هر آنچه درخصوص استیضاح وزیر اقتصاد باید بدانید

سه شنبه ، 10 آبان 1390 ، 14:17

نشست امروز مجلس با حضور 202 نفر از نمایندگان، کار خود را در ساعت 8:19 آغاز کرد.

به گزارش بانکی دات آی آر، استيضاح وزير اقتصاد به عنوان تنها دستور کار نشست علني امروز اعلام شد. طرح استیضاح حسینی هفته گذشته با 28 امضا اعلام وصول شد و مهمترین محور آن، اختلاس سه هزار میلیاردی بانکی است.

همه بودند حتی احمدی نژاد هم آمده بود

احمدی‌نژاد برای دفاع از حسینی وارد ‌صحن ‌مجلس شد

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سیدمجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد رئیس جمهور، ‌محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد هنگام ورود احمدی‌نژاد به صحن علنی، او را همراهی می‌کردند.

توکلی: پس از این همه تذکر رهبری، چشم ما روشن!

احمد توکلی نطقش را در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد این گونه آغاز کرد: قرار بود ما عدالت را حاکم کرده و مفسدین اقتصادی را معرفی کنیم اما در عوض چه شد؟

نماينده تهران با بيان اينکه قرار بود، بساط فساد و دست اندازي بر بيت​المال را برچينم، ادامه داد: اما سوء تدبير کار را به جايي رسانده که از مصاحبت با مردم شرممان مي​شود و پاسخ درخوري به سوالاتشان نداريم. مردم توقع نداشتند که در دوران مجلس و دولت اصولگرا و مدعي عدالت طلبي، رکورد فساد اقتصادي شکسته شود...

افشای رفیق بازی وزیر در انتصاب جهرمی و خاوری

عماد حسینی، نماینده قروه و حسین دهدشتی نماینده آبادان دو تن از استیضاح کنندگان بودند که پس از توکلی به برشماری نقاط ضعف شمس​الدین حسینی پرداختند.

حسيني گفت: عدم شفافيت در ارایه اطلاعات به عرصه عمومي را در حالي می‌بینیم که اين اطلاعات به راحتي به افرادي سودجو داده مي​شود. بدهي ديرين وزارت نيرو و اقتصاد به پيمانکاران را در حالي شاهديم که دولتمردان مدام از کمبود منابع مالي مي​نالند، اما در عوض برخي مسئولين در دولت در چنين اختلاسي سهيمند.

وی در ادامه افزود: آقاي وزير بي توجهي شما به گسترش فساد اخير، باعث شد که امروز شاهد چنين افتضاحي باشيم. همه اين​ها علت استيضاح شماست.

حسين دهدشتي، نماينده آبادان نيز در موافقت با استيضاح وزير اقتصاد، يادآورشد که نصب بيگانگان و خائنين را حضرت علي (ع) از عوامل سقوط حکومت​​ها عنوان کرده​اند.

وی افزود: جهرمي در انتصاب​هاي بانکي، مديران باتجربه را با 26 تا 29 سال سابقه کار بانکي عزل کرده است. ماجراي نصب خاوري هم اينگونه بود که با آغاز کار دولت نهم او از رياست بانک سپه عزل مي شود اما در سال 88 بار ديگر وزير اقتصاد او را مديرعامل بانک ملي مي‌کند، در حالي که ظرف اين مدت مشغول فعاليت اقتصادي شخصي در بیرون از مرزها بوده است. در مهر 89 ـ يک سال و نيم پس از انتصاب خاوري ـ بانک مرکزي در اعلام اسامي مديران عامل تأييد شده بانک‌هاي دولتي نام خاوري را ابلاغ نمي‌کند، ولی وزير اقتصاد با اين اقدام بانک مرکزي مخالفت مي​کند و مسئوليت اين انتخاب را مي​پذيرد...

نماينده بهار و کبودرآهنگ: حق این بود که وزیر با عذرخواهی از مردم استعفا می‌داد

نماينده بهار و کبودرآهنگ هم از جمله استيضاح کنندگان وزير اقتصاد بود که به انتصاب‌هاي غيرقانوني وي در سيستم بانکي اشاره کرد.

عیسی جعفری گفت: با اين روش مديريت بايد هم منتظر چنين فسادي مي بوديم. حق اين بود که وزير بلافاصله از اطلاع اين فساد با عذرخواهي از مردم استعفا مي‌داد، نه اينکه با دلي پرخون گوشه‌هايي از فساد اداري در دوره مديريت وي را بازگويي کنيم که البته تمام آن را هم نمي توان از تريبون عمومي اعلام کرد...

نماینده کرج: تنها فرار خاوري کافي بود که يک دولت استعفا دهد

عزیز اکبریان هم همچون دیگر نمایندگان موافق استیضاح شمس الدین حسینی از اینکه او پیش از استیضاح، استعفا نداده است، ابراز تأسف کرد و از او پرسيد: چرا به جاي دفاع از عملکردش اينقدر به استيضاح کنندگان فشار آورده است؟

وی افزود: فقط فرار خاوري کافي بود که يک دولت استعفا دهد و از مردم عذرخواهي کند. چطور آبدارچي بانک​ها مي​دانستند که خانواده خاوري خارج از کشور زندگي مي کنند، اما وزير نمي​دانست؟ ...

نماینده شهربابک: امروز دزد حاضر بز هم حاضر؛ بياييد عدالت را اجرا کنيد

مصطفی رضا حسینی با بیان اینکه من اقتصاددان نیستم، گفت که از موضع مردم در خصوص این استیضاح سخن می​گوید؛ مردمی که به قطع دست مفسدان اقتصادی اعتماد کرده بودند، اما الان نمی‌دانند که چگونه این سناریوی از پیش طراحی شده را باور کنند؟

وي افزود: اين صداي مردم است بشنويد «چطور ما بايد چند جور چک و سفته و ضمانت بگذاريم و ماه​ها در نوبت وام باشيم اما فردي بتواند چنين اختلاس عظيمي بکند؟» آيا وقت آن نرسيده که هويت مجلس را بازسازي کرده و به فکر مردم و خواسته آنها باشيم...

کعبی:اگر دستان وزیر پاک بود اینقدر لابی نمی​کرد/قاضی​پور:وزیر پول​های غیرقانونی را خرج تعمیر وزارتخانه​اش کرده است

عبدالله کعبی نماینده آبادان و نادرقاضی​پور نماینده ارومیه و حسین نقوی نماینده ورامین، سه استیضاح کننده دیگری بودند که در جلسه امروز علل استیضاح وزیر اقتصاد را بر شمردند.

عبدالله کعبي نطق خود در موافقت با استيضاح وزير اقتصاد را اينگونه آغاز کرد: معاون استانداري که ماه​ها بود به من وقت ملاقات نمي​داد، پس از امضاي استيضاح وزير اقتصاد، به من وقت ملاقات داد. مديرعامل بانکي که براي وام هاي حوزه انتخابيه​ام به او مراجعه کرده بودم هم تماس گرفت. وقتي مدير عامل بانک ديگري که اصلا با او کاري نداشتم هم تماس گرفت، شاخ درآوردم! اما وقتي با ديگر استيضاح کنندگان اين موضوع را در ميان گذاشتم ديدم که براي آنها هم اين مسائل اتفاق افتاده است.

وي خطاب به وزير اقتصاد گفت: اگر دستتان پاک بود، اين همه رايزني لازم نبود.

نادر قاضي پور نماينده اروميه ديگر استيضاح کننده وزير اقتصاد بود که با «سلام بر حسين» موافقتش با اين استيضاح را آغاز کرد و گفت: حداقل دو سال است که از 11 بانک پول غيرقانوني مي​گيريد که مدارک آن را به رئيس جلسه ارائه مي​دهم. اين پول​هاي غيرقانوني را در تعميرات وزارتخانه خود هزينه کرده​ايد در حاليکه چنين حقي نداشتيد.

حسين نقوي نماينده ورامين آخرين استيضاح کننده​اي بود که با ابراز ارادت به رئيس​جمهور گفت: من يک نماينده اصولگراي دوست دار دولت هستم و چون آقاي احمدي​نژاد را مدافع مبارزه با فساد اقتصادي مي​دانم با اين استيضاح موافقم.

وي با طرح اين سوال که آيا فسادي رخ داده است يا نه؟، گفت: اگرواقعا رخ داده پس رئيس​جمهور به عنوان پرچمدار مبارزه با مفاسد اقتصادي با آن برخورد مي​کند. آيا وزير اقتصاد در جريان اين فساد بوده است و مسئوليت داشته است يا نه؟ اگر نبوده که به دليل بي اطلاعي بايد استيضاح شود و اگر بوده که چه بايد بگوييم! اگر چه حسيني دوست من است اما من مدارک را بررسي کرده ام و می دانم که اگر چه در جريان اين تخلف بوده است اما به عنوان وزير اقتصاد با آن برخورد نکرده است.

او از نمايندگان خواست تا با راي به اين استيضاح به اين سوالات پاسخ بدهند...

تذکر باهنر به لابی​های‌ دولت در جلسه استیضاح

رفت و آمدها در جلسه امروزمجلس آنقدر زیاد است که تذکر نایب رئیس​مجلس را به بار آورد.

محمدرضا باهنر پس از آنکه کرسي رياست جلسه را از علي لاريجاني براي ساعتي تحويل گرفت، گفت: آنقدر اين رفت و امدها زياد است که شايد بايد اظهارات نمايندگان در مورد لابي ها را حمل بر صحت کنيم. نمايندگان با دولت و دولت با نمايندگان در حال رايزني هستند، اما لازم است که نظم مجلس را بيشتر رعايت کنيد. همکاران دولتي نظم جلسه را بيشتر رعايت کنند.

باهنر از استيضاح کنندگان خواست تا در سخنانشان مراقب باشند و برخي مسائل امنيتي همچون پول شويي را که نظام بين الملل عليه ما مطرح کرده است، را در سخنانشان عنوان نکنند.

پس از پايان نوبت استيضاح کنندگان، وزير اقتصاد و رئيس​جمهور بايد از خودشان دفاع مي​کردند. اما شمس​الدين حسيني ترجيح داد تا يکي از نمايندگان حامي​اش را ابتدا پشت تريبون بفرستد. به اين ترتيب محمدکاظم دلخوش به دفاع از وي پرداخت.

وزیر: والله مطلع نبودم!! عذر می​خواهم
شمس​الدین حسینی در دفاع از خودش در جلسه استیضاح مجلس، سخنانش را با ابراز ارادت به امام و رهبری و جایگاه ولایت فقیه آغاز کرد و گفت: تلاش می کنم جز بر صدق و صداقت و عدالت سخنی به زبان نیاورم و امیدوارم که مجلس نیز در این مسیر رای دهد.

وی با بیان اینکه بیش از سه سال است که مجلس به او رای اعتماد داده است از این اعتماد به یک روستا زاده تشکر کرد و افزود: همواره کوشیده​ام با همکاری و مشورت همکارانم دست به اقداماتی چاره ساز در کشور بزنم. قانون هدفمند کردن یارانه​ها، لایحه اصلاح امورگمرکی و لوایح دیگر از جمله تلاش​های بنیادین من در این زمینه است که همچنان ادامه دارد.

وي همچنين خاطرنشان كرد: از استيضاح كنندگان محترم تشكر مي‌كنم كه فرصتي براي روشنگري جامعه فراهم كردند چرا كه استعفاي خاموش در مقابل استيضاح روشنگرانه ارزشي ندارد و اگر شما بخواهيد براي اصلاح بهتر امور در مسند وزير و يا به عنوان معين وزير جديد در خدمت خواهم بود چرا كه در كشور قحط‌ الرجال نيست.

وي هم‌چنين در پايان سخنان خود با بيان اين كه من از همكارانم در دولت هم پوزش مي‌خواهم، گفت: اين همكاران انسان‌هايي پاكدست، فداكار و مخلص هستند و چه بسا براي سهل‌انگاري كه در يك يا چند بانك اتفاق افتاده است نبايد خداي نكرده شائبه‌ي فساد به آنها برگردد، بنابراين من از همكارانم در دولت عذرخواهي مي‌كنم و اميدوارم با بخشش همه‌ي شما، خداوند از سر قصور و كوتاهي من كمترين هم بگذرد؛ من را حلال كنيد.

وزیر وزیر ماند

نهایتا بعد از مذاکرات و مباحثات مختلف وزیر اقتصاد در سمت خود ابقا شد و نمایندگان مخالف نتوانستند نظر اکثریت مجلس برای عزل ایشان را جلب نمایند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► آگهی استخدام برنامه نویس حرفه ای php در اردبیل(فعلا بدون مهلت)
استخدام کارشناسان ارشد در 8 رشته در ساوه در موسسه آموزش عالی(تا 22 آبان 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر