رهبرانی که قاره سبز را از بحران اقتصادی نجات دادند + عکس

پنجشنبه ، 24 آذر 1390 ، 08:48

اگر تصور می کنید بحران تنها مخصوص به عصر حاضر و سال های اخیر است سخت در اشتباهید، چراکه بحران های اقتصادی همواره در طول تاریخ گریبانگیر بشریت شده اند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این میان اروپایی ها و رهبران قاره سبز نیز در مقاطعی از تاریخ به جنگ بحران های اقتصادی و مالی رفته اند که حتی برخی از آنها فرشته نجات اقتصادهای بیمار هم شدند.

در این گزارش شما را با رهبرانی آشنا می کنیم که درجنگ تن به تن اروپا و بحران، قاره سبز را از نیستی و نابودی نجات دادند.

1. امپراطور دیوکلتیان

بی ثباتی در امپراطوری روم، این پادشاه قرن سوم را با آنچه اکنون بدان "بحران" می گوییم، مواجه کرد. راهکار او برای فرار از بحران ضرب سکه های با کیفیت بالا، اصلاح سیستم مالیات و مهار تورم بود. اصلاحاتی که او در سیستم پرداخت مالیات ایجاد کرد، باعث شد جمع آوری مالیات در دوره او رکورد بزند.

2. هنری دوم

 

 

این پادشاه انگلیسی وقتی دید اثرات حاصل از انحلال نظام فئودالی همچنان ادامه دارد، واحد پول تازه ای معرفی کرد و به استاندارد سازی حقوق و دستمزدها پرداخت. وی همچنین مفهوم حق ثبت اختراع را مطرح کرد و به دولت هم اجازه داد که قیمت ها و دستمزدها را نظام مند کند.

3. اتو فن بیسمارک

بیسمارک در کنار یافتن راه حلی برای احیای آلمان تازه متحد شده باید با رکود اقتصادی جهانی در سال 1873 هم کنار می آمد. وی برای حل این مشکلات و کمک به بازیابی آلمان به تعرفه های تجاری روی آورد، ضمن اینکه در مقطعی که وضعیت اقتصادی بهتر شد، شرایطی برای تضمین حقوق بازنشستگی و بیمه بیکاری نیز ایجاد کرد.

4. ناپلئون سوم

 

در پی بروز جنگ های ناپلئونی در آغاز قرن نوزدهم، فرانسه دچار بحران هایی شد که باعث عقب افتادن این کشور از پیشرفت سریع صنعتی سایر کشورها شد. ناپلئون در آن زمان از تجارت آزاد حمایت کرد و نیروهای کار را در نزدیکی کارخانه ها یا برعکس جای داد تا به این ترتیب فرانسه را از بحران نجات دهد.

5. سر روبرت پیل

پیل زمانی زمام امور در بریتانیا را به دست گرفت که این کشور بحران اقتصادی را تجربه می کرد. کسری بودجه 7/5 میلیون پوندی، رکود شدید تجارت جهانی و بی اعتمادی به موسسات مالی تنها بخشی از مشکلات پیل بود.

مالیات بر درآمد که راه را برای تجارت آزاد باز کرد از جمله مهمترین اقدامات وی برای نجات اقتصاد بحران زده بود.

 

6. صدراعظم گوستاو استرسمن

صدر اعظمی استرسمن با بالا رفتن شدید تورم پس از چاپ بی رویه اسکناس برای ترمیم آسیب های ناشی از جنگ جهانی دوم همراه بود. در آن زمان پول آلمان آنقدر بی ارزش بود که مردم با سوزاندن اسکناس ها خود را گرم می کردند.

صدراعظم برای نجات کشور از این بحران واحد پول جدیدی به نام رنته مارک معرفی کرد و در سال 1924  وی در حالی که سمت وزیر امور خارجه را در اختیار داشت، با انجام مذاکراتی به کم کردن هزینه های بازسازی آلمان پس از جنگ کمک کرد.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===================

► گزارش تصویری/ بنرهایی با طعم خلاقیت!
دعوت به همکاری شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) در تهران (بدون مهلت) ◄

مطالب مرتبط
بنر