نقشه بازار بورس چیست؟

چهارشنبه ، 1 ارديبهشت 1400 ، 10:06

آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم سرمایه‌گذاری در بورس علاوه بر اینکه یکی از مهم‌ترین اصل‌ها و پایه‌های شروع آن سرمایه‌گذاری است، بلکه یکی از مهم ترین مباحث سرمایه گذاری در بازار بورس نیز می‌باشد. برای آشنایی با این اصطلاحات و مفاهیم می‌بایست تمامی آموزش‌هایی که در این زمینه هستند را، کسب کرد که یکی از پرکاربرد ترین اصطلاح و مبحثی که امروزه توجه افرادی که در بورس، حرفه ای هستند را به خود جلب کرده، نقشه بازار بورس می‌باشد.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که نقشه بازار بورس چیست؟ چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ کاربرد های نقشه بازار بورس چیست و چه کمکی در معاملات بورسی به ما می‌کند؟


در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ دهیم.

نقشه بازار بورس چیست؟

با استفاده از نقشه بازار بورس می‌توان با شرکت‌هایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند آشنا شد و از وضعیت و روند فعالیت آنها در بازار بورس مطلع شد. راه دسترسی به نقشه بازار از پنل کاربری کارگزاری بورس می‌باشد.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، نقشه بازار بورس است که از طریق پنل کارگزاری آگاه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید که در آن نام شرکت هایی که در بازار بورس در حال فعالیت هستند و فعالیت روزانه آنها در بازار را نشان می‌دهد که هر کدام از این شرکت‌های بورسی با نماد و اعداد و رنگ‌های مختلف در حال نمایش است.

درواقع این اعداد و رنگ‌ها، نشانگر دامنه نوسان هریک از شرکت‌های بورسی است، که بیشترین درصد تغیر منفی با رنگ قرمز تیره و بیشترین تغییر مثبت به رنگ سبز کم‌رنگ می‌باشد.

اگر بدنبال اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری از هرشرکت بورسی در نقشه بازار بورس هستید، می‌توانید با تنظیم نشانگر موس بر روی هر یک از اسامی این شرکت‌ها در نقشه بازار، به اطلاعاتی مانند: نام سهم – قیمت هرسهم – حجم معاملاتی که در روز انجام شده -   تعداد معاملات – ارزش معاملات دست پیدا کنید. حتی می‌توان با اعمال فیلترهای دلخواه به نقشه بازار مطلوب خودمان را ایجاد کنیم. پس از اعمال هر فیلتر، اطلاعات نشان داده شده از طرف هر سهم ، تغییر می‌کند. گزینه‌های زیر فاکتورهایی هستند که در پتنل کارگزاری آماه می‌توان با استفاده از آنها فیلترهارا اعمال کرد:

- نمایش بر اساس نماد

- نمایش بر اساس صنایع

- نمایش بر اساس حجم معاملات

- نمایش بر اساس ارزش معاملات

- نمایش بر اساس همه‌ی بازارها – یا فقط یک بازار خاص

کاربرد نقشه بازار بورس چیست؟

افرادی که ریسک می کنند و با سرمایه‌گذاری در بورس به دنبال افزایش سرمایه اولیه خود هستند  از سود و زیان سهم ها باخبرند و به دنبال ریسک کمتر و کاهش زیان‌ها به کمک تحلیل بازار از طریق نقشه بازار بورس هستند. که کارشناسان، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را برای جلوگیری از زیان‌ها و ریسک کمتر‌ پیشنهاد داده اند.

سهام‌داران با استفاده از اطلاعاتی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان، وجوه نقد که از شرکت‌های بورسی دارند، زمانی از تحلیل بنیادی در این سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند که بدنبال آن ارزش سهم را، به ارزش ذاتی آن سهم برساند. سپس برای سرمایه‌گذاری خود با استفاده از اطلاعات و فرمول‌هایی که داریم میزان ریسک پذیری را می‌سنجیند.

تحلیل تکنیکال بک استراتژی معاملاتی عالی است که در آن بازار بورس و عملکرد سهام‌ها برآن پیش بینی می‌شود اما این را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از این ابزار برای معاملات بازار بورس بدون داشتن اطلاعات کافی در پیرامون معاملات و اصطلاحات بورسی (مانند نقشه بازار بورس) ممکن است ضررهای زیادی در پی داشته‌باشد. همچنین باید مواردی که در روند معاملات تاثیر دارند را خوب بشناسند و باید درک عمیقی از ارزش قیمت سهم‌ها داشته باشند و از آن‌ها در مراحل تحلیل ‌های خود استفاده کنند.

ابتدا این را در نظر داشته باشید که باید اطلاعاتی در زمینه بازار بورس، شرکت‌های بورسی، نمادها، اصطلاحات و نوسانات بازار داشته باشید تا بتوانید استراتژی‌های لازم معاملاتی را بر اساس روند کلی بازار و بررسی صعودی یا نزولی بودن بازار بورس که همه این موارد در نقشه بازار بورس موجود است را بچینید.

کمک گرفتن از نقشه بازار بورس

اولین و مهمترین گام برای شروع معاملات بورسی، نقشه بازار بورس است. اما در نظر داشته باشید که تنها نقشه بازار برای معاملات بورسی کافی نیست. برخی افراد با اتکا به موارد ذکر شده در نقشه بازار بورس مانند نمادهای پر بیننده شروع به معاملات می‌کنند اما نقشه بازار تنها نمایانگر روند کلی بازار است و معاملات براساس نقشه بازار بورس تضمین سودی ندارد و دارای ریسک بالایی است. پس بهترین راه برای شروع معاملات تجزیه و تحلیل بازار بورس و پذیرش ریسک این بازار است و نقشه بازار بورس تنها در راستای تصمیم گیری برای فعالیت‌های بورسی کمک می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله راجع‌ به نقشه بازار بورس صحبت کردیم و متوجه شدیم که نقشه بازار بورس مواردی از جمله روند کلی بازار بورس، شرکت‌های بورسی، حجم معاملات روزانه و قیمت هر سهم را نشان می‌دهد. رویکرد افراد در بازار بورس به دو صورت است: دسته‌ی اول افرادی که در راستای بازار بورس قدم می‌گذارند و خودشان را وارد هیجانات این بازار می‌کنند. دسته‌ی دوم افرادی هستن که با تکیه بر تصمیم‌ها و استراتژی‌های خود در این راستا شروع به فعالیت می‌کنند و خودشان را از این هیجانات دور می‌کنند و هرچه اخبار راجع به بازار بوس را دنبال کنید و اطلاعات بیشتری در زمینه بازار بورس داشته باشید می‌توانید پس از بررسی نقشه بازار بورس از روش‌های بیشتری برای تحلیل بازار بورس استفاده کنید.

سایت آکادمی بورس با منابع کافی بورسی و با بهره‌گیری از دانش متخصصان این حوزه در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

► استفاده از خدمات کارت به کارت، موجودی کارت و انتقال وجه با اپلیکیشن تاپ
تست کرونای فوری پاسخگویی ۱۲ ساعته ◄

مطالب مرتبط
بنر