اندر حکایات تعویض زورکی پلاک(2)

سه شنبه ، 17 آبان 1390 ، 11:47

در گزارش قبل شما را با روند تعویض پلاک در کشور و مشکلاتی که برای دارندگان خودرو ها ایجاد می کند آشنا کردیم. در این گزارش راهکارهایی که کارشناسان برای حل این مساله مطرح می کنند را بررسی می نماییم.

یک حکایت:

راویان شیرین سخن و طوطیان شکر شکن چنین روایت کنند که در یکی از معابد شرق دور معبدی بود عظیم  و راهبانش پیروان راستین دین. هرگاه که ایشان قصد دعا و عبادت کردندی گربه ای زبان نفهم فریاد سردادی: "میو ", "میو" و ایشان را از انجام فرائض دینی باز می داشت.

راهب اعظم که از این اوضاع به تنگ آمده بود امر کرد که گربه نگون بخت را در گوشه باغ به درخت ببندند تا پایان مراسم و سپس رهایش کنند.

به این ترتیب این روند هر روز به اجرا در می آمد تا آنجا که سنتی شد در بین راهبان معبدو راهبان جوان می اندیشیدند که اگر گربه ای در انتهای باغ محبوس نباشد دعاهایشان مستجاب نخواهد شد,سالها گذشت و نفرات قبلی نبودند ,از این روی راهبان جدید دائم در پی یافتن گربه ای برای دستگیر کردن و به درخت بستن بودند!!

واما تعویض پلاک

ماجرای تعویض پلاک در ایران شباهت بسیار زیادی به این حکایت دارد چراکه در دهه 80 که بحث تعویض پلاک و پلاک ملی مطرح شد، مهمترین هدف ثبت سوابق جرایم رانندگان بود تا از این طریق متخلفانی که سابقه دار هستند شناسایی شوند و به این ترتیب از تکرار جرائم ایشان پیشگیری شود.

اما بعد از راه اندازی سیستم شماره ملی و کاربردی شدن آن و با وجودی که می شد سوابق جرائم رانندگی هر فردی را ذیل شماره ملی اش ثبت کرد روند تعویض پلاک و صف های طولانی همچنان ادامه دارد.

هزینه گزاف و جیب ملت

آنچه طی تمام  سالهای حیات خودرو در ایران وجود دارد و با وجود همه تغییرات ثابت بوده مساله دریافت وجه جهت نصب یا تعویض پلاک است که سال به سال هم مبلغش تغییر می کند.

صاحبان خودروها هم که می خواهند هرچه سریعتر کارشان راه بیفتد و به عبارتی پلاک دار شوند بی هیچ بهانه ای می پذیرند وجه را پرداخت کنند در حالی که بسیاری از آنها از بابت پرداخت این وجه ناراضی اند و احساس می کنند وجه پرداختی اضافه هزینه است.

مبلغ (40 هزار تومان)که ناجا جهت تعویض پلاک دریافت می دارد به همراه اتلاف وقت صاحبان خودرو ها که به سبب صفهای طولانی مراکز تعویض پلاک صورت می پذیرد و همچنین برخورد های نامناسب برخی از کارکنان این مراکز که به سبب حجم زیاد کارشان چندان هم دور از ذهن نیست موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورده اما تا این لحظه هیچ یک از مسئولان در جهت رفع این معضل هیچ اقدامی نکرده اند.

ضرورت مهندسی مجدد

بسیاری ازکارشناسان بر این عقیده اند که با یک مهندسی مجدد و کارشناسی جدید, با کمک شماره ملی منحصر به فردی که هر ایرانی در اختیار دارد به راحتی و با صرف کمترین هزینه می توان بساط تعویض پلاک در ایران را برچید و از تکرار این دور باطل پیشگیری کرد.

این کارشناسان عقیده دارند با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و صرف کمترین هزینه می توان در سایه یک تصمیم مدیریتی  قاطع مشکل تعویض پلاک در کشور را برای همیشه بر طرف نمود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

► دعوت به همکاری بانک تات در سراسر ایران
زمان اعلام نتایج اولیه آزمون جذب نیرو سازمان تأمین‌ اجتماعی ◄

مطالب مرتبط
بنر