بیمه عمر ؛ آری یا نه - بخش دوم

شنبه ، 12 آذر 1390 ، 15:55

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، پر از فضای نا اطمینانی و نا امنی است ، همه ما بر آنیم تا به گونه ای این ریسک را کاهش داده و یا حذف کنیم. یکی از مسائلی که روزانه ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول می کند ، مربوط به درآمدهای آتی و زندگی افراد تحت تکفل ما پس از مرگ است. یکی از راه حل های از بین بردن این نا اطمینانی ها، بیمه عمر است که متاسفانه در ایران استقبال خوبی از آن نشده است.

به گزارش بانکی دات آی آر, در گزارش قبل تاحدودی شما را با بیمه عمر و دلایل عدم تمایل به آن آشنا کردیم. در این گزارش به معرفی 7 دلیل عدم تمایل به استفاده از بیمه عمر پرداخته و 5 دلیل اهیمت این نوع بیمه را بیان می کنیم.

 

دلایل عدم تمایل به بیمه عمر :


1.    نبود اطلاعات کافی :

یکی از مهم ترین دلایل، عدم وجود اطلاعات شفاف می باشد. خانم ریحان لو، مدیر بیمه‌هاي اشخاص بیمه پارسیان می‌گوید: "چنانچه مردم از مزایای بیمه‌هاي زندگی مطلع باشند آن را خواهند خرید. البته بسیاری از کارشناسان صنعت بیمه کشور ، يكي از دلايل مهم سهم اندك بيمه‌هاي عمر در صنعت بيمه را، عدم اطلاع درست افراد از جزئيات و ويژگي‌هاي بيمه‌هاي عمرمی دانند.
فاطمه، خانم 51 ساله ای است که قبلا شاغل بوده است، وی در زمان اشتغال هیچ اطلاعاتی پیرامون بیمه عمر و حتی بیمه تامین اجتماعی نداشته است . او می گوید هنگام مراجعه ماموران سرشماری بیمه ، کارفرما کارگران را مجبور به پنهان شدن می کرد. وقتی از وی می پرسم اگر به گذشته برگردید آیا خود را بیمه می کنید، بی درنگ پاسخ مثبت می دهد.


2.    عدم اطمینان کافی به شرکت های بیمه گر :

همانطور که قبلا ذکر شد ، وجود بیمه برای اطمینان بیشتر است، اما گاهی اوقات این فکر به ذهنمان خطور می کند که چه اطمینانی وجود دارد که بیمه گر به تعهدات خود پایبند باشد. یوسف، بازنشسته، حدود 65 سال سن دارد، وی دلیل عدم بیمه بودن خود را  به وضعیت شرکت ها و سازمان ها در زمان انقلاب ربط می دهد. سیما ، خانم 34 ساله ای است که او هم این سوال را مطرح کرد که" چرا باید به یک سازمان اطمینان داشته باشم ؟ می توانم همان پول را در بانک نگه داری کنم و هر زمان که نیاز داشتم پولم را پس بگیرم."


3.    پایین بودن درآمد :

گاهی اوقات خانواده ها درآمد کافی برای گذران هزینه های فعلی خود را ندارند. زری، خانم میانسال بلال فروشی است که می گوید :" وقتی در حال حاضر نمی توانم نیازهای خانواده ام را برطرف کنم چگونه به وضعیت زندگی آنها پس از مرگم فکر کنم ؟"


4.    عدم اطمینان نسبت به درآمدهای آتی :

نداشتن شغلی ثابت و یا عدم اطمینان از درآمدهای آینده همواره باعث می شود اغلب ما از پذیرش این بیمه سر باز زنیم. الهام دانشجوی ترم 7 مهندسی صنایع است بعد از اینکه شرح کوتاهی راجع به بیمه عمر برایش می دهم پاسخ می دهد :" نسبت به درآمدهای 10 سال آینده ام مطمئن نیستم که بخواهم این بیمه را بخرم ."


5.    عدم تمایل به خدمت بیمه :

عده ای از کارشناسان بر این باورند که مردم تمایل به پرداخت برای کالایی دارند که در همان زمان بتوانند آن را مصرف کنند. به همین علت آمار بیمه عمر در ایران پایین است و حتی عده ای آن را به عنوان دور ریختن پول مطرح می کنند.


6.    کم تحرکی شرکت های بیمه گر :

بی تفاوتی شرکت های بیمه گر برای معرفی نیز در عدم اقبال به این نوع بیمه بی تاثیر نیست. یکی از بی توجهی های شرکت های بیمه نبود تبلیغات گسترده و مفید برای معرفی خدمات بیمه می باشد.


7.    برخورداری از ثروت کافی :

مطالعات نشان می دهد که بین دارایی فعلی و بیمه عمر رابطه منفی وجود دارد. بسیاری از افراد مرفه این موضوع را مطرح می کنند که ثروت فعلی ما به حدی است که نیازی به پس انداز کردن نداشته باشیم. اما فراموش کرده اند فرزندانی را که در نتیجه عدم آموزش پس انداز و سرمایه گذاری، یک شبه بخش اعظمی از سرمایه خود را بر باد داده اند. بیمه عمر یک راه آموزشی برای پس انداز کردن می باشد .


چرا باید بیمه عمر بخریم ؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بیمه عمر را پایه و اساس  برنامه های مالی بر می شمارند. بیمه عمر ابزار مهمی در شرایط زیر به حساب می آید:


1.    اطمینان از وضعیت افراد تحت تکفل بعد از فوت :

بعد از فوت شما این امکان وجود دارد که افرادی که به درآمدهایتان متکی بوده اند، با مشکل مالی مواجه شوند. بیمه عمر با پرداخت مستمری به افرادی که نام آنها را در قرارداد ذکر کرده اید ، موجب آسودگی خاطرتان خواهد شد. به طور مثال زوج های جوانی که فرزندان کوچکی دارند و یا فرزندانی که والدین از کار افتاده دارند،  شامل این بند می شوند.


2.    پرداخت مخارج کفن و دفن :

بیمه عمر مخارج کفن و دفن شما را می پردازد و حتی  بدهی ها و مخارج درمانی که توسط بیمه سلامت پوشش داده نمی شود را تامین می کند.


3.    به جا گذاشتن ارث:

اگر حتی دارایی دیگری برای به ارث گذاشتن نداشته باشید ، می توانید از طریق سیاست خرید بیمه عمر و قید اسامی وراث برای آنها ارث برجای بگذارید.


4. معافیت مالیات بر ارث :

از مزایای دیگر بیمه عمر پرداخت مالیات بر دارایی است ، بنابراین وراث شما نیازی به پرداخت مالیات و یا فروش برخی از دارایی تان برای تامین هزینه های مالیات بر ارث  نمی باشند. ادارۀ کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه مندرج در روزنامۀ رسمی مورخ 1387/11/30، در پاسخ به این پرسش که «آیا تقسیم سرمایه بیمه عمر و مقرری کارمند متوفی تابع مقررات ارث است؟» اعلام داشت سرمایه بیمه عمر جزء ماترک نیست و لذا از شمول مقررات ارث خارج است.


5.    پس انداز کردن :

بیمه عمر شما را موظف می کند تا ماهیانه مبلغی را پس انداز کنید.یکی از تفاوت های بیمه عمر با پس انداز های بانکی هم در همین است. یک برنامه منظم سرمایه گذاری را برای شما تنظیم می کند.

 

گردآورنده: حوریا حبیبی - سایت بانکی

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► آخرین اخبار درباره قبول شدگان بانک مهر
آخرین اخبار درباره مصاحبه های بانک تات ◄

مطالب مرتبط
بنر