با "نزدک "از نزدیک آشنا شوید

يكشنبه ، 13 شهریور 1390 ، 14:48

نزدک (به انگلیسی: NASDAQ) یک بازار بورس سهام در آمریکا است.

این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است، که با حضور بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن، بیشترین مقدار معاملهٔ سهام را نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان دارد.

این بازار در ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD پایه‌گذاری شد. اما آنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، با یک سری فروش خود را از این بازار بیرون کشیدند.

این بازار بورس در نیویورک مرکزیت دارد و با بازار بورس نیویورک تفاوت دارد.

نزدک از لحاظ امنیتی مانند سیستم کنترل برق ایالات متحده یا سیستم کنترل پرواز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

البته این به آن معنا نیست که غیر قابل نفوذ است و همین سال گذشته هک شد.بااین وجود سیستم اینترنتی مبادلات ارزی نزدک همچنان جزو امن ترین سیستم های امنیتی به شمار می آید.

 

تاریخچه نزدک

نزدک در 8 فوريه سال 1971 توسط National Association of Securities Dealers- NASDتاسيس شد و اولين بازار سهام الکترونيکي جهان است.

ساختمان نزدک در ميدان تايمز شهر نيويورک قرار دارد.

NASDAQ مخفف جمله National Association of Securities Dealers Automated Quotations system "سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار"است .

در ابتداي تاسيس فقط يک کامپيوتر براي داده هاي اطلاعاتي داشت و عملا ارتباطي بين خريداران و فروشندگان انجام نميشد . اين بازار باعث پايين آمدن مقداري از سپرده ها شد.


اين بازار داراي بيش از 3200 کمپاني شامل کمپاني هاي ارتباطي و مخابراتي - حمل و نقل -خدمات مالي و ... است بر خلاف بازار (NYSE ( WALL STREET "بورس نیویورک"بازار  NASDAQ کاملا الکترونيکي است.

اولين بازار سهامي بود که تبليغ پررنگ و همه جانبه کمپاني هاي قابل خريد در اين بازار را ميکرد و در تبليغات خود چنين بيان ميکرد : بازار سهام نزدک بازار صد سال آينده است در سال 1985 شاخص NASDAQ 100 معرفي شد .

تا سال 1987 اکثر معاملات از طريق تلفن انجام ميشد اما در جريان حادثه اکتبر 1987 ( اشاره به دوشنبه سياه ) بازاریابها به تلفن ها پاسخ نميدادند و به همين دليل سيستم انجام دستورات کوچک که شيوه اي الکترونيکي براي وارد کردن معاملات معامله گران بود برقرار شد.



دوشنبه سياه :

نامي است که به روز دوشنبه 19 اکتبر 1987 داده اند . زماني که شاخص DJIA سقوط نمايشي خود را همزمان با سقوط سراسري بورس هاي جهاني شروع کرد . در آخر ماه  اکتبر بازار سهام هنگ کنگ 45.8 % استراليا 41.8 % بريتانيا 26.4 % ايالات متحده 22.6 % و کانادا 22.5 % سقوط کرده بودند!


دوشنبه و سه شنبه سياه براي 28 و 29 اکتبر 1929 نيز به کار ميرود يعني بعد از پنج شنبه سياه در 24 اکتبر 1929.


سقوط دوشنبه سياه دومين سقوط در تاريخ بازار سهام است . اولين سقوط در روز شنبه 12 دسامبر 1914 بود وقتي که شاخص DJIA سقوطي 24.39 درصدي را تجربه کرد.

در آن واقعه بازار نيويورک تا جولاي به دليل بدهي خارجي ناشي از جنگ جهاني اول تعطيل شد.

حادثه سال 1987 داراي رموزي است . تعداد زيادي از افراد برجسته معتقدند که خبر و واقعه مهمي در دوشنبه سياه رخ نداده بود که باعث چنين ريزشي شود. مهمترين فرضيات  عقلاني درباره علت اين رويداد فرايض بازار کارآمد و موازنه اقتصادي بيان شد . بحث ها و دلايل هنوز هم بعد از گذشت سال ها از آن واقعه همچنان بدون رسيدن به نتيجه اي  همچنان ادامه دارد.


مدير عامل بورس نزدک : Robert Greifeld

مدير مالي : David P. Warren

مديريت سرمايه گذاراي :
Anna M. Ewing

روزهاي تعطيل بازار :

January 1 - New Year's Dayسال جدید

January 15 - Martin Luther King Jr.'s Birthday  تولد مارتین لوتر کین

February 19 - Presidents' Day روز رئیس جمهور

April 6 - Good Friday جمعه قبل از عید پاک

May 28 - Memorial Day روز یاد بود

July 4 - Independence Day روز استقلال

September 3 - Labor Day روز کارگر

November 22 - Thanksgiving Day روز شکر گزاری

December 25 - Christmas Day جشن کریسمس

تعداد کارکنان : 898 نفر

منبع: بانکی دات آی آر

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام در گروه مپنا(فعلا بدون مهلت)
استخدام كارشناس انفورماتيك در شرکت میعاد بتون سپاهان در اصفهان(تا 31 شهریور 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر