پاسخ به چند ابهام در باب ممنوعیت انتقال وجه کارت به کارت

يكشنبه ، 20 آذر 1390 ، 09:12

مدتی قبل در خبرها آمده بود, به دستور بانک مرکزی از ابتدای آبان ‌ماه ارایه خدمات انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت "سحاب" از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی ممنوع بوده و ارایه خدمات مانده‌ گیری اینترنتی در مرکز "شتاب" نیز مسدود می‌شود.

به گزارش بانکی دات آی آر, انتشار این خبر سبب ایجاد ابهاماتی در بین کاربران سیستم بانکداری الکترونیک و مشتریان بانک ها گردید.

ماجرا از این قرار است که بر اساس این دستور العمل بانک مرکزی از ابتدای آبان ماه در صفحه اصلی سایت بانک ها گزینه انتقال وجه کارت به کارت وجود ندارد و این گزینه به صفحه اینترنت بانک بانکها منتقل شد تا ضریب امنیت آن افزایش یابد.

به این ترتیب بانک مرکزی از بسیاری سوء استفاده های احتمالی که امکان داشت از این سیستم صورت بگیرید پیشگیری نمود. در سیستم انتقال وجه اینترنتی کارت به کارت می شد از هر کارتی به کارت دیگر وجه منتقل کرد. از این روی احتمال سوء استفاده سود جویان برای سرقت موجودی کارت ها و انتقال آن به حساب کارت های سرقتی وجود داشت.

اگرچه با این اقدام همه مشکلات حل نمی شود و می بایست هرچه زودتر امضای  دیجیتال به معنای واقعی کلمه در تمامی بانک ها راه اندازی شود تا هر گونه امکان سودجویی منتفی گردد، اما همین اقدام سلبی ساده هم می تواند تا حدودی از مشکلات بکاهد.

 

 


آیا بانک مرکزی هرگونه مبادله کارت به کارت را ممنوع کرده است؟

اما این اقدام بانک مرکزی این تصور را در ذهن برخی از مشتریان بانک ها ایجاد نمود که بانک مرکزی هرگونه مبادله کارت به کارت را ممنوع کرده وهرگونه انتقال وجه کارت به کارت نامطمئن بوده و خطرات جبران ناپذیری دارد.

این در حالیست که بانک مرکزی تنها انتقال وجه کارت به کارت اینترنتی را ممنوع کرده و هنوز انتقال کارت به کارت از طریق خودپردازها و همچنین خرید های اینترنتی ادامه داردا.

حتی انتقال وجه کارت به کارت درسیستم انتقال وجه اینترنت بانک ها هم به ارائه خدمت به مشتریان بانک ها می پردازد.


تفاوت انتقال وجه (کارت به کارت) اینترنتی و انتقال وجه از طریق خود پردازها

از آنجایی که در سیستم انتقال وجه کارت به کارت حتما باید کارت مبدا در اختیار انتقال دهنده وجه باشد، امکان سوء استفاده تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر چون انتقال وجه می بایست از سوی یکی از بانک های مبدا و یا مقصد انجام شود پیگیری روند اجرا ساده تر می باشد. از این روی این نوع از انتقال وجه از امنیت بیشتری برخوردار است.


تفاوت انتقال وجه اینترنتی و خرید اینترنتی
در انتقال وجه اینترنتی، جابه جایی وجه تنها از طریق کارت صورت می گرفت؛ به این ترتیب از کلیه کارت های عضو شتاب می شد انتقال وجه به هر کارتی صورت پذیرد این امر به نوبه خود خطرات بسیاری داشت که در بالا ذکر گردید.

اما در خرید اینترنتی انتقال وجه از طریق دروازه پرداخت یکی از بانک ها به حساب شرکتی که ارائه کننده خدمت آنلاین است و با بانک پذیرنده قرارداد رسمی دارد صورت می گیرد.

به این ترتیب آن شرکت می بایست کلیه شرایط ثبت شرکت ها و مراحل قانونی را طی کرده باشد و به تایید بانک پذیرنده رسیده باشد؛ در نتیجه دریافت کننده وجه یک شخصیت حقوقی کاملا مشخص و تعریف شده برای بانک می باشد و کلیه انتقالات وجه به سادگی از سوی بانک و شرکت مذکور قابل بررسی و پیگیری است .
این روند به نوبه خود تا حدود بسیار زیادی از احتمال سرقت اطلاعات می کاهد و خدای نکرده اگرهم سرقتی صورت پذیرد پیگیری آن بسیار راحت تر از انتقال وجه کارت به کارت اینترنتی خواهد بود.


یگانه راهکار

اما همانطور که پیشتر هم ذکر شد، یگانه راهکار ایجاد امنیت کامل در سیستم بانکداری الکترونیک، راه اندازی دستگاه رمز خوان و امضای دیجیتال است ,باوجودیکه این سیستم هم اکنون در برخی از بانک های کشور فعال بوده و خدمت رسانی می نماید، اما با نواقص عدیده ای روبرو ست وصورت همگانی به خود نگرفته است.

بسیاری هنوز هم امضای اسکن شده را با امضای دیجیتال اشتباه می گیرند.
علاوه بر این انتخاب روش مناسب برای پیاده سازی امضای دیجیتال هم خود چالشی است که می بایست مورد توجه مسئولین و متخصصان قرار گیرد.
به این ترتیب امضای دیجیتال در شرایط موجود, عملا کمک چندانی به سیستم بانکداری و مشتریانش ارائه نمی کند. بنابر این بانک مرکزی باید درجهت رفع این مشکل هرچه سریعتر چاره ای بیاندیشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► معرفی اولیه رشته مدیریت بازرگانی
استخدام برنامه نویس در يك شركت معتبر در تهران(تا 28 آذر 90) ◄

مطالب مرتبط
بنر