نگرانی از تورم ۵۰ درصدی در ایران

سه شنبه ، 5 آذر 1387 ، 15:37

در حالی که دولت ایران درصدد اجرای برنامه "تحول اقتصادی و نقدی کردن یارانه ها" است، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به تورم زا بودن آن هشدار داده اند.

احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ایران گفته است که "با حذف یارانه ها شاهد تورم اضافی ۳۰ درصدی خواهیم بود که با تورم ۲۰ درصدی فعلی نرخ تورم به ۵۰ درصد خواهد رسید.

مهمترین بخش طرح تحول اقتصادی، نقدی کردن یارانه هاست. بر اساس لایحه ای که دولت تهیه کرده، یارانه کالاها و خدمات حذف و این یارانه ها به صورت نقدی بین خانوارها توزیع خواهد شد.

با اجرای این طرح، کالاها و خدمات به نرخ تمام شده و بین المللی عرضه خواهد شد.

بنزین، گازوئیل، آب، برق و گاز از جمله کالاها و خدماتی است که قرار است به قیمت تمام شده و بین المللی عرضه شود.

دولت هنوز این لایحه را به مجلس نفرستاده است اما تیم دولت سعی دارند تا کارشناسان و نمایندگان مجلس را متقاعد کنند که قادرند تورم احتمالی ناشی از این طرح را کنترل کنند.

با این حال به گفته آقای توکلی، "حذف یارانه سوخت به دلیل نداشتن کالای جانشین مناسب، موجب افزایش شدید سطح عمومی قیمت ها می شود."

دولت بر اجرای این طرح اصرار دارد و برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، معتقد است که طرح تحول اقتصادی تورم زا نیست.

مرتضی تمدن، مشاور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران و استاندار تهران می گوید که این طرح برخلاف نظر منتقدان در درازمدت آثار ضد تورمی خواهد داشت.

آقای تمدن منتقدان را به پیشداوری متهم کرده و گفته است که آنها مطمئنا این طرح را مطالعه نکرده و از جزئیات آن مطلع نیستند.

نگرانی از افزایش تورم، مهمترین دغدغه منتقدان طرح تحول اقتصادی و نقدی کردن یارانه هاست.

تحلیل های آرامش بخش

دولت درصدد است یارانه کالاها و خدمات را حذف و این یارانه ها را به صورت نقدی بین خانوارها توزیع کند

نرخ متوسط تورم در ایران هم اکنون بالای ۲۴ درصد است و این نگرانی وجود دارد که با اجرای این طرح، تورم به بیشتر از ۵۰ درصد برسد.

کارشناسان اقتصادی می گویند که سیاست های انبساطی دولت باعث شده که تورم در سه سال اخیر دو برابر شود و اجرای شتابزده یک طرح گسترده که ابعاد آن معلوم نیست، می تواند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی وخیمی به دنبال داشته باشد.

در حالی که هم اکنون افزایش شدید تورم در ایران از معضلات اقتصادی این کشور به شمار می رود و گزارشهای بانک مرکزی نشان می دهد که تورم همچنان رو به افزایش است، محمود احمدی نژاد در نشست مجمع عمومی بانک مرکزی گفته است: "روش های محاسبه نرخ رشد و تورم باید مبتنی بر شرایط جامعه و اصولی باشد."

آقای احمدی نژاد مشخص نکرده که منظورش از شرایط جامعه و اصولی بودن چیست اما شواهد نشان می دهد که از نحوه تعیین و اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی راضی نیست.

به گفته آقای احمدی نژاد، "تحلیل های ارائه شده از سوی بانک مرکزی باید امید بخش و دقیق در راستای حفظ فضای آرامش و اعتماد در کشور باشد."

در حالی که بانک مرکزی در ایران مسئول رسمی نرخ تورم در ایران است اما در ماههای اخیر مرکز آمار ایران که زیر نظر دولت قرار دارند، تلاش کرده است تا مسئولیت رسمی ارائه تورم را بر عهده بگیرد.

آمارهایی که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از شاخص های اقتصادی ارائه کرده اند، همواره متفاوت بوده است به خصوص آمارهایی نظیر رشد اقتصادی، نرخ تورم و بیکاری.

آمارهای مرکز آمار بیشتر به نظر دولت نزدیک بوده و در زمینه نرخ تورم و بیکاری همواره کمتر از آن چیزی بوده که بانک مرکزی اعلام کرده است.

برخی کارشناسان توصیه آقای احمدی نژاد به بانک مرکزی را با رشد تورم مرتبط می دانند که پیش بینی می شود با اجرای طرح تحول اقتصادی به شدت افزایش یابد.

منبع: بی بی سی فارسی

► شباهت‌های شركت ملی نفت با بانك مركزی
بلانچارد: طوفان در راه است ◄

مطالب مرتبط
بنر