از عربستان سوغات چینی نیاورید

يكشنبه ، 24 مهر 1390 ، 16:51

سالهاست که سنت حسنه بدرقه حاجی و بازدید از زائران در بین ایرانیان مرسوم بوده و هست. از آن زمان که ماه ها و بعضا سالها طول می کشید تا مشتاقان زیارت خانه خدا با اسب و شتر خود را به مکه مکرمه برسانند تا امروز که پروازهای ویژه زائران سرعت سفر را به یک پنچم کاهش می دهند اقوام ,خویشان و دوستان برای عرض التماس دعاو دیدار زیارت کنندگان حریم امن الهی گرد هم جمع می شوند.

به گزارش بانکی دات آی آر، طی سالهای اخیر این آیین پسندیده به مصیبتی جانکاه بدل شده که حاجی و خانواده وی را به دردسر می اندازد هزینه های سرسام آور سالن پذیرایی (البته اگر در شلوغی های آن موقع از سال سالنی بتوان رزرو کرد )،ازدحام و دیده بوسی های چند ساعته و از همه دشوار تر سوغاتی های فراوانی که اقوام و خویشان از حاجی انتظار دارند شیرینی این سفر معنوی را در کام زائران تلخ می کند.

در حالي كه منبع اصلي درآمد عربستان  سعودی از محل فروش نفت است ،یک گزارش نشان دهنده ی درآمد 30 میلیارد دلاری سفرهاي زيارتي برای این کشور است.

این گزارش نشان می دهد این 30 میلیارد دلار صرفا هزينه ي سفر، اقامت،خرید سوغاتی و خريد گوسفند براي ذبح است.

هزينه ذبح حيوان براي هر زائر تقریبا برابر 130 دلار است. هزينه هاي ديگر شامل خريد سوغات و استفاده از خطوط تلفن است. اين رقم 7 درصد كل توليد ناخالص داخلي عربستان را تشكيل مي دهد.


بر اساس اين گزارش چهار شهر مكه مكرمه، مدينه منوره، جده و طائف درآمد سرشاري از حج مي برند. فرودگاه جده دروازه ورود به مكه محسوب مي شود.

تجمع دو ميليوني زائران از كشورهاي مختلف برای حج واجب فرصتي استثنائی براي تولیدکنندگان عربستانی است تا كالاهاي جديد خود را عرضه کرده و استقبال از آن را تحلیل کنند.

از سوی دیگر حج فرصت هاي شغلي جديدي را براي هزاران تبعه سعودي فراهم مي آورد.برخي از عربستاني ها به ويژه جوانان به فعاليت هاي فروشندگي روي مي آورند.

عربستان سالانه بايد 160 هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كند .
همچنین كرايه دادن وسائل نقليه براي حمل زائران مسئله ای است که در امار و ارقام نیامده و محل درآمد خوبی برای سعودی ها است. آن ها در ايام حج وسائل نقليه خود را به گروه هاي زيارتي اجاره مي دهند.

بهترین سوغات حج

طبق يك نظرسنجي كه سالهای گذشته از حجاج ايراني انجام شده، 30 درصد وقت مفيد زايران ايراني در سفر حج براي بازارگردي و خريد سوغات تلف مي‌شود.

گستردگي بازارگردي و خريد سوغات توسط زايران ايراني به حدي رسيده است كه اغلب فروشنده‌ها در مغازه‌هاي اطراف حرمين، فارسي ياد گرفته‌اند و چمدانهاي بزرگ كاروانهاي ايراني و ايرانيان با كيسه‌هاي مملو از كالا، انگشت‌نما و گاهي سوژه تمسخر و مضحكه ساكنان مكه و مدينه و معتمدين و حجاج ديگر كشورها مي‌شود.

به فرموده امام رضا (عليه السّلام ) : حج گذشت از مال ، گذشت از جان و گذشت از شهوات است .

البته مسلما منظور آن بزرگوار این نبوده که شما بیایید هر چه پول دارید برای دیگران سوغاتی بخرید تا رستگار شوید.

در نهج البلاغه در خصوص حج می خوانیم:

انجام حج در منطقه اى خشك و در ميان كوههاى داغ و طواف كردن به گرد سنگهاى كعبه وسيله اى براى قرب به خداوند و تكبر زدايى از انسان و احساس ذلت است . تا انسان بدينوسيله به رحمت خداوند برسد و با طواف خود شبيه فرشتگان شود و اگر خدا مى خواست ، محل حج را در منطقه اى پر آب و درخت و داراى سنگهايى از ياقوت قرار مى داد ولى در آن صورت مردم آزمايش نمى شوند.

به گفته بسیاری از زائران بهترین سوغات حج زیارت و دعا برای اقوام و خویشان است تا به این ترتیب ایشان هم در ثواب این سفر معنوی سهیم باشند .البته بسیاری از رسوم غلط این روزها مانع تحقق این امرند.

دوستی می گفت اگر هر حاجی پس از بازگشت از این سفر معنوی تنها 10 در صد از گناهان خود بکاهد بهترین هدیه و سوغات را به اقوام و خویشانش و بلکه کل هموطنانش عرضه داشته است.

یک سوال؟

درحالی که بسیاری از مفتی های وهابی و آل سعود برای اهل تشیع شمشیر از رو بسته اند و به هر طریقی می کوشند به شیعیان ضربه بزنند و حاجیان ایرانی را در حج هم تحقیر می کنند چه لزومی دارد که با حضور در بازار های عربی جنس چینی به ارمغان بیاوریم؟؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گزارش تصویری/ بسته بندی با چاشنی ابتکار
گزارش تصویری/ جنبش وال استریت جهانی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر