دانشجویان پولی و چند نکته اساسی

سه شنبه ، 26 مهر 1390 ، 10:44

ماجرا از تصويب مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان شروع شد.به این ترتیب دانشگاه ها مجوز یافتند که به شرط دریافت وجه دانشجوی پولی  بگیرند.

بر این اساس مقرر شده است تا در مدرك و محل تحصيل دانشجو قيد شود كه نوع پذيرش وي شهريه‌اي بوده تا با دانشجويي كه از طريق كنكور سراسري و با رقابت فشرده‌تري پذيرفته مي‌شود، تفكيكي صورت گيرد.

اين تصميم در حالي گرفته شد كه هنوز بسياري از استادان دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي اجراي اين طرح را مغاير با قول رئيس‌جمهور مبني بر توسعه عدالت آموزشي و باعث بروز تبعيض ميان دانشجويان مي‌دانند.

از سوی دیگر سیل عظیم مهاجرت های تحصیلی از کشورمان به کشورهای اروپایی و بعضا هند و مالزی مسئولان را به فکر انداخت تا از ظرفیت های موجود در کشور بهره برداری بیشتری بکنند تا شاید بتوانند از حجم این مهاجرتها بکاهند.

طبق برآوردهای اولیه پیش بینی شده بود که رواج پذیرش پولی دانشجو تا 50 درصد از مهاجرت دانشجویان بکاهد که این امر هنوز محقق نشده است.

وزیر علوم هم پذیرش دانشجوی پولی را كسب روزي حلال براي دانشگاه‌ها می داند وی در مصاحبه ای گفته است: پول اگر از مسير درست به دست آورده شود و هزينه شود، رزقي است حلال و بايد خداوند را شكر كرد.

اما مسلما دانشجویان زیادی از این وضعیت ناراضی اند و حضور افرادی که به صرف تمکن مالی وارد دانشگاه شده اند را در کنار خود برنمی تابند.

كوچك زاده  که از نمایندگان مخالف تصویب این مصوبه بود معتقد است: "اين مصوبه به زيان دانشجوياني است كه با قبولي در كنكور وارد دانشگاه شده اند" زيرا در دراز مدت "به ناگزير دانشجويان پولي مورد توجه بيشتري قرار مي گيرند."

برخی از دانشجویان هم از بابت دشوارتر شدن فضای کسب و کار نگرانند.

اگر چه نگرانی و دلسوزی این دانشجویان و نمایندگان مجلس برکسی پوشیده نیست اما ذکر چند مورد ضروری به نظر می رسد:

1. خروج هر دانشجو از کشور مبالغ هنگفتی ارز خارج خواهد کرد که مسلما بر اقتصاد کشور ضربه وارد می کند.

2. کیفیت آموزش بسیاری از دانشگاه های کشور های آسیایی که مقصد بسیاری از جویندگان علم است پایین تر از دانشگاههای داخلی است. تحریم ها مانع بزرگی برای بسیاری از دانش پژوهانی است که در آزمون های سراسری موفق نمی شوند.

3. دانشگاه آزاد,پیام نور و... بسیاری از دانشگاهها سالهاست که در ازای دریافت وجه اقدام به ثبت نام مشتاقان علم می کنند و از این طریق درآمد های سرشاری کسب می کنند در حالی که بودجه دانشگاه های دولتی مستقیما از بیت المال تامین می شود بنابر این ورود دانشگاه های دولتی به چرخه آموزش در ازای پول دور ازذهن نیست.

به نظر می رسد این قانون در بطن خود نیت های پسندیده ای دارد، اما این نیت ها زمانی عملی خواهد شد که قانون به درستی و به شکل کامل اجرایی شود در غیر اینصورت تنها به انگیزه های دانشجویانی که با تلاش فراوان در آزمون های سراسری  موفق می شوند ضربه خواهد زد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام در تهران،خوزستان،کرمان،اصفهان،همدان و خراسان در شرکت کاسپین(تا 10 آبان 90)
استخدام تکنسین و مهندس مکانیک،برق و عمران در دلیجان در کارخانه تولیدی(فعلا بدون مهلت) ◄

مطالب مرتبط
بنر