۱۳ سال فعالیت گوگل در یک نگاه

گوگل دیروز در حالی سیز دهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت که به بزرگترین و بدون اغراق محبوبترین موتور جستجو در سراسر دنیا تبدیل شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، خدمات متنوع و گوناگون این سرویس اینترنتی باعث شده است تا کاربران دنیای مجازی روز به روز گرایش بیشتری نسبت به گوگل نشان دهند.

در این گزارش نگاهی گذارا خواهیم داشت به برخی از مهمترین اقدمات گوگل در طول ۱۳ سال فعالیت خود.

 

۱۹۹۶-۱۹۹۷: BackRun

پایه و اساس گوگل این موتور جستجو بود که لری پیج و سرگی برین در سپتامبر ۹۷ راه اندازی کردند. BackRun نتیجه ملاقات این دو نفر در دانشگاه استمفورد بود، اما این سرویس جستجو خیلی زود جای خود را به گوگل داد.

۱۹۹۸: اولین صفحه اصلی (homepage)

 

نمونه آزمایشی و اولیه صفحه اصلی گوگل در نوامبر ۱۹۹۸ راه اندازی شد. پیش از آن سرمایه گذاری به نام اندی بکتولشیم با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار دلاری خود امکان راه اندازی گوگل را فراهم کرد.

۲۰۰۰: گوگل پیش فرض جستجوهای یاهو شد

جدا از همکاری با یاهو، در سال ۲۰۰۰ گوگل اعلام کرد که فهرست آدرس هایش به یک میلیارد رسیده است که آن را تبدیل به بزرگترین موتور جستجو می کند.
گوگل همچنین در این سال با راه اندازی سرویس اد وورد (AdWord) به مردم این امکان را داد که کلیدواژه های تبلیغی را که در کنار نتایج جستجو ظاهر می شدند، خریداری کنند.

۲۰۰۱: سرویس جستجوی عکس

در جولای سال ۲۰۰۱ گوگل سرویس عکس را با ۲۵۰ میلیون عکس راه اندازی کرد. در همین سال گوگل صاحب شرکت Deja Usenet شد و دسته بندی هایی را در نظر گرفت که در نهایت به شکل گیری گروه های گوگل انجامید.

۲۰۰۲: ورود به دنیای سخت افزار

 

در اوایل سال ۲۰۰۲ گوگل نخستین سخت افزار خود به نام Google Search Appliance را تولید کرد. این ابزار با اتصال به کامپیوتر امکان جستجوی پیشرفته در اطلاعات داخل کامپیوتر را فراهم کی کرد.

۲۰۰۳:  ادسنس (AdSense)

در این سال گوگل بزرگترین برنامه مبتنی بر محتوای تبلیغاتی را معرفی کرد. در حال حاضر گوگل ادسنس یکی از پرسودترین و پردآمدترین راه های کسب درآمد از اینترنت به شمار می رود.

۲۰۰۴: جی میل (Gmail)

در آوریل سال ۲۰۰۴ سرویس ایمیل یا همان جی میل هم راه اندازی شد و به عنوان رقیب سرسختی برای یاهو میل پا به عرصه دنیای مجازی گذاشت.
این سرویس با وجود اینکه سن کمتری نسبت به یاهو میل دارد ولی مثل همتایش طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

۲۰۰۵: گوگل مپز (Google Maps)

در فوریه سال ۲۰۰۵ و به منظور استفاده آنلاین در آیفون در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد. با استفاده از این سرویس، کاربران می توانند نقشه شهرها و کشورهای گوناگون را ببینند و حتی مسیر نقطه به نقطه را دربیاورند.

همچنین گوگل ارث، سرویس نقشه برداری ماهواره ای قدرتمند گوگل نیز در ماه ژوئن همان سال راه اندازی شد.

۲۰۰۶: یوتیوب (YouTube)

 

 

در اکتبر ۲۰۰۶ گوگل با یک معامله ۱/۶۵ میلیارد دلاری گوگل صاحب شبکه اجتماعی یوتیوب شد که محل به اشتراک گذاری فیلم های مردم در سراسر جهان است.

۲۰۰۷: اندروید(Android)

 

 

 

در نوامبر سال ۲۰۰۷ گوگل اولین سیستم عامل تلفن همراه به نام اندروید را معرفی کرد که اعتقاد داشت نخستین پلت فرم آزاد برای گوشی های تلفن همراه است.

۲۰۰۸: گوگل کروم (Google Chrome)

 

 

در سپتامبر سال ۲۰۰۸ گوگل نخستین مرورگر وب آزاد خود را معرفی کرد. گوگل کروم در ابتدا به صورت آزمایشی در یکصد کشور جهان عرضه شد و بعد نسخه های منطبق با سیستم عامل گنو/لینوکس و کامپیوتر اپل مکینتاش هم توزیع شد.

۲۰۱۱: گوگل پلاس Google+

 

مهمترین پایگاه و جایگاه مشارکت اجتماعی گوگل یعنی گوگل پلاس همین امسال راه اندازی شد. این سرویس که در ماه ژوئن راه اندازی شده تنها با دعوت دیگران قابل دسترسی برای افراد است.
کار مهم دیگری که گوگل همین چند وقت پیش انجام داد خرید موتورولا به مبلغ ۱۲/۵ میلیارد دلار بود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *