قوت تاکید کنید

هر کس نقاط قوت و مهارت هایی دارد که هر یک از جنبه ای می توانند به شرکت یا نهادی که فرد درآن کار می کند، کمک می کند.

بیشتر از اینکه به نقاط ضعف توجه کنید، نقاط قوت و مهارت ها را برجسته کنید، به ویژه اگر نقاط ضعف فرد در روند کار شرکت خلل اساسی وارد نکند.

ارائه راهکار برای رفع کاستی ها و پوشش دادن نقاط ضعف هم می تواند راهی مناسب برای ایجاد انگیزه در کارمندان باشد.


6.    از طرح های ریسکی کارمندان حمایت کنید

اعضای تیم یا زیردستان شما باید بدانند که در صورت اشتباه با مجازات های سنگین از جمله اخراج روبرو نخواهند شد و حتی اگر پیشنهاد پر ریسکی هم بدهند، می توانند دستکم امیدوار باشند که پیشنهادشان بررسی می شود.

فراموش نکنید برخی از بزرگترین نوآوری ها حاصل اشتباهات و خطاهای سهوی بوده اند.
البته همزمان کارمندان باید بدانند که در صورت ارتکاب اشتباهات سنگین یا انجام ندادن درست وظایف با تنبیه و یا حتی اخراج هم مواجه خواهند شد.


7.    پذیرای همکاران و زیردستان خود باشید

اگر جزو آن دسته از مدیرانی هستید که همواره در یک اتاق در بسته و پشت میز می نشینید، این را بدانید که شرایط لازم برای کشتن انگیزه در وجود کارمندان خود را فراهم کرده اید.

سلسله مراتب و چارت سازمانی نباید باعث شود که تا فاصله شما با کارمندانتان بیش ازحد معمول و پذیرفته شده باشد، چرا که این موضوع به بازدهی شرکت آسیب می زند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام مدیر بازرگانی و نماینده فروش فعال در شرکت مهندسی ایمن تک طبرستان در مازندران و کلیه استان های کشور(تا 20 شهریور 90)
طنز/ بستنی طلاوچند سوال اساسی!! ◄

مطالب مرتبط
بنر