2.5 میلیون شغل پیشکش، بی زحمت شاغلان را بیکار نکنید

دوشنبه ، 2 آبان 1390 ، 09:10

بدون تردید اشتغال زایی و رفع معضل بیکاری به عنوان مهم ترین مولفه تحقق جامعه توسعه یافته، اولویت اساسی هر دولتی است و برای دستیابی به این هدف همه افراد،نهادها،موسسات،بنگاه ها و وزارتخانه ها مسئولیت مشترک دارند.

دولت طی ماه های اخیر بارها وعده داده که مشکل بیکاری برطرف خواهد شد و حتی رئیس جمهور تاکید داشته است که ظرف چند سال اخیر معضلی به نام بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت.

گذشته از تردیدی که بسیاری از کارشناسان با توجه به وضع موجود بازار کار نسبت به تحقق این وعده ها دارند ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

 

1-در کشور ما هیچ گاه یک نظام جامع آماری حاکم نبوده است.اعلام آمارهای متناقض در مورد نرخ بیکاری از طرف مرکز آمار،بانک مرکزی،وزارت کار و مراکز پژوهشی بخش خصوصی از این قاعده پیروی می کند، به طوری که نرخ بیکاری ارائه شده از جانب این مراجع در سال جاری ،از یازده تا بیست و پنج درصد در نوسان بوده است.نزديك به سه سال است كه برخي آمار و اطلاعات كليدي اقتصادي نظير رشد توليد ناخالص داخلي، پس‌انداز ناخالص ملي و میزان دقیق سرمايه‌گذاري بخش دولتي و خصوصي ارايه نمي‌شود. همين رویه سبب شده است كه بعضي از مقامات با ارايه ارقام غیر مستند،ضمن دامن زدن به آشفتگی آماری،عملکرد خود را موفق جلوه دهند. يكي از ضرورت‌هاي توليد يك برنامه جامع توسعه و پيشرفت، دسترسي به اطلاعات دقيق است. به نظر مي‌رسد كه دولت دهم تا توليد يك برنامه جامع بر اساس آمار و اطلاعات معتبر فاصله بسياري دارد و طبعا بدون دسترسی به آمار دقیق،تحقق برنامه های اشتغال آفرین با مانع روبرو می شود.

 

2-یکی دیگر از مسائلی که همواره آمار دولت از بیکاری را به چالش می کشد تعریف دولت از بیکاری است. سازمان جهانی کار، یک تا دو ساعت اشتغال در هفته را برای شاغل بودن فرد کافی می‌داند، اما این تعریف با شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران سازگار نیست.

 

3- ظاهرا دوستان محترم متولی کار و اشتغال طی سالهای اخیر انقدر مشغول کار آفرینی بوده اند که مانع تراشی های موجود بر سر راه کار آفرینان را از یاد برده اند.

سازمان ثبت شرکت ها ,اداره مالیات, شهرداری, گمرک, وزارت کار,بانک ها و بسیاری از نهاد ها و سازمان های دیگر برای بسیاری از کارآفرینان و فعالان عرصه اشتغال کشور مانع تراشی می کنند.

وقتی یک کار آفرین نمونه برای دریافت یک وام 10 میلیونی می بایست ماه ها از این ساختمان به آن ساختمان برود چه انتظاری می توان داشت.

4. تعداد افرادی که به کارآفرینان به چشم یک دستگاه عابر بانک می نگرند اندک است اما هستند کارکنان مجموعه های دولتی ای که تنها برای امضا کردن یک پرونده زیر میزی طلب می کنند.

5. یک شرکت نوپای تازه تاسیس برای بیمه کردن کارکنان خود با مشکلات متعددی روبروست تاجایی که بسیاری از شرکت ها از بیمه کردن کارمندانشان طفره می روند و با عقد قراردادهای کوتاه مدت می کوشند تا جایی که ممکن است خود را با شرکت های بیمه درگیر نکنند.

6- یک کار آفرین پس از سالها تلاش زمانی که تلاش هایش به ثمر می نشیند و به سود می نشیند رفت و آمد نهاد ها شروع می شود یکی مالیات و عوارض جدید می خواهد یکی برای تمدید جواز کسب طلب وجه می کند و بالاخره انقدر مدعی پیدا می شود که تولید با مشکل مواجه شود.

اما نتیجه این وضع می شود کارخانه هایی که هر روز تعطیل می شوند و هر کس هم سوالی می کند گناه را به گردن تولید کنندگان برادران کشور دوست و همسایه چین می اندازیم. یا می گوییم مدیریت شرکت به علم روز آگاه نبود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► جالبترین وسایلی که با الهام ازآیفون ساخته شدند
استخدام دانشگاه تهران در 7 شهر ◄

مطالب مرتبط
بنر