بهترین دانشگاه های ترکیه

پنجشنبه ، 28 اسفند 1399 ، 12:38

در سالهای اخیر به ویژه در سال 99 تعداد دانشجویان ایرانی که برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه به این کشور مهاجرت می کنند افزایش قابل توجهی داشته است. این دانشجویان و محصلان به دلیل نزدیکی به ترکیه، پایین بودن هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور در مقایسه با دانشگاه های ایران و همچنین کیفیت بهتر آموزش دانشگاه های ترکیه را برای ادمه تحصیل انتخاب می کنند، دانشگاه های معتبر بسیاری در ترکیه وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی برترین دانشگاه های ترکیه بپردازیم، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در این زمینه هستید و یا قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید با ما همراه باشید.


در این قسمت از مقاله توضیح مختصری در مورد ۵ دانشگاه برتر ترکیه در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می پردازیم.

دانشگاه حاجتتپه Hacettepe üniversitesi

یکی از دانشگاه های دولتی مهم ترکیه است که در سال ۱۹۶۷ در شهر آنکارا تاسیس شد. بر اساس عملکرد آکادمیک این دانشگاه در رتبه اول دانشگاه های پزشکی ترکیه قرار دارد. دارای دو پردیس است که یکی از آنها در آنکارا است که میزبان مرکز پزشکی این دانشگاه و پردیس دیگر آن در Beytepe  در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است که دارای دانشکده های اقتصادی، مهدسی، حقوق، ادبیات، هنرهای زیبا، تربیت بدنی، علوم پایه است.

دانشگاه اودتو Orta-dtekniküniversitesi

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه می باشد و به عنوان بهترین دانشگاه خاورمیانه که دارای مرکز تحقیقاتی و علمی است، شناخته شده است. همچنین این دانشگاه تنها دانشگاه مورد تایید آموزش و پرورش آمریکا می باشد. آموزش و تحقیقات انجام شده در این دانشگاه بیشتر در زمینه علوم پایه و علوم مهندسی است و زبان رسمی آموزش انگلیسی می باشد. پرمتقاضی ترین دانشگاه در کنکور ترکیه است و از ۱۵۰۰۰۰۰ داوطلب تنها یک درصد موفق به قبولی در این دانشگاه می شوند. دانشگاه اودتو دارای اعتبار آکادمیک بالایی است و در ۵ سال اخیر بیشترین بودجه تحقیقاتی را در ترکیه داشته است. برخی از پردیس های این دانشگاه در قبرس شمالی قرار دارد.

دانشگاه ایتو Istanbul teknik üniversitesi

دانشگاه ایتو در سال ۱۷۷۳ در شهر استانبول تاسیس شد. دانشگاه ایتو یک دانشگاه بین المللی، پیشرو در علوم، فنآوری و هنر می باشد. زبان آموزش در بیشتر رشته ها انگلیسی می باشد. این دانشگاه دارای ۵ پردیس و ۱۳ دانشکده، ۸ انستیتو با ۱۱۷ رشته کارشناسی ارشد و ۶۷ رشته در مقطع دکتری  می باشد. این دانشگاه با فراهم کردن تمامی امکانات آموزشی و علمی برای دانشجویان آنها را در زمینه مهارت های علمی ، فنی و آکادمیک در سطح بین المللی آموزش می دهد.

دانشگاه استانبول Istanbul üniversitesi

این دانشگاه در سال ۱۹۹۳ به عنوان اولین دانشگاه ترکیه در استانبول تاسیس شد که به سبک دانشگاه های اروپایی بوده است. از سال ۲۰۰۶ در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیایی نیز جای گرفته است.

تقریبا ۷۳۰۰۰ دانشجو در مقاطع فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس ، دکتری در حال تحصیل هستند و ۱۲۰۰۰ استاد، مربی، هئیت علمی نیز در این دانشگاه مشغول خدمت می باشند. این دانشگاه دارای ۲۲ دانشکده  در تمامی رشته ها هم در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ، ۱۸ انستیتو، ۸ دانشکده علمی کاربردی می باشد.

دانشگاه کوچ Koç üniversitesi

این دانشگاه در سال ۱۹۹۳ در استانبول به عنوان یک دانشگاه غیر انتفاعی تاسیس شد. این دانشگاه دارای هیات علمی معتبر که از نخبگان برجسته ترکیه و بسیاری از کشورهای جهان تشکیل شده است، این یکی از دلایلی است که باعث  تشویق بیشتر دانشجویان خارجی برای تحصیل در این دانشگاه می باشد. این دانشگاه دارای ۶۲۱۶ دانشجو در ۱۰ دانشکده  و در ۲۲ رشته کارشناسی و ۳۲ رشته کارشناسی ارشد ۲۹ رشته دکتری است.

تحصیل در ترکیه

به دلایلی که پیشتر و در مقدمه اشاره کردیم، ترکیه به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از کشورهای محبوب درزمینه تحصیل است. افزایش تعداد دانشگاه ها و کیفیت بهتر آموزش در آنها، باعث شده است که  ترکیه در زمینه علمی و آکادمیک درسطح بین المللی بیشتر شناخته  شود، یکی دیگر از مواردی که  ترکیه را به عنوان یکی از مهمترین و برترین کشورها در زمینه آموزش و پرورش درسطح جهانی تبدیل کرده است، افزایش تعداد دانشگاه هایی است که زبان آموزش در آنها هم ترکی و هم انگلیسی می باشد. در ادامه این بخش از مقاله به بررسی شرایط عمومی تحصیل در ترکیه می پردازیم.

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاهی که افراد قصد ادامه تحصیل در آن را دارند متفاوت می باشد اما به طور کلی از شرایط عمومی مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. دارا بودن مدارک مورد قبول دانشگاه های معتبر (متناسب با مقطع تحصیلی)

2. دارا بودن مدرک زبان ترکی یا انگلیسی (متناسب با دانشگاه انتخابی)

3. کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر

4. توانایی تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

5. ....

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هزینه های تحصیل در ترکیه به نسبت سایر کشور های اروپایی بسیار کم تر است، علاوه بر این برخی از افراد با دارا بودن شرایطی ویژه می توانند بورسیه تحصیل کشور ترکیه را دریافت کنند، دانشجویانی که می خواهند با بورس تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند باید بدانند، گزینه های مختلف بورس تحصیلی از جمله بورسیه های تحصیلی دولت جمهوری ترکیه ، بورسیه های تحصیلی توسط کشورهای خود دانشجویان ، بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط موسسات و سازمان های مختلف ملی و بین المللی و همچنین  بورسیه دانشگاه های مختلف وجود دارد و فرصت ها و مبالغ ارائه شده توسط موسسات بورس تحصیلی متفاوت است.

برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با بورسیه های تحصیلی ترکیه و به طور کلی تحصیل در ترکیه می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.aloapply.com/studying-in-turkey/

چنانچه قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را دارید باید پیش از اقدام به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور اطلاعات دقیقی در این رابطه به دست بیاوید، مشاوران و کارشناسان سایت الو اپلای به آدرس aloapply.com آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه تحصیل در ترکیه می باشند همچنین می توانید از طریق کانال ها ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، کوچه بیست و پنجم ، پلاک 24 طبقه 2، واحد 2

شماره تماس:  021-88884645

ایمیل: آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید

► فرصت محدود خرید بیمه تکمیلی انفرادی در نوروز 1400
هوش مصنوعی چگونه دنیا را تغییر خواهد داد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر