كارمزدها افزايش يافت؛ خدمات بانك‌ها بهتر نشد

شنبه ، 9 آذر 1387 ، 10:25

براساس بخشنامه مهرماه بانك مركزي، كارمزد اكثر خدمات حضوري بانك‌ها افزايش يافت.

اما از آن زمان تاكنون علاوه بر آنكه نحوه خدمت‌رساني بانك‌ها به مشتريان تغييري نكرده، مشكلات جديدي نيز براي مشتريان همچون الزام آنان به استفاده از خدمات داراي كارمزد ايجاد شده است. پس از آنكه بانك مركزي نرخ كارمزد اكثر خدمات بانكي همچون نقل و انتقال وجه بين بانك‌ها را افزايش داد، اعلام شد كه به‌منظور ترغيب مردم به استفاده از خدمات بانكداري الكترونيك، نقل و انتقال وجوه با استفاده از سامانه كارمزدساتنا (سامانه نقل و انتقال وجوه از يك شعبه به تمامي شعب ساير بانك‌ها) رايگان خواهد بود.

اما با گذشت 2ماه از افزايش نرخ كارمزد خدمات حضوري بانك‌ها، سامانه ساتنا با 2مشكل‌مهم روبه‌روست.

اين سامانه هنوز در برخي از شعب بانك‌ها نصب نشده و در شعبي هم كه نصب شده، هنوز به‌صورت آنلاين به مشتريان خدمات نمي‌دهد.

مثلا يك مشتري براي انتقال پول از يك شعبه بانك دولتي با استفاده از سامانه ساتنا، حداقل بايد يك ساعت صبر كند تا رسيد دريافت كند. علت آن است كه اين سامانه فعلا آنلاين نشده و كارمندان شعب مجبورند با ارسال فكس به شعبه مركزي درخواست انتقال وجه كنند

از شعبه مركزي بانك مبدأ هم فكسي به شعبه مركزي بانك مقصد و از آنجا به شعبه بانك موردنظر فكس ديگري ارسال خواهد شد تا انتقال وجه صورت بگيرد. اين فرايند طولاني‌مدت موجب شده فعلا سامانه ساتنا نتواند پاسخگوي تقاضاي بالاي مشتريان براي نقل و انتقال وجوه باشد و آنان مجبور به استفاده از همان روش حضوري و لاجرم پرداخت كارمزدهاي بالا هستند.

سامانه ساتنا از آذر 1385 به‌منظور پوشش انتقالات بين‌بانكي الكترونيك راه‌اندازي شد و از شهريور1386 تبادلات مشتريان بانكي به يكديگر را نيز به انجام مي‌رساند.

بنابر اعلام بانك مركزي قرار بود از مهرماه امسال تمامي شعب بانك‌ها به ساتنا متصل شوند تا مشتريان بانكي بتوانند با استفاده از امكانات ساتنا بدون محدوديت مبلغ و بدون پرداخت كارمزد وجه را از يك حساب در يك بانك به حسابي ديگر در بانكي ديگر منتقل كنند.

بانك مركزي وعده داده بود كه وجوه حواله شده ساتنا حداكثر تا پايان وقت‌اداري درخواست حواله به حساب مقصد واريز شود. اين در حالي است كه مراجعه خبرنگار ما به برخي شعب نشان مي‌دهد رسيد حواله ساتنا يك روز بعد به مشتري تحويل داده خواهد شد.

اين مشكلات موجب شده در حال‌حاضر، استفاده از خدمات سامانه ساتنا در سطح بسيار ناچيزي باشد. براساس آمار اعلامي بانك مركزي، در هفته گذشته در 18 بانك و مؤسسه كشور مشتريان در مجموع فقط 8832بار از ساتنا استفاده كرده‌اند كه در مقايسه با كل مبادلاتي كه در شبكه بانكي صورت مي‌گيرد، فعلا قابل توجه نيست.

بانك مركزي‌: مشكلات را مي‌دانيم

مديركل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بانك مركزي گفت: ما هم قبول داريم كه بهتر بود اول ساتنا در تمامي شعب نصب مي‌شد اما برنامه بانك مركزي گام بزرگ و مهمي در جهت توسعه بانكداري الكترونيك و كاهش ترددهاي درون شهري محسوب مي‌شود و مشكلات اوليه آن به سرعت رفع خواهد شد و هم‌اكنون تمامي شعب بانك‌ها ملزم هستند هر چه سريع‌تر سامانه ساتنا را نصب كنند.

ابراهيم درويشي ادامه داد: بانك مركزي تمامي تمهيدات براي توسعه ساتنا را پيش‌بيني كرده و كندي كار از سوي خود شعب بانك‌هاست و از شهروندان تقاضا داريم هر يك از شعب بانك‌ها كه از ارائه خدمات ساتنا خودداري كردند مراتب را به شماره‌هاي 29954003 و 29954005   اطلاع دهند تا بانك مركزي هرچه سريع‌تر اين مسئله را پيگيري كند.

منبع: همشهری آنلاین

► بزرگ ترین موج رانت خواری در تاریخ اقتصاد ایران
31 هزار ميليارد تومان بدهي معوقه شبكه بانكي ◄

مطالب مرتبط
بنر