رقابت بازار سرمايه با بانك‌ها

شنبه ، 28 دی 1387 ، 13:38

با آغاز پذيره‌نويسي نخستين صندوق سرمايه‌گذاري بزرگ در بورس تهران، پرده جديدي از رقابت بازار سرمايه با حوزه پولي بانكي آغاز شد.

 نخستين صندوق سرمايه‌گذاري بزرگ  پذيره‌نويسي عمومي خود را در 350 شعبه بانكي آغاز مي‌كند. قرار است اين صندوق با جذب سرمايه‌هاي مردم با فعاليت در بازار سرمايه به دادوستد تخصصي سهام، در بورس تهران بپردازد.

كارشناسان آغاز به كار اين صندوق‌ها را فصل نويني در فعاليت بورس تهران مي‌دانند. اعتقاد بر اين است كه اين صندوق‌ها مي‌توانند به جذب نقدينگي در بورس بپردازند.

قرار است اين صندوق به هر سرمايه‌گذار درصورتي‌كه از 3 ماه تا يكسال در اين صندوق‌ها سرمايه‌گذاري كند حداقل 19درصد سود تضميني بپردازند، همچنين انتظار مي‌رود ميزان سود آوري اين صندوق براي دوره يكساله به 25درصد برسد.

اين در حالي است كه ارزيابي‌هاي به عمل آمده از فعاليت 14صندوق سرمايه‌گذاري كوچك كه نزديك به يكسال است در بورس تهران فعاليت مي‌كنند نشان مي‌دهد كه ميانگين سود 7 ماه گذشته اين صندوق‌ها به 21 درصد رسيده و در اين ميان يك صندوق توانسته است به سود قابل توجه 70 درصدي در دوران ركود دست پيدا كند.

اين در شرايطي است كه در طول 7 ماه گذشته، بازار سهام كشور به‌طور متناوب با نزول شاخص‌ها مواجه بوده اما آمار عملكرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اين مدت با روند صعودي همراه بوده است.

به اين ترتيب در شرايطي كه بيشترين ميزان سود براي سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت در بانك‌ها هم‌اكنون 19درصد است به‌نظر مي‌رسد فصل جديد براي رقابت بين بازار سرمايه با بانك‌ها به‌وجود آمده است. ضمن اينكه تشكيل چنين صندوق‌هايي نوعي همكاري بازار پول با بازار سرمايه نيز تلقي مي‌شود.

متولي صندوق يكم ايرانيان بانك اقتصاد نوين است و شركت تامين سرمايه نوين نيز مدير و ضامن اين صندوق خواهد بود.

بازده 25 درصدي

همچنين عضو هيأت‌مديره شركت بورس اوراق بهادار درباره آغاز به كار صندوق يكم ايرانيان گفت: تشكيل صندوق سرمايه‌‏گذاري مشترك 50 ميليارد توماني يكم ايرانيان جريان نقدينگي ورودي به بازار سرمايه را افزايش خواهد داد.

علي اسلامي بيدگلي افزود: اين صندوق سرمايه‌‏گذاري به‌دليل نظارت يك گروه حرفه‌‏اي با تجربه، مي‌‏تواند بازدهي بالاتري نسبت به متوسط بازدهي بازار داشته باشد.

عضو هيأت‌مديره شركت بورس اوراق بهادار با تاكيد بر اينكه اين صندوق سرمايه‌‏گذاري مشترك زمينه ورود اشخاص حقيقي را به بازار فراهم خواهد كرد، اظهار داشت: در شرايط فعلي به واسطه نبود چنين ابزارهايي اشخاص حقيقي در بازار سرمايه حضور كمرنگي دارند.

او با اشاره به حركت كشور به سمت بازارپايگي افزود: در گذشته بخش عمده‌‏اي از پس‌‏اندازهاي مردم در چرخه اقتصادي به سمت بازار پول روانه مي‌‏شد ولي از آنجا كه كشور‌هاي در حال توسعه به سمت بازار پايگي سوق پيدا كردند، بازار سرمايه نيازمند فراهم كردن بستر مناسبي براي سرمايه‌‏گذاران است.

ريسك حداقلي

اسلامي بيدگلي با اشاره به ريسك حداقلي صندوق‌‏هاي سرمايه‌‏گذاري خاطر نشان كرد: اين صندوق‌‏ها به واسطه متنوع بودن، از قدرت ريسك‌‏پذيري پاييني برخوردار هستند و به اين طريق مي‌‏توانيم سهم بازار سرمايه را از پس‌‏اندازهاي مردمي افزايش دهيم.

عضو هيأت‌مديره شركت بورس به ناشناخته بودن بازار سرمايه در اذهان عمومي اشاره كرد و افزود: صندوق سرمايه‌‏گذاري يكم ايرانيان، اصل سرمايه و نرخي كه تقريبا برابر نرخ بازده بانكي جهت سرمايه‌‏گذاري است، را متضمن شده و با توجه به اين امر با سرمايه‌‏گذاري سرمايه‌‏داران در صندوق، آنها ديگر نگران كاهش ارزش سهام و دارايي‌‏هاي خود نخواهند بود.

او ادامه داد: در صورت كاهش ارزش سهام و دارايي‌‏ها، مؤسسه‌‏اي معتبر وجود دارد كه اصل سرمايه و سود 19درصدي را تضمين كرده و به اين ترتيب اين صندوق زمينه سرمايه‌‏گذاري براي افرادي كه قدرت تصميم‌‏گيري در بازار ندارند را فراهم خواهد كرد.

عضو هيأت‌مديره شركت بورس اوراق بهادار با تاكيد بر اينكه با تشكيل اين صندوق، جريان نقدينگي ورودي به بازار سرمايه افزايش خواهد يافت، اظهار داشت: صندوق سرمايه‌‏گذاري يكم ايرانيان به‌دليل نظارت يك گروه حرفه‌‏اي باتجربه مي‌‏تواند بازدهي بالاتري نسبت به متوسط بازدهي بازار داشته باشد.

علي اسلامي بيدگلي در ادامه افزود: اختصاص دادن سرمايه اين صندوق به خريد سهام شركت‌هاي مختلف باعث شده تا ريسك سيستماتيك موجود در بازار از اين پرتفوي حذف شده و ريسك سرمايه‌‏گذاري در اين صندوق كمتر از سرمايه‌‏گذاري مستقيم سرمايه‌‏گذار در بازار خواهد بود.

بستري براي فعال‌‏سازي كوچك‌تر‌ها

معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پذيره نويسي نخستين صندوق سرمايه‌گذاري بزرگ بورس تهران گفت: در وضعيت فعلي، بازار سرمايه نيازمند بكارگيري ابزاري است تا به وسيله آن اعتماد به بازار بازگردد.

به گزارش ايلنا، قاسم محسني، ورود صندوق سرمايه‌‏گذاري 50 ميليارد توماني به بازار را عامل ارزشمند كردن صندوق‌‏هاي كوچك‌تر دانست و خاطر نشان كرد: در حال حاضر 13 صندوق سرمايه‌‏گذاري در مقياس كوچك در بازار سرمايه فعال هستند كه اين صندوق‌‏ها با ارزش 100 ميليارد ريالي مي‌‏توانند با ورود صندوق‌‏هاي سرمايه‌‏گذاري بزرگ‌تر ارزش خود را افزايش دهند.

معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس به نقش ضامن‌‏هاي اين صندوق اشاره كرد و افزود: براي اشخاصي كه در پذيره‌‏نويسي اوليه اين صندوق شركت كرده‌‏اند، درصورتي‌كه تا يكسال به سرمايه خود دست نزنند، مشروط بر اينكه ظرف 10 روز پس از گذشت يكسال تصميم به خروج از صندوق بگيرند، بازدهي 19 درصدي توسط ضامن صندوق تضمين شده است كه به فرد اعطا خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

► دور زدن بانک های دولتی توسط شهرداری
آثار سياست‌هاي انقباضي بر نرخ تورم ◄

مطالب مرتبط
بنر