چطور دخل و خرجمان را مدیریت کنیم؟

سه شنبه ، 8 آذر 1390 ، 09:09

امروزه مساله پول و مشکلات مالي، يکي از عوامل مهم در زندگی می باشد که به راحتی نمی توان از کنار این مسئله رد شد.  داشتن يا نداشتن پول مي‏تواند علت بسياري از استرس‏ها و نگراني‏ها به شمار آيد.

حتماً شما هم افرادی را دیده اید که با وجود درآمد معمول و متوسط با یک مدیریت کاملاً آگاهانه و برنامه ریزی شده به خواسته های بزرگ، مهم و متعدد خود مثل خرید خانه می رسند و همواره برای خالی نبودن دست خود در مواقع اضطراری، پس انداز اندکی نیز دارند.

اقتصاد را مي‌توان چگونگي سازمان‌دهي و مديريت منابع تعريف کرد. مي‌توان فهرست کاملي از زمان، پول، فضاي زندگي و... تهيه کرد. شايد اقلام اين فهرست متفاوت به ‌نظر برسد، ولي همه آنها داراي يک ويژگي مشترک هستند. ويژگي همه اين اقلام در زندگي امروز اين است که کمياب هستند. حتما شنيده‌ايد که مردم مي‌گويند ‌اي کاش وقت بيشتري داشتم، ‌اي کاش خانه بزرگ ‌تري داشتم، ‌اي کاش پول بيشتري داشتم و... . پس هر فرد باید بر اساس داشته های خود اقدام به برنامه ریزی و استفاده بهینه از منابع نماید و زمان فعلی را به خاطر آینده و به دست آوردن منابع هدر ندهد.

به عنوان مثال بیشتر افراد بر این باورند که با حقوق کارمندی نمی توان پس انداز داشت یا پولدار شد. این فرضیه کاملا اشتباه است. چرا که بسیاری از افراد با حقوق متوسط توانسته اند با برنامه ریزی درست صاحب ماشین، خانه و ... شوند. چرا که این افراد زمان فعلی را از دست نداده و برنامه ریزی درستی در هر لحظه از زندگی داشته اند.

 

چگونگي توزيع منابع براي رسيدن به مطلوبيت
چگونگي توزيع منابع بسيار مهم است. واضح است اگر یک هزینه قسمت بيشتري از درآمد را به‌خود اختصاص دهد، سهم کمتري براي سایر هزینه ها مي‌ماند. در اينجا يک راه‌حل طلايي براي حل مسئله توزيع مناسب منابع پيشنهاد مي‌کنيم: ليستي از مخارج خود را تهيه کنيد. انتخاب‌هاي ممکن را بنويسيد. انتخاب‌ها را آنقدر با هم عوض کنيد که به بهترين انتخاب با توجه به درآمدتان دست يابيد. همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر استفاده از کالاهاي مصرفي مديريت نشود اقتصاد هر فرد دچار مشکل مي‌شود.

احساس مسئولیت در دخل و خرج

شما همواره باید در قبال پولی که خرج می کنید احساس مسئولیت داشته باشید، همانطور که برای انجام کار و کسب درآمد مسئولیت دارید. در زیر نظر شما را به چند ضرب المثل در مورد پول که بزرگان نقل کرده اند معطوف می کنیم:

1.    خرد خرد چیز خریدن ثروت آدم را بر باد می دهد باید از پول خردها مواظبت نمود وگرنه اسکناسهای درشت خودشان مواظب خودشان هستند.

2.    افرادی که با بی دقتی پولشان را خرج می کنند، بالاخره فقیر می شوند.

3.    پول و ثروت مانند پرنده بال دارد و اگر دقیق نباشی فورا می پرد

امیدواریم با این مطالب پی به اهمیت مدیریت دخل و خرج برده باشید. در ادامه راهکارهای رسیدن به مدیریت بهتر دخل و خرج توضیح داده شده است.


راهکارهای رسیدن به مدیریت بهتر دخل و خرج
برای رسیدن به مدیریت بهتر دخل و خرچ چه کار باید کرد در اولین قدم شما باید همواره از دخل وخرج گذشته خود اگاهی داشته باشید تا در آینده بتوانید از این اطلاعات استفاده نمایید. شما باید همواره بدانید که درآمدتان صرف چه مواردی شده است.
برای نیل به این هدف شما نیاز به ابزاری برای ثبت دخل و خرج خود  دارید خوشبختانه امروزه با رایانه می توان همه این کارها را به سادگی انجام داد و مانند قدیم نیازمند یادداشت کردن هزینه ها و درآمدهای خود در یک دفترچه نیستید تا بتوانید دخل و خرج خود را مدیریت کنید. این روش از بسیاری از جهات ناکارآمد می باشد. یکی از عمده دلایل ناکارآمدی این روش این است که بعد از مدت کوتاهی دفترچه به دلیل حجم اطلاعات نوشته شده عملا غیر قابل استفاده می شود.

امروزه برخی از افراد دخل و خرج خود را در فایل اکسل می نویسند که این روش نیز برای هر قشر معایب  بسیاری دارد که در زیر به دلایل عمده اشاره شده است :

عدم دسترسی به فایل در هر مکان مثلا در محل کار یا در مسافرت

گم شدن یا پاک شدن فایل

نیاز به تخصص اکسل برای رسم نمودار و جستجو بر روی داده ها و گزارش گیری

حجم داده های زیاد بعد از یک مدت و غیر قایل استفاده بودن فایل بعد از چندین ماه و شروع به نوشتن فایل جدید

ویروسی شدن فایل

و معایب بسیاردیگر.


امروزه اینترنت رشد بسیاری را در جوامع داشته و نرم افزارهای قابل نصب در سیستم شخصی که دارای معایب زیادی از جمله پیچیدگی نصب، هر بار نصب بعد از تعویض سیستم عامل، ویروسی شدن نرم افزار و ... هستند.

حال باید دنبال ابزاری بود که معایب فوق را برطرف نماید  و همچنین نیاز به دانش بالا در استفاده از کامپیوتر نداشته باشد. یکی از این ابزار سامانه جیب می باشد که معایب روشهای گذشته را رفع نموده و یک سیستم تحت وب به کاربران خود ارائه نموده است که دارای مزایای زیر می باشد

در دسترس بودن سیستم در هرمکانی که اینترنت باشد

عدم نیاز به پشتیبان گیری و نگرانی از گم شدن فایل

مشاهده گزارشات و نمودارهای متنوع بدون نیاز به تخصص کامپیوتری

گروه بندی درآمد ها و هزینه ها

مشاهده منظم اطلاعات درخواست شده

عدم مواجهه با حجم انبوهی از اطلاعات

مشاهده دخل و خرجهای ماههای گذشته در کمترین زمان ممکن و با گزارشها و نمودارهای متنوع

راحتی کار با سیستم و درگیر نشدن با اطلاعات تخصصی کار با اکسل

امکان گزارش گیری به صورت اکسل

مزایای دیگری که هنگام کار با سیستم لمس خواهید کرد مثلا سیستم اطلاع رسانی چک ها، بدهی ها و ....

منبع :  www.jeeb.ir

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام در روزنامه جهان اقتصاد(بدون مهلت)
استخدام رشته های گوناگون در شرکت سریر سرویس در تهران(بدون مهلت) ◄

مطالب مرتبط
بنر