از بزرگترین اختلاس بانکی کشور چه خبر؟

دوشنبه ، 14 شهریور 1390 ، 10:23

چندی پیش خبری مبنی بر اختلاس چندمیلیاردی در بانک صادرات منتشر شد که دل خیلی از دشمنان را شاد کرد و تا هفته ها خوراک رسانه های مخالف را فراهم کرد.

خبر منتشر شده از این قرار است که: اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات ایران بزرگترین اختلاس بانکی کشور از ابتدای شکل گیری نظام است .

براساس اخبار منتشر شده متهم اصلی این پرونده كه یك ایرانی ساكن آلمان بوده است، در دولت نهم با دریافت چراغ سبز برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی گردد و كل سرمایه خود را كه حدود یك میلیون دلار بوده است، به ایران می آورد.
وی با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر كرده و مجددا به آلمان باز می گردد و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان و گسترش فعالیتهای خود، به ایران نقل مكان كرده و اقدام به تاسیس شركتهای زنجیره ای متعدد می نماید و با هر شركت نیز اقدام به دریافت وام های هنگفت بانكی، خرید شركتهای دولتی با پیش قسط حاصل از وجوه سیستم بانكی و گشایش اعتبارهای مكرر می نماید.

 


روش ا.خ برای دریافت وام و مصون بودن از برخورد، به كارگیری افراد بازنشسته و صاحب نفوذ در برخی دستگاههای حساس نظام و استفاده از آنان به عنوان اعضای هیات مدیره بوده است.
در جریان اختلاس در بانك آریا نیز این فرد  بر خلاف قانون كه بایستی پنجاه درصد از سهام بانك به صورت پذیره نویسی آزاد باشد، بیش از نود درصد سهام این بانك را به نام نزدیكان خود ثبت می نماید.
جزئیات دیگر به دست آمده، حاكی از آن است كه با وجود همه تدابیر و ارتباطات ویژه ا.خ، سر زدن یك اشتباه از سوی وی، باعث به جریان افتادن این پرونده شده است.


وی در تماس با مدیر خوزستان بانك صادرات، از وی می خواهد به دلیل مشكل نقدینگی، تایید یك ال.سی (توافقنامه پرداخت ارزی) به مبلغ سی میلیارد تومان مربوط به شركت وی در بانك صادرات را انجام دهد.
مدیر بانك ابتدا با توجه به اعتبار و گردش مالی بالای ا.خ در این بانك، موضوع را می پذیرد، اما وقتی به اسناد مراجعه می كند، متوجه می شود هیچ درخواست ال سی به نام وی و شركتش ثبت نشده است.

بنابراین به موضوع مشكوك شده و به بانك صادرات مستقر در شركت فولاد مراجعه می كند و در بازرسی از آنجا متوجه می شود طی دو سال گذشته، حدود سه هزار میلیارد تومان ال سی صوری توسط این شعبه برای ا.خ صادر شده است.


گفته می شود اگرچه رقم اختلاس این پرونده سه هزار میلیارد تومان اعلام شده، اما این رقم تنها مربوط به بخشی از تخلفات ا.خ است و با ادامه تحقیقات، ابعاد این پرونده در بانكها و موارد دیگر افزایش یافته است.
طی روزهای گذشته نیز، در ادامۀ موج فساد فراگیر بانکی – دولتی، و بعد از افشای دو مورد اختلاس کلان «بیش از یك میلیارد و صد میلیون تومان در استانداری تهران» و همچنین «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر»، رسانه های خبری از چهار اختلاس بزرگ دیگر در سه شعبه از بانک های جنوب و شرق و غرب کشور و یکی از شعبات بانک تجارت در تهران خبر داده بودند.

 


این رسانه ها مدعی شده اند اخیرا کارشناسان پولی کشور اعلام کرده اند که “امسال سال پرده‌برداری از اختلاس‌های بانکی است” و خبرهای مختلفی در این خصوص انتشار یافته است.

در روزهای ابتدایی انتشار این خبر واکنش های مختلفی در خصوص آن صورت گرفت از جمله آنکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اختلاس از بانک صادرات را تأسف‌بار خواند و گفت: حجم بالای مبالغ اختلاس شده از این بانک، نشانه‌ای از وجود دست‌های پشت پرده‌ای برای فراهم کردن شرایط انجام این اختلاس بوده است.

فتحی‌پور تأکید کرد: مبلغ اختلاس شده، مبلغ اندک و ناچیزی نیست و این موضوع و دست‌های پشت پرده این اختلاس باید از سوی دستگاه‌های ناظر همچون سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه به‌طور جدی پیگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس به‌زودی و در هفته‌های آینده بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار می‌دهد و از مسئولان مربوط و بانک مرکزی برای توضیح چگونگی انجام این اختلاس توضیح می‌خواهد.

مدیر کل روابط عمومی بانک صادرات هم از استراتژی دیوار بلند حاشا استفاده کرده وگفت : موضوع صرفاً سوء استفاده از نام و اعتبار بانک صادرات ايران مي‌باشد به نحوي که مديران گروه ملي فولاد ايران با تباني احدي از کارکنان اين بانک خارج از محيط و سيستم بانکي اقدام به سوء استفاده اعتبار اسنادي ريالي داخلي (LC) مي‌نمايند، درحاليکه هيچ گونه سابقه و مستند قانوني نزد اين بانک موجود نبوده و اعتبارات مذکور صوري و فاقد پشتوانه مي‌باشند.

اما نه از جلسه مجلس خبری شد و نه تا کنون هیچ پاسخ روشنی به این ادعا ها داده شده . ادامه این روند تنها ریختن آب به آسیاب  دشمنانی است که می خواهند نظام مالی کشور را در حال رکود و از هم پاشیدگی نشان دهند.

به نظر می رسد پاسخگویی و روشنگری در خصوص موضوع بهترین راه دفاع خواهد بود.

منبع: بانکی دات آی آر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► استخدام فوق دیپلم و لیسانس در شرکت قطعه سازی خودرو در تهران و صفا دشت(تا 21 شهریور 90)
داوجونز ◄

مطالب مرتبط
بنر