دانش جعفری: دلار گران مي‌شود

سه شنبه ، 14 آبان 1387 ، 13:31

 

بانکی: داوود دانش‌‏جعفري، وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در خصوص چرايي افزايش قيمت دلار در بازار آزاد گفت: در حال حاضر سياست بانک مرکزي مانند بانک‌‏هاي مرکزي دنيا حفظ نسبت ارزش برابري دلار و ساير ارزها است، يعني همان گونه که ارزش يورو نسبت به دلار هر روز و با هر اتفاقي که رخ مي‌‏دهد تغيير مي‌‏کند،اين نرخ برابري در ايران هم تغيير مي‌‏يابد؛ بنابر سياست فعلي بانک مرکزي در ايران حمايت خاص از يکي از ارزها مانند دلار نيست و بانک مرکزي قصد ندارد قيمت دلار يا يورو را ثابت نگه دارد.
رييس کميسيون نظارت دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال که چرا پيش از اين نرخ دلار توسط بانک مرکزی ارزش در بازار نسبتا کنترل مي‌‏شد و با اعمال سياست نرخ ارز شناور کنترل شده از نوسانات شديد قيمت دلار در بازار جلوگيري به عمل مي‌‏آمد، اظهار داشت: در دوره قبل سبد ارزي کشور بيشتر متاثر از دلار بود، بنابراين پايه اصلي ارز در بازار دلار در نظر گرفته مي‌‏شد، اما در شرايط کنوني با تغيير ترکيب سبد ارزي کشور، ساير ارزها پايه در نظر گرفته مي‌‏شوند و با تغييري که در ساير ارزها صورت مي‌‏گيرد، هم قيمت آن ارزها و هم رابطه‌ آن ارزها با دلار دستخوش تغيير مي‌‏شود.
دورنماي مهار بحران مثبت است
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که بحران مالي در آمريکا رخ داد، اما چرا ريال هر روز تضعيف مي‌‏شود، اظهار داشت: اکنون به دلايل متعددي تقاضا براي دلار در حال افزايش است. دانش جعفري در تشريح دلايل افزايش تقاضا براي دلار در سطح جهاني گفت: با توجه به تدابيري که براي عبور از بحران صورت گرفت، مانند تزريق 700ميليارد دلار در بازارهاي مالي آمريکا و در مجموع اجماع جهاني که براي خروج از شرايط فعلي به وجود آمد، دورنماي مهار بحران مثبت است که اين دورنماي مثبت تقاضا براي سرمايه‌گذاري در حوزه دلار را بالا مي‌‏برد.
وي ادامه داد: دليل دوم افزايش تقاضا براي دلار اين است که اکنون فرصت مناسب سرمايه‌‏گذاري با قيمت ارزان در آمريکا فراهم شده است، بنابراين ممکن است بسياري از سرمايه‌‏گذاران در دنيا حتي سرمايه‌‏هاي کوچک خود را براي سرمايه‌‏گذاري ارزان‌‏قيمت در اين کشور به آمريکا منتقل کنند و مثلا بخواهند در آمريکا خانه بخرند، زيرا احتمالا چند ماه ديگر خانه در آمريکا گران مي‌شود. بنابراين فراهم بودن فرصت مناسب سرمايه‌‏گذاري در حوزه دلار نيز تقاضاي دلار را افزايش داده است.
وي تصريح کرد: در شرايطي که وضعيت آمريکا رکودي بود و رکود در حوزه دلار وجود داشت، بسياري از سرمايه‌هاي آمريکايي به خاطر حفظ قيمت و ارزش خود به بازارهاي ديگر که با رشد قيمت مواجه بودند، مانند بازار معاملات بورسي نفت، بازار آهن، طلا و... پناه بردند. الان چون قيمت‌ها در آن بازارها سقوط کرده، سرمايه‌‏ها از حوزه بازارهاي ديگر به دلار پناه مي‌برند. بنابراين از چند جهت تقاضا براي دلار افزايش مي‌يابد که منجر به افزايش قيمت اين ارز مي‌‏شود که در نتيجه ما هم بايد دلار گران‌‏تر بخواهيم و قيمت دلار در کشور افزايش مي‌‏يابد.
تاثير بحران در بازار سرمايه
دانش جعفري درخصوص تاثير بحران بر بازار سرمايه کشور نيز گفت: به دليل اينکه بازار سرمايه ما با بازارهاي سرمايه جهاني خيلي ارتباطي ندارد و نه پرتفويي از سهام خارجي در بورس ما وجود داشته و نه شرکت‌‏هاي خارجي در بورس ما پرتفوي دارند و به طور کلي ارتباط بين بورس ما با بورس‌‏هاي دنيا قطع است، از نظر تاثير بحران مالي جهاني بر بازار سرمايه مشکلي نداريم.
وي ادامه داد: اما از حوزه کالايي ممکن است تاثيراتي وجود داشته باشد و با کاهش قيمت‌‏هاي جهاني فلزات و ساير کالاها، سهام شرکت‌‏هاي توليدکننده اين محصولات در کشور با کاهش مواجه شود که اين موضوع بر وضعيت بازار سرمايه اثرگذار خواهد بود. وي تصريح کرد: در سال‌‏هاي گذشته به دليل وضعيت خاصي که بر اقتصاد آمريکا حاکم بود، بورس‌‏هاي کشورهاي ديگر رشد داشتند و قيمت فلزات رنگين در بازارهاي جهاني افزايش يافت؛ فلزاتي مانند آلومينيوم، مس، طلا و نيکل. اما در شرايط فعلي با سقوط شاخص بورس‌‏ها و کاهش قيمت‌‏ها در بورس‌‏هاي نفت، قيمت فلزات در حال کاهش است.
وزير سابق امور اقتصادي و دارايي دولت نهم اظهار داشت: طبيعتا آن دسته از کالاهايي که در بازارهاي ما وجود دارند و قيمت‌گذاري آنها متاثر از قيمت‌‏هاي جهاني است و با بورس‌‏هايي مانند LME در ارتباطند، ممکن است از بحران موجود تاثير بپذيرند و کاهش ارزش محصول آنها به معناي کاهش ارزش سهام آنها است.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا همچنان مزيت‌‏هاي رقابتي در توليد برخي کالاها در شرايط بحران فعلي داريم يا خير، گفت: قطعا فرصت‌‏هاي زيادي وجود دارد که مي‌‏توان از آنها استفاده کرد، ولي بايد هر بازاري را جداگانه تجزيه و تحليل کرد. پيش از اين در برخي موارد مزيت‌‏هايي داشتيم، مانند بخش فولاد که در حال حاضر وقتي قيمت جهاني کاهش مي‌‏يابد، مزيت توليدي ما نسبت به قبل ممکن است کاهش يابد.
تراز بازرگاني تاثيرپذيري از بحران ندارد
وي در خصوص تاثير بحران مالي جهاني بر وضعيت تراز بازرگاني کشور گفت: با توجه به اينکه ما صادرکننده نفت هستيم، صادرات غير نفتي هم به ميزان قابل توجهي رسيده و واردات هم در وضعيت فعلي و گذشته کمتر از صادرات بوده، به نظر نمي‌‏رسد مشکل خاصي در بحث تراز بازرگاني متوجه ما باشد.
دانش جعفري افزود: در حوزه تراز بازرگاني در بخش خدمات هميشه داراي تراز منفي بوديم و صادرات خدمات نسبت به واردات آن همواره کمتر بود اما با افزايش درآمد نفت، واردات خدماتي ما بيشتر هم شده است. در اين حوزه بايد بيشتر دقت کنيم تا با استفاده از تغييراتي که رخ مي‌‏دهد، از تراز منفي خارج شويم.
انتشار اوراق قرضه اروپايي و صکوک؛ راه‌‏هاي تامين سرمايه
وي ادامه داد: در بحث حساب سرمايه در واقع بايد در واردات سرمايه فعال باشيم. به دليل اينکه محدوديت‌‏هاي ارتباط با بانک‌‏هاي خارجي وجود داشته و ورود سرمايه از طريق گرفتن اعتبارات بانکي بين‌‏المللي نيز محدود شد، مي‌‏توانيم از روش‌هاي ديگري با توجه به شرايط فعلي جهاني براي ورود سرمايه به کشور استفاده کنيم، مانند انتشار اوراق قرضه ارزي که در زمان دکتر نوربخش اين اوراق منتشر شد و در دنيا مورد استقبال قرار گرفت.
رييس کميسيون نظارت دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: چون اوراق قرضه ارزش سود بالايي دارد و تضمين شده است، خوب به فروش مي‌‏رسند و مي‌‏توانيم بخشي از نياز سرمايه خود را از اين طريق تأمين کنيم. وي گفت: بحث صکوک که در بانک توسعه اسلامي مطرح شد نيز راهکار ديگري براي جذب سرمايه است.
وي افزود: از روش‌‏هاي ديگر که به نوعي تضمين پرداخت داشته باشند نيز مي‌‏توان استفاده کرد که اين تضمين از طريق بانک‌‏هاي خارجي صورت مي‌‏گيرد، ولي چون خود آنها هم آسيب ديدند، مي‌‏توانيم صندوق‌‏هاي خاصي تشکيل دهيم تا بازپرداخت آن مبلغ خريد اوراق تضمين شده باشد که يکي از اين موارد مي‌‏تواند صندوق‌‏هايي باشد که متکي به فروش نفت هستند.
وي خاطرنشان کرد: همه آنهايي که پول دارند، به دنبال فرصت مناسبي هستند که حداقل ارزش پول‌شان حفظ شود. حال اگر ايران شرايطي را به وجود بياورد که عده زيادي را متقاعد کند تا سرمايه‌‏هاي خود را به ايران بياورند، مي‌‏تواند از اين بحران بهترين استفاده را بکند.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

► بحران مالی فرصتی برای جذب سرمایه های سرگردان
مقابله با شوك محتمل ◄

مطالب مرتبط
بنر