4 نکته حیاتی برای داشتن یک بنر خلاقانه

پنجشنبه ، 24 شهریور 1390 ، 12:06

جيسون و دونالد، دو کاراکتر اصلی فيلم، موفق شده‌اند تبهکارانی را که در خيابان‌های مرکز شهر در تعقيب‌شان بودند، پشت سر بگذارند و زير ردای تاريک شب و در پناه لوله‌های غول‌پيکر کارخانه‌ای قديمی در حومه شهر از چشم‌ها پنهان شوند. آب که از چند لوله ترک‌خورده در بالای سر آن‌دو به آرامي در حال نشت‌کردن است، پس از گذشتن از زخم‌گردن جيسون جوی باريکی از خونابه را روی زمين جاری کرده‌است. دونالد تلاش می‌کند، هم او و هم خود را از مخمصه کنونی نجات دهد. اما جيسون دهان خود را به گوش دونالد نزديک می‌کند تا موضوعی سری و حائز اهميت را که چندی پيش از آن با خبر شده، با دوست قديمی‌اش در ميان بگذارد. لب‌های مرد زخمی تکان می‌خورد و دونالد با شگفتی به آنچه که دوستش در حال واگويه‌کردن است، گوش فرا می‌‌دهد. اما پيش‌از آن‌که من و شما نيز متوجه شويم جريان از چه قرار است، ناگهان فيلم قطع می‌شود؛ به جای صحنه قبلی چند کودک را می‌بينيم که از در و ديوار اتاقی با ديوارهای زرد و قرمز آويزان شده‌اند و در همين حين، گوينده‌ای فرياد می‌زند: «پفک نمکی! چهار تا بخر، جايزه ببر!»

 

تاکنون بارها حين تماشای فيلم با موقعيت‌های کمابيش مشابهی مواجه شده‌ام. گویی به زعم برخی از برنامه‌سازان برای هرچه تأثيرگذارتر شدن آگهی از سویی و هرچه مشتاق‌تر کردن بيننده به ديدن ادامه فيلم از سوی ديگر، بهتر آن است که فيلم در حساس‌ترين جای خود قطع و چند آگهی بازرگانی پخش شود تا هم بيننده مشتاق به ديدن ادامه فيلم باقی بماند و هم صاحب آگهی کذایی با اين ترفند تبليغاتی خيل بيشتری از مردم را به خريد کالای خود ترغيب کند. نكته جالب توجه آن‌که قيمت پخش هر ثانيه آگهی در مواردی از اين قبيل، بيش از مواقع عادی است. حال اين‌که در اين ميان تکليف تلاش فيلم‌ساز برای به وجود‌آوردن صحنه‌ای دراماتيک و رويارویی او با پفک نمکی چه می‌شود، گویی چندان مهم نيست. اين رويه در دنيای آگهی‌های وطنی آنلاين هم توفير چندانی ندارد. اندک تفاوتش در اين است که آنجا بايد بسته‌های رنگی خوراکی را حين تماشای فيلمی در ژانر نوآر (در فرانسه به معنای سياه) تاب آورد و اينجا بنرهای چشمک زن با رنگ‌های ناهمگون را در يک سايت خوش‌طرح يا وبلاگ شخصی.
آنچه را که در ادامه می‌آيد، به عنوان يک کاربر فناوری بيان کرده‌ام. از اين‌رو، اگر صدايمان به جایی می‌رسد، از تبليغاتچی‌های گرامی خواهشمندم به موارد زير که از مقايسه تلويحی آگهی‌های گوناگون داخلی و خارجی عايدم شده نگاهی هرچند گذرا داشته باشند:

==================

استخدام های مهم روز:


===========================


1- از به‌کار بردن بنرهای چشمک‌زن اجتناب كنيد. چشمک دو يا سه تا باشد، ايرادی ندارد، اما به شدت آزاردهنده است اگر در تمام مدتی که مشغول بازديد از يک صفحه هستيم، يک چشم ما متن را دنبال کند و چشم ديگرما ناخودآگاه به گوشه و بالای صفحه بدود. البته، در گوشه بعضی از اين بنرها به‌طور معمول آن علامت ضربدر معروف که در واقع دکمه بستن بنر است، وجود دارد، اما بحث بر سر امکان بستن يا نبستن آگهی نيست، بحث بر سر اين است که شخص حتی اگر مخاطب آگهی نيست، از چگونگی نمايش آن آزرده نشود و آگهی را يک عنصر مزاحم در صفحه تلقی نکند.
2- بنرهای خود را حتی اگر يک شکل هستند، با دو سه رنگ متفاوت طراحی کنيد تا برای انتشار آن در هر ‌سايت، بين کنتراست موجود ميان صفحه سايت و زمينه بنر، هماهنگی بيشتری وجود داشته باشد. به‌يقين ضرر نخواهيد كرد. بيشتر ‌سايت‌هایی که عرصه فعاليتشان فناوری است زمينه‌ای سفيد با جدول‌ها و کادرهای اغلب قرمز و گاه آبی يا زرد دارند. حال آن‌که رنگ زمينه دسته ديگری از ‌سايت‌ها تيره‌تر است. يک کادر تبليغی کرم‌رنگ در صفحه‌ای که پس‌زمينه زرد دارد، بسيار زيباتر از کادری با رنگ سفيد ديده می‌شود. آنچه آگهی را برای يک بيننده جذاب می‌کند، نه رنگ متفاوت و ناهمگون آن، بلکه ظرافت و زيبایی‌اش است.
3- اگر می‌خواهيد در آگهی از عناصر متحرک استفاده کنيد، تحرکشان را زياد نکنيد! متنی که مدام در کادر بنر به چپ و راست می‌رود، برای چشم آزاردهنده است. تصور کنيد اگر پنج يا شش عدد از اين آگهی‌ها در يک صفحه قرار بگيرد، چه وضعيتی پيش می‌آيد.
4- نوآوری هميشه مشتری دارد. اگر آگهی‌هایتان از نوع تصويرهای متحرک GIF يا فلش است دست‌تان برای طراحی فيلم‌های تبليغاتی چندثانيه‌ای جذاب و به يادماندنی باز است. فيلم می‌تواند انيميشن يا تصاوير ويديویی باشد و البته با توجه به سرعت اينترنت در کشور، بايد به مدت زمان پخش و وضوح آن که در حجم بارگذاری مؤثر است، بيش از پيش توجه کرد. اگر فرمت آگهی فلش است يک دکمه پخش (پلی) هم برای آن در‌نظر بگيريد تا پس از يک بار نمايش، کاربر خودش تصميم بگيرد که آيا می‌خواهد برای بار دوم و سوم و... هم آن‌را ببيند يا خير.
بين اين دو هدف تفاوت زيادی وجود دارد: جذاب‌تر‌کردن آگهی برای بيننده و جذب‌کردن بيننده به کليک روی آگهی؛ اولی بيننده را در مرکز توجه خود قرار می‌دهد و دومی آگهی را. اگر هدف مورد اول است بهتر است كه موارد فوق را در نظر داشته باشيد. اما اگر هدف مورد دوم است؛ همين رويه جاری را در پيش بگيريد که کارتان درست است!

علی حسینی

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► 7 راهکار برای اینکه کارها به موقع انجام شوند
مايكروسافت از ويندوز هشت پرده‌برداري كرد ◄

مطالب مرتبط
بنر