باوجود ممنوعیت تعطیلی,راه بر احمدی نژاد باز است!

چهارشنبه ، 23 آذر 1390 ، 08:42

مجلس در راستای بررسی "طرح بهبود فضای کسب و کار کشور" مصوبه ممنوعیت تعطیل کردن روزهای کاری را به تصویب رساند که شاید به دلیل اهمیت بالای سایر بخش های این طرح ,کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت .


بر اساس این قانون جدید اعلام تعطيلي روزهاي كاري سال توسط دولت، فقط در شرايط وقوع حوادث غيرمترقبه يا بروز خطري كه جان شهروندان را به خطر اندازد مجاز است و در غير اين موارد، دولت مجاز نيست روزهاي كاري سال را تعطيل اعلام كند.


به این ترتیب از این به بعد دولت نمی تواند روزهای بین التعطیلین را تعطیل کرده وبساط سفرهای مخصوص این روزها برچیده خواهد شد. البته اگر این قانون به مرحله اجرا در آید و جدی انگاشته شود.


چرا که به طور مثال  علارغم اعلام قبلی  کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمبنی بر دایر بودن دانشگاه ها در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه،پس از تاسوعا و عاشورای حسینی دانشگاه ها سوت و کور بودو عملا در ادارات هم فعالیت خاصی جریان نداشت.
مرداد ماه سال جاری رییس جمهور در یک اظهار نظر جنجالی اعلام کرد, تعطیلات در ایران کم است و خواسته بود پنج شنبه ها هم به تعطیلات اضافه گردد .


لایحه ای هم از سوی دولت در این خصوص ارائه گردید که  ضمن اشاره به مسائلی مثل کمک به تحکیم بنیاد های خانواده, صرفه جویی در مصرف انرژی ومباحثی از این دست که از سوی موافقان آن مطرح شد خواستار تعطیلی رسمی روزهای پنجشنبه بود.
که البته با مخالفت شدید نمایندگان  رای نیاورد و اینبار هم مجلس با تصویب قانون ممنوعیت تعطیلی روزهای کاری عزم خود برای جلوگیری از افزایش تعطیلات را آشکار ساخت.


به هر حال اگر چه این مصوبه دیر هنگام تصویب شد اما اگر اجرایی شود شاید تا حدودی بتواند به بهبود فضای کسب و کار کشور کمک کند.
طبق آنچه که در تقویم رسمی کشور هر ساله منتشر می‌گردد، میزان تعطیلات رسمی کشور به قرار زیر می‌باشد:


تعداد کل جمعه‌ها: 52 روز
سایر تعطیلات: 24 روز
تبصره: هر ساله تعدادی از روزهای سایر تعطیلات با جمعه مقارنت میابد.


البته این حجم از تعطیلات در مقایسه  بابسیاری ازکشور ها از سطح متعادلی برخوردار است اما اگر بین التعطیلین و ساعات کار مفید کارمندان را هم در این محاسبه محسوب نماییم آشکار خواهد بود که حجم تعطیلات به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.
در حال حاضر عملا روزهای مابین تعطیلات هیچ اداره ای به ارائه صحیح و کامل خدمت به مراجعانش نمی پردازد.


در روزهای کاری هم عملا چندین ساعت از زمان مفید فعالیت کارمندان و کار کنان دولت صرف زمان صبحانه,ناهار,نماز و... می شود.
با این اوصاف چه كسى از تعطيلی بيزار است و اين نواهای مخالف از كجاست؟ در ايران چندين گروه بزرگ و مؤثر كارى به تعطيلات ندارند و راه خودشان را مىروند: كشاورزان؛‌ كسانى كه در كار ساخت و سازند؛‌ صنعت نفت. يك رشتۀ پولساز ديگر، يعنى صنعت خودروسازى اگر لازم ببيند و بازار داشته باشد نصف شب هم خط توليدش را روشن نگه خواهد داشت.


با این وجود هستند کسانی که معتقدند که تعطیلات کنونی جهت انجام شعائر مذهبی کفاف نمی کند یا میهن پرستانی که تصور می کنند اگر یکی دو روز پیش و پس از شب یلدا یا روز مهرگان تعطیل شود بیشتر می توان به آداب و رسوم سنتی کشور پرداخت.


به عبارت دیگر ستایش کنندگان بطالت از هر تعطیلی استقبال می کنند. به نظر می رسد این تصمیم گیری جدید مجلس خط بطلان محکمی بر آرزوهای این افراد بکشد.البته هنوز راه بر دولت محترم بسته نشده و شاید در اغلب بین التعطیلین ها هوا آلوده بود و برای شهروندان خطر داشت؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► دعوت به همکاری یک شرکت پیمانکاری در تهران (بدون مهلت)
آنچه درباره زبان بدن نمی دانید ◄

مطالب مرتبط
بنر