اندر حکایات تعویض زورکی پلاک(1)

چهارشنبه ، 4 آبان 1390 ، 12:57

تعویض و نصب پلاک بر روی خودروها در ایران قدمتی طولانی دارد اولین خودرو پلاک شده در کشور برمی گردد به سال 1305 که اولین خودرو به کشور وارد شد.


در سال 1305 که ابتدائی ترین خودروها وارد کشور شدند هیچکس فکر نمی کرد روزی هر خانواده یک یا بیش از یک خودرو داشته باشد. در آن روزگارها قوانینی که شامل 32بند بود برای شماره گذاری خودروها وضع شد.

پلاک قدیمی های بعد ازا نقلاب را هم که حتما به خاطر دارید. آن زمان بر روی پلاک ها پنج رقم و نام شهری که خودرو در آن پلاک شده بود دیده می شد و یا به همراه شماره پلاک و نام شهر عددی دیگر در آن درج می شد.یک حرف الفبا هم به پلاک ها ضمیمه می شد.

 

در دهه هفتاد، خودروها دیگر از آن شکل و شمایل قدیمی خارج شده و پلاک‌ها نیز لیزری شده بود. در سال 1378 با آمدن پلاك‌های لیزری، مسئولین تصمیم گرفتند كه باید همه پلاك‌های خودروها یكسان شوند و این نوع پلاك روی همه خودروها نصب شود.

طرح تعویض پلاك در سطح كشور آغاز شد. در این طرح مالكان خودرو، موظف به دریافت برچسب تعویض پلاك شدند و بابت آن برچسب‌ها نیز در آن روزگار مبلغی از آنها گرفته شد.

در دهه هشتاد، نوبت به پلاك‌های ملی رسید كه هم دارای ابعاد و طرحی جدید بود و هم در نوع شماره‌گذاری و چیدمان اعداد و حروف در كنار یكدیگر بدیع به نظر می‌رسید.

اما آنچه طی تمام این سالها و با وجود همه تغییرات ثابت بوده مساله دریافت وجه جهت نصب یا تعویض پلاک است که سال به سال هم مبلغش تغییر می کند.

صاحبان خودروها هم که می خواهند هرچه سریعتر کارشان راه بیفتد و به عبارتی پلاک دار شوند بی هیچ بهانه ای می پذیرند وجه را پرداخت کنند در حالی که بسیاری از آنها از بابت پرداخت این وجه ناراضی اند و احساس می کنند وجه پرداختی اضافه هزینه است.

پلاک های جدید برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می شود به این ترتیب هر فرد پلاک مخصوص خود را دارد که با تعویض خودرو تغییر نمی کند به این ترتیب می توان سوابق تخلفات ,جریمه ها و سایر فعالیت های افراد را درسیستم مکانیزه راهنمایی و رانندگی نگهداری کرد.

 

 

این اقدام کمک می کند تا رانندگان متخلف که برای خود و دیگران خطر آفرین هستند راحت تر شناسایی شوند و گواهینامه شان ضبط شود.

با این وجود تعویض پلاک هزینه هایی را بر صاحبان خود رو ها تحمیل می نماید که صد در صد خوشایند ایشان نخواهد بود.

در مرداد ماه سال جاری پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد، براساس قانون بودجه سال جاری، هزینه تعویض پلاک خودرو در مراکز تعویض پلاک سراسر کشور افزایش یافت.

به این ترتیب  براساس قوانین جدید هزینه تعویض پلاک خودرو به 350 هزار ریال افزایش یافت و این قانون در سراسر کشور لازم‌ الاجرگردید.

این مبلغ در ظاهر هزینه زیادی نیست و در مقایسه با قیمت خودرو صفر کیلومتر که ارزانترین نوع آن در حال حاضر بیش از 8میلیون تومان قیمت دارد ناچیز می نماید.

اما اگر هزینه رفت ,آمد و وقتی که برای تعویض پلاک یک خودرو صرف می شود را در نظر بگیریم متوجه خواهید شد هزینه ها چندین برابر مبلغ مصوب خواهد بود.البته جمع این مبالغ در آمد نسبتا هنگفتی را برای دولت در بردارد.

 

 

مضاف بر این که صف های طولانی مراکز تعویض پلاک و معطلی های چندین ساعته کام خریداران خودروها که احتمالا می بایست شاد و خرسند از خریدشان باشند!!(باتوجه به کیفیت پایین خودرو های داخلی این فرضیه کمی ضعیف می نماید) را به کامشان تلخ (بخوانید تلخ تر)می نماید.

علاوه بر زمان مدارک متعددی هم  برای تعویض پلاک ضروری است و در صورتی که یکی از مدارک به هر دلیلی از سوی مالک  ارائه نشود تعویض پلاک اجرا نمی شود و مالک می بایست مجددا مراجعه نماید.

در گزارش بعدی شما را با راهکارهایی که می تواند جایگزین این فرایند شود  آشنا می کنیم.

منبع : بانکی دات آی آر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام مدیر اداری، کارشناس صادرات و غیره در شرکت انرژی در تهران- فقط مرد (فعلا بدون مهلت)
استخدام مهندس و کاردان برق و مکانیک در تربت جام (تا 10 آبان 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر