اَپک را چقدر می شناسید؟

دوشنبه ، 18 مهر 1390 ، 07:17

سازمان همکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) گروهی اقتصادی، متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که اعضای آن به منظور بهبود روابط اقتصادی و سیاسی خود، با یکدیگر دیدار می کنند.

مقر این سازمان، سنگاپور است و تشكيلات آن شامل اجلاس رهبران اقتصادي، اجلاس وزيران، دبيرخانه،‌ كميته‌ها و گروه‌ها و نيز شوراي مشاوره‌اي مي‌باشد.

==================

استخدام های مهم روز:

===========================

تاریخچه اَپک:

ایده تشکیل این نهاد اقتصادی را بای هاوک، نخست وزیر وقت استرالیا، در ژانویه 1989، طی سخنرانی در سئول کره جنوبی مطرح کرد. اواخر همان سال مقام اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در کانبرای استرالیا دیدار کردند و سنگ بنای اپک نیز در همین نشست گذاشته شد.

از آن زمان تاكنون اين سازمان به مهمترين سازمان اقتصادي منطقه تبديل شده و با 21 عضو ، منطقه وسيعي از جهان شامل آمريكاي شمالي و جنوبي، شرق آسيا و اقيانوسيه را تحت پوشش قرار مي‌دهد. اعضاي اين سازمان نمايندگان منطقه‌اي با بيش از 2 ميليارد نفر جمعيت بوده و حدود نيمي از توليدات جهاني و46 درصد از معاملات تجاري جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

اهداف اپک

در حال حاضر مهمترین هدف اپک، ثبات مالی تعیین شده است. اما سازمان هنکاری های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه با این اهداف کار خود را آغاز کرد:

ـ دستيابي به توسعه منطقه‌اي و رشد سرمايه‌گذاري در منطقه

ـ مشاركت در اقتصاد جهاني و افزايش مبادلات تجاري و اقتصادي بين اعضاء

ـ كمك به توسعه سيستم‌هاي تجارت چندجانبه براي حفظ منافع اقتصادي كشورهاي منطقه

ـ كاهش موانع تعرفه‌اي و غيرتعرفه‌اي تجارت كالا و خدمات

ـ ايجاد محيط مطمئن و كارا براي نقل و انتقال كالاها و خدمات و عوامل توليد

ـ گسترش روند مبادله دانش فني و سرمايه و ايجاد فرصتهاي جديد تجاري و سرمايه‌گذاري

در کنار این اهداف، هدف بلندمدت اپك، دستيابي به بازار مشترك آسيا ـ اقيانوس آرام در سال 2020 ميلادي است. این سازمان قصد دارد تا آن زمان تمامي موانع تجارت كالا و خدمات و سرمايه‌گذاري در منطقه را بتدريج از بين ببرد.

 

اعضای اپک

اپک در حال حاضر از 21 کشور تشکلیل شده که این کشورها شامل استرالیا، برونئی (دارالسلام)، کانادا، شیلی، چین، هنگ کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، پاپوآگینه نو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، چین تایپه، تایلند، آمریکا و ویتنام می شوند.

ویژگی اپک

یکی از مهمترین ویژگی هایی که اپک به آن شناخته می شود این است که رهبران حاضر در نشست هایی که به صورت دوره ای در کشورهای مختلف برگزار می شود، مطابق با رسوم کشور میزبان لباس می پوشند.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► خبر فوری/ کشف اختلاس 35 میلیاردی در اصفهان
شغل طلبه ها چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر