هوش مصنوعی چگونه دنیا را تغییر خواهد داد؟

سه شنبه ، 26 اسفند 1399 ، 15:52

امروزه هوش مصنوعی یا AI عضو جدید زندگی ما شده است و بسیاری از امور بدون اینکه اطلاع داشته باشیم با کمک هوش مصنوعی انجام میشود. در این مقاله میخواهیم به برخی کاربردهای فوق العاده این فناوری اشاراتی داشته باشیم.


روبات ها و ماشین های بدون سرنشین

تمایل به  این امر که روبات ها بتوانند به طور مستقل عمل  کرده و دنیای اطراف خود را درک و نمایند به معنای وجود همپوشانی طبیعی بین حوزه رباتیک و هوش مصنوعی است. در حالی که هوش مصنوعی تنها یکی از فناوری های مورد استفاده در روباتیک است، استفاده از آن  در این حوزه، به ربات ها کمک می کند تا به حوزه های  جدیدی مانند اتومبیل های بدون سرنشین  و همچنین کمک به روبات ها برای یادگیری مهارت های جدید راه یابند. جنرال موتورز اخیراً اعلام کرده است که تا سال 2019 یک ماشین بدون راننده یا فرمان یا ترمز ساخته خواهد شد ، و  فورد نیز نوید به انجام این کار تا سال 2021 داده است.

اخبار جعلی

ما در آستانه دستیابی به شبکه هایی عصبی هستیم که میتوانند تصاویر واقع گرایانه را نموده یا صدای شخصی  را به شکلی کاملا دقیق و شبیه در بیاورند. با این وجود احتمال ایجاد تحولات اجتماعی بسیار مخرب، مانند اخبار فناوری و تکنولوژی فیک و همچنین ساخت فیلم ها و تصاویر غیرقابل اعتماد هم وجود دارد. همچنین در مورد چگونگی استفاده از چنین فناوری هایی به منظور سوءاستفاده از تصویر افراد نگرانی هایی وجود دارد.

گفتار و تشخیص زبان

سیستمهای یادگیری ماشینی به رایانه ها کمک کرده اند تا آنچه را که مردم می گویند با دقت تقریبا 95 درصد تشخیص دهند. به تازگی گروه تحقیقات مایکروسافت گزارش داده است سیستمی را ابداع کرده است که می تواند به زبان انسانی صحبت کنند. با توجه به این که محققان هدف دقت 99 درصد را دنبال می کنند، انتظار دارند در کنار اشکال معمول برقراری ارتباط، تعامل انسان و ماشین به یک معیار  یا امری عادیتبدیل شود.

تشخیص چهره و نظارت

در سال های اخیر ، دقت سیستم های تشخیص چهره پیشرفت زیادی کرده است ، تا جایی که غول فناوری چینی بایدو می گوید می تواند با دقتی 99 درصدی چهره ها را مطابقت دهد( به شرط آنکه چهره به اندازه کافی واضح باشد). در چین، مقامات در حال اجرای برنامه ای در سطح کشور برای اتصال دوربین مدار بسته در سراسر این کشور به منظور تشخیص چهره و استفاده از سیستم های هوش مصنوعی برای ردیابی مظنونین و رفتارهای مشکوک هستند. پلیس همچنین در حال استفاده از عینک تشخیص چهره  هم می باشد. اگرچه مقررات حریم خصوصی در سراسر جهان متفاوت است ، اما به احتمال زیاد استفاده بیشتر از فناوری هوش مصنوعی – از جمله هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص احساس- به تدریج در نقاط دیگر جهان نیز گسترش می یابد.

مراقبت های بهداشتی

هوش مصنوعی سرانجام می تواند تأثیر چشمگیری در مراقبت های بهداشتی داشته باشد ، و به رادیولوژیست ها کمک می کند تا تومورها را تشخیص بدهند و به محققان در یافتن توالی های ژنتیکی مربوط به بیماری ها و شناسایی مولکول هایی که می توانند به یافتن داروهای مؤثرتری کمک کنند ، یاری می رساند.آزمایشاتی در مورد فناوری مرتبط با هوش مصنوعی در بیمارستانها در سراسر جهان انجام شده است. این موارد شامل ابزار پشتیبانی از تصمیم گیری بالینی IBM ، واتسون می شوند که توسط آنکولوژیست ها در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering  استفاده می شود و  علاوه بر این استفاده از سیستم های Google DeepMind توسط سرویس ملی بهداشت انگلستان نیز آموزش داده می شود ، جایی که به شما در تشخیص ناهنجاری های چشم و ساده تر کردن روند غربالگری بیماران سرطانی کمک می کند.

► بهترین دانشگاه های ترکیه
یوآیدی برای دومین بار استارتاپ برگزیده نهال فینتک شد ◄

مطالب مرتبط
بنر