دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات بینالمللی و صادرات و واردات است و در نهایت یك دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یك مدیر تجاری تحصیل كرده ، میتواند امور تجاری را تفكیك كرده و اداره كند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه ، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، كارآفرین باشد. برای مثال یك فارغالتحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای كالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا كرده و یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی كند. چون امروز یكی از بزرگترین مشكلات كشور ما .رساندن محصولات كشاورزی مثل برنج، چای و مركبات به بازار و به دست مصرف كننده است
گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و مهارتهایی میپردازد كه اداره كنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته باشند. برای مثال نحوه تصمیمگیری در مورد روشهای تولید، فروش ، سرمایهگذاری، بازاریابی ، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر كه در هر موسسه .بازرگانی برای یك مدیر مطرح میگردد، در این گرایش آموزش داده میشود
دانشجوی این رشته باید به مسایل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند باشد و در دروس ریاضی و زبان انگلیسی و فارسی هم قوی باشد.باید خلاق و نوآور باشد تا نتیجه ی تصمیم امروزش را در آینده ارزیابی کند.قدرت رهبری و اهتماد به نفس و تسلط به آمار و اقتصاد هم بسیار مهم می باشد.