کاهش قیمت‌ها در جهان استمرار گرانی در ایران

يكشنبه ، 8 دی 1387 ، 16:39

گزارش اخیر بانک جهانی از قیمت جهانی برخی از اقلام و کالاهای اساسی، حاکی از کاهش قابل‌ملاحظه قیمت این کالاها در پاییز 2008 در مقام مقایسه با بهار و تابستان سال جاری است. این در حالی است که قیمت نفت نیز در سه ماهه منتهی به زمستان 87 با روندی کاهشی از 147 دلار در تیرماه 87 به رقمی نوسانی بین 33 تا 45 دلار در آذرماه 87 رسیده است.

 براساس گزارش‌های منتشره، قیمت انواع لوازم خانگی در بازارهای جهانی نیز با ارزان شدن مواد اولیه و کرایه حمل‌ونقل دریایی و زمینی در سه ماه گذشته در مقام مقایسه با بهار سال 1387 شاهد کاهشی 30‌درصدی بوده است.

این گزارش می‌افزاید: با کاهش قیمت فولاد و دیگر مواد اولیه قیمت خودرو نیز در بازارهای جهانی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است و حتی برخی از شرکت‌های خودروسازی در اروپا و آمریکا برای خالی کردن انبارهایشان و نیز برای جلب‌نظر مشتریان برای خرید خودرو فرمول «یکی بخر دوتا ببر» را به مورد اجرا گذارده‌اند.

اما کاهش جهانی قیمت کالاها در حالی است که در ایران آثار ناشی از کاهش قیمت‌ها کمتر به چشم می‌خورد. به عنوان مثال براساس اظهارات رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به‌رغم کاهش 30‌درصدی قیمت جهانی لوازم خانگی در ایران هیچ تفاوت قیمتی روی نداده است!

حساب قیمت خودروهای ساخت داخل نیز روشن است و در حالی که بسیاری از کمپانی‌های ساخت خودرو در جهان قیمت‌های خود را تا نصف کاهش داده‌اند، اما صدا و سیمای ما در خبر جمعه شب (ساعت 21 شبکه اول) در اولین خبر خود به خریداران ایرانی طالب پیش خرید یک خودروی ساخت داخل بشارت می‌دهد که افزایش قیمتی در کار نیست و این خودروی تولید داخل همچنان با همان قیمت [گزاف] از قبل اعلام شده به فروش می‌رسد!

منبع: سایت عصر ایران

► لیست 84 نفر را افشا کنید
بانك‌هاي غول‌پيكر و بزرگ ◄

مطالب مرتبط
بنر