طرح تحول اقتصادی وپرسش های مجلس

يكشنبه ، 10 آذر 1387 ، 11:03

 

:: قطعاً سیاست مجلس دامن زدن به تورم نیست یا اینکه اگر مجلس جایی ناراستی مشاهده کرد وارد خواهد شد.

::  باید  طرح تحول اقتصادی با واقع بینی و حوصله مورد بررسی قرار گیرد چرا که شتابزدگی روی زندگی مردم اثرات منفی می گذارد

:: درطرح تحول اقصادی ابهاماتی وجود دارد وبرخی پرسش های مجلس بی پاسخ مانده است

 

دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری در حالی قصد دارد چهارشنبه این هفته لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به مجلس ببرد که به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به علت آنکه دولت به سولات مجلس درخصوص طرح تحول اقتصادی پاسخ نداده به نتیجه قطعی نرسیده است در زیر متن کامل این سخنان را می خوانید.

رئیس مجلس با تشریح عملکرد شش ماهه مجلس هشتم و با اشاره به اینکه «حدود دو ماه از وقت مجلس نیز صرف تصویب اعتبارنامه ها و دیگر کارهای مجلس شد»، با انتقاد از رشد تورم در پاسخ به این سوال که تاکنون مجلس هشتم در زمینه تورم و کنترل آن چه کاری انجام داده است، گفت: «مجلس کار اجرایی نمی کند، مسوولیت تورم برعهده قوه مجریه است و ربطی به مجلس ندارد و به نظرم قوه مقننه نباید در این کار خیلی دخالت کند. ما باید کمک کنیم تا قوه مجریه موفق شود. قوه مقننه می تواند آنجایی که می بیند تورم در حال زیاد شدن است قوانینی وضع کند تا دولت را ملزم کند. البته نباید قوانین دست و پا گیر برای دولت وضع کرد. دولت باید خودش یک طراحی و برنامه ریزی داشته باشد که به سمت تورم نرود. آنجایی که لازم باشد مجلس وارد خواهد شد.»


علی لاریجانی اظهار داشت: «قطعاً سیاست مجلس دامن زدن به تورم نیست یا اینکه اگر مجلس جایی ناراستی مشاهده کرد وارد خواهد شد. مثلاً همین بحث هایی که در مدت اخیر در مجلس در فراز و فرودهای سیاسی بود، مجلس صداقت، متانت و شخصیت واقع گرا از خود نشان داد که این خوب است. قوه مقننه هم باید حکمت داشته باشد و هم قدرت برای اجرا. یعنی جایی که احساس می کند حرف حساب گوش داده نمی شود، باید از قدرتش استفاده کند. این تعریفی است که می توان از قوه مقننه ارائه کرد.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اعتراض برخی نمایندگان مجلس در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نسبت به عدم برگزاری این جلسات گفت: «تاکنون دو جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار شد و گزارشی هم به ما ارائه کردند. در نامه نمایندگان ذکر شد که به خاطر سفر بعضی از مسوولان دولتی، این جلسات تعطیل شد و ما گفتیم این موضوع را پیگیری کنند تا جلسات زودتر برگزار شود.»

لاریجانی همچنین در مورد تاثیر کاهش قیمت نفت بر طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: «اجازه بدهید کمیسیون ویژه بررسی کننده طرح تحول اقتصادی راجع به این مساله به نتیجه برسد و من نمی خواهم نظرم روی این موضوع بر نظرات کمیسیون سایه بیندازد. اما حتماً تاثیر دارد چون قیمت نفت از زمانی که 120 دلار بوده در حال حاضر به زیر 50 دلار رسید. این مابه التفاوت چیز کمی نیست. من معتقدم باید نسبت به طرح تحول اقتصادی و با واقع بینی و حوصله مورد بررسی قرار گیرد چرا که شتابزدگی روی زندگی مردم اثرات منفی می گذارد.»


وی افزود: «طرح تحول اقتصادی نکات مثبتی از جمله در زمینه گمرکات، شرایط بانک ها دارد ولی ماده المواد این طرح در خصوص ساختار یارانه هاست که در این بخش ابهاماتی وجود دارد و مهم ترین ابهام در مورد تاثیر این در هزینه های مردم است، یعنی اینکه این طرح چقدر در هزینه های مردم تاثیرگذار است که در این میان نظرات متفاوتی ارائه می شود از 20 درصد گرفته تا 80-70 درصد تاثیر.»
وی تاکید کرد:« البته بودجه سال آینده هم باید با دقت تنظیم شود چون منابع تغییر کرده باید طوری باشد که کشور بی جهت مشکل پیدا نکند و به تورم هم دامن زده نشود.»


لاریجانی با تاکید بر اینکه «نباید حلقه بررسی ها را تنگ کنیم»، گفت: «یکی از نکاتی که اصرار دارم در مجلس رخ دهد این است که حلقه بررسی ها را تنگ نکنیم، یعنی باید از نخبگان در بخش خصوصی، بخش عمومی و بخش دولتی که ممکن است مسوولیت مستقیم هم نداشته باشد، استفاده کنیم که ما در اصلاح آیین نامه به این موضوع توجه کردیم و اگر لازم هم بود از نظرات این افراد در صحن مجلس نیز استفاده کنیم. مرکز پژوهش های مجلس یک بررسی های عملی برای بودجه انجام داده و ما هم با صاحبنظران جلساتی داشتیم که نرخ پیشنهادی نفت در بودجه چقدر باشد و بودجه چگونه بسته شود.»


رئیس قوه مقننه ادامه داد: «همچنین با برخی مدیران باسابقه که سال ها در زمینه نفت کار کرده اند و صاحب نظر هستند، اساتید دانشگاه و روسای کمیسیون های مجلس در خصوص قیمت نفت جلساتی داشتیم که این جلسات مفید بود که یک جمع بندی هایی در این زمینه انجام شد و می تواند پایه بودجه سال آینده قرار گیرد.»

 دریافت نامه مودبانه از آمریکایی های وزین

لاریجانی در بخشی دیگر با اشاره به نامه نمایندگان آمریکا گفت: «ما شنیدیم که زنان کنگره آمریکا نیز چنین نامه ای نوشته اند. اما در خصوص موضوع زنان اطلاعی ندارم. در روزنامه ها دیدم، ممکن است در رسانه ها گفته باشند اما متن نامه را مشاهده نکردم.»

وی ادامه داد: « اصحاب کنگره و چند تن از افراد وزین آمریکا قبلاً چند باری نامه هایی نوشتند و اخیراً هم دو سه نفر از آنها نامه ای دادند. حرف شان در خصوص بحث مذاکرات پارلمانی بین دو کشور است البته نامه مودبانه ای است و ما مقداری تامل کردیم تا ببینیم انتخابات آمریکا چه می شود. چون انتخابات آمریکا تاثیرگذار است و ما هم باید شواهد دقیق تری را ببینیم.»


رئیس مجلس با تاکید براینکه «هنوز در حال مطالعه نامه هستیم» تصریح کرد: « هنوز نامه را پاسخ ندادیم ولی چون در مصاحبه هایم گفتم که ما درحال فکر کردن روی نامه هستیم، فکر می کنم بخشی از پاسخ به آنها رسیده که ما رد نکردیم اما پاسخ مثبتی هم هنوز ندادیم و در حال بررسی نامه هستیم علت تاخیر آن هم انتخابات آمریکا بود.»


علی لاریجانی همچنین با رد ادعای برخی از شنیده ها در رابطه با در دستور کار قرار دادن فراکسیون اصولگرایان مجلس برای انتخابات آینده ریاست جمهوری اصولگرایان گفت: «چنین بحثی در شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس صورت نگرفته است. البته همیشه مجلس مخصوصاً مجلس هشتم که در آن افراد فعال سیاسی از گروه های مختلف سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلب حضور دارند، این ظرفیت کمک کنندگی و کاتالیزور بودن را دارد اما تا امروز چنین بحثی مطرح نشده است.»


وی همچنین در خصوص ائتلاف خود در انتخابات قبلی با محمدباقر قالیباف و محسن رضایی گفت: «بحث ائتلاف نبود، من در انتخابات هم مصاحبه کردم و هم اطلاعیه دادم که ما از نظر جبهه متحد اصولگرایان حمایت می کنیم ولی تا زمانی که به نتیجه نرسیده بود ما نظرات خود را می گفتیم و معتقد بودیم که لیست اولیه انتخابات برای کشور و مجلس مشکل ایجاد می کرد. ولی الان سازمانی برای این بحث نداریم البته این افراد دوستان ما هستند ولی ما تشکیلاتی نداریم.»


لاریجانی با انتقاد از مهم شدن برخی از جلسات برای رسانه ها اظهار داشت: «در رسانه ها مطرح شده بود که ما جلساتی داشتم. نمی دانم چرا این جلسات برای رسانه ها مهم است و من به عنوان رئیس مجلس و یک فرد فعال سیاسی می توانم با خیلی ها جلسه داشته باشم مثل آقای هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی، آقای کروبی و با دفتر مقام معظم رهبری. من با وزرای فعلی و سابق هم رفت و آمد دارم. این فرهنگ که تا یک جلسه برگزار می شود برای رسانه ها مهم تلقی می شود، باید از بین برود. چرا هر چه جلسه برقرار شود، بهتر است و اگر جلسه برقرار نشودعیب دارد بنابراین ما تشکیلاتی نداریم.»

رئیس مجلس در ادامه با تاکید براینکه «تئوری وحدت ملی به معنای حذف کسی نیست»، ادامه داد: «گروه های سیاسی ضمن اینکه می توانند کاندیدا و مبنایی برای خود داشته باشند، می توانند حرکت وحدت آمیزی را در کشور دنبال کنند نه اینکه روی افراد خط قرمز بکشند. افرادی که ذهن خیلی بسته ای و سواد کمی دارند و فکر می کنند به ازای هر تفاوت باید طرف مقابل را حذف کرد، این فکر خیلی بدی است و یک فکر انحرافی است که به ضرر کشور هم است.»

لاریجانی ادامه داد: «اگر وحدت ملی را می خواهیم باید تنوع فکری را بپذیریم. اگر کسی بخواهد این تنوع را از بین ببرد به نظر من تئوری پیشرفت فکر سیاسی را در جامعه نفهمیده است.

اینکه در انتخابات وحدت ملی توجه شود امری لازم است و من این موضوع را خطرناک نمی دانم بلکه مفید هم می دانم. توجه داشتن به معنای این نیست که کاندیدا هم نداشته باشند. گروه ها می توانند کاندیدا داشته باشند و تا آنجا که می توانند به هم نزدیک شوند. این به معنای حذف کسی نیست و اشکالی هم ندارد.»
وی گفت: «اصولگرایان و دیگر گروه ها هم می توانند به هم نزدیک شوند، ما با این مخالف نیستیم. در یک جامعه که بین جریان های عمیق موجود در آن روی مسائلی وحدت وجود نداشته باشد حتماً شکاف های سیاسی و اجتماعی به وجود می آید و دشمن در همین شکاف ها زندگی می کند. بنابراین تئوری وحدت ملی هم در میان اصولگرایان و هم در بین دیگر گروه ها خوب است.»

منبع: روزنامه همشهری و سرمایه

► ایران دارای بالاترین نرخ تورم درمنطقه
افزایش 2 درصدی سود سپرده هاى بانك هاى خصوصى ◄

مطالب مرتبط
بنر