گزارشي از تاخير چندماهه در پرداخت وام جديد ازدواج

چهارشنبه ، 25 دی 1387 ، 12:51

تسهيلات چهار ميليون توماني ازدواج كه پرداخت آن به زوج‌هاي جواني كه تاريخ عقدشان پس از عيد فطر امسال است وعده داده شده بود، با تاخير چندين ماهه از اوايل ماه جاري وارد مرحله پرداخت شده است.


هنوز چند روزي به پايان ماه مبارك رمضان و عيد سعيد فطر باقي مانده بود كه سيدحميدپور محمدي ـ معاون وزير اقتصاد ـ از دو برابر شدن مبلغ تسهيلات ازدواج و افزايش آن به چهار ميليون تومان خبر داد و اين اقدام را عيدي دولت به زوج‌هاي جواني كه تاريخ عقدشان پس از عيد قطر ثبت شده باشد، معرفي كرد كه مي‌توانست در قالب اعتبار خريد كالا تا يك ميليون تومان ديگر به صورت غير نقدي افزايش پيدا كند.

افزايش مبلغ وام نقدي به بيست ميليون ريال اگرچه در مقايسه با هزينه‌هاي سنگين و گاه سرسام آور ازدواج و تشكيل خانواده بسيار ناچيز است اما خبر خوشي براي زوج‌هاي جوان بود تا جايي كه برخي از نمايندگان مجلس در كمال خوش بيني از رشد و آمار ازدواج در پي افزايش تسهيلات ازدواج سخن مي‌گفتند.

اما شادماني و خوش‌بيني حاصل از اين خبر چندي نپاييد و با وجود اينكه مسئولان اقتصادي كشور از پرداخت اين تسهيلات از فرداي روز عيد فطر خبر داده بودند، پاسخ‌هاي منفي مديران شعب بانك‌ها به مراجعان دريافت اين تسهيلات، دريافت آن را رفته‌رفته به رويايي دست نيافتني مبدل مي‌ساخت.

از پاسخ‌هايي كه مديران شعب بانك‌هاي كشور به متقاضيان وام چهار ميليوني ازدواج مي‌دادند، اين گونه بر مي‌آمد كه تا دو هفته پس از عيد فطر هنوز مصوبه‌اي در خصوص پرداخت وام جديد ازدواج به آنها ابلاغ نشده و بر خلاف گفته معاون وزير اقتصاد كه دريافت اين وام را از يك روز پس از عيد فطر ممكن است، طي مراحل ابلاغ صدور مجوز پرداخت، انعقاد قرارداد با صندوق مهررضا (ع) به عنوان معرف متقاضيان وام و ... بيش از يك ماه زمان مي‌برد.

اين فاصله زماني در شرايطي بيشتر نمي‌شود كه منابع مالي لازم براي پرداخت تسهيلات فراهم باشد و در غير اين صورت متقاضيان بايد مدت زمان بيشتري به انتظار بنشينند و اين همان اتفاقي بود كه افتاد و زماني كه با گذشت حدود دو ماه از موعد پرداخت تسهيلات چهار ميليون توماني ازدواج و پرداخت نشدن تسهيلات، بروز مشكلاتي بر سر راه تامين منابع مالي لازم براي اعطاي اين وام به عنوان علل تاخير در تحقق وعده دولت به زوج‌هاي جوان اعلام شد.

در چنين وضعيتي معاون وزير اقتصاد مجددا پيام‌آور شادي براي متقاضيان وام ازدواج شد و از برطرف شدن مشكل تامين منابع مالي اعطاي اين تسهيلات خبر داد.

پورمحمدي 16 آبان ماه اعلام كرد: دستورالعمل‌ پرداخت اعطاي وام چهار ميليون توماني ازدواج هفته آينده به بانك‌هاي عامل ابلاغ مي‌شود.

پس از اين مرحله و برطرف شدن مشكل تامين مالي بود كه پرداخت تسهيلات بانك‌هاي عامل به تدريج به انعقاد قرارداد با صندوق مهررضا (ع) پرداختند و وعده دولت به زوج‌هاي جوان با تاخيري چند ماهه از اواخر آذر و اوايل دي ماه آغاز شد اگرچه به نظر مي‌رسد هنوز مشكل پرداخت اين تسهيلات در برخي بانك‌ها وجود دارد.

پيگيري‌هاي خبرنگارlما نشان مي‌دهد بانك تجارت كه از قضا بانكي بود كه وعده پرداخت تسهيلات اولين بار در باشگاه‌ همين بانك‌ اعلام شد، هنوز آمادگي پرداخت اين تسهيلات ندارد.

مسئولان اين بانك‌ در پاسخ به پيگيري‌ها در مورد علت پرداخت نشدن اين تسهيلات به زمان بر بودن انعقاد قرارداد با صندوق مهررضا (ع) اشاره مي‌كنند و مي‌گويند كه بانك ما در نوبت بانك‌ها براي انعقاد قرارداد با صندوق مهررضا در نوبت آخر قرار گرفته و به همين علت پرداخت تسهيلات از سوي اين بانك‌ها هنوز عملياتي نشده است.

گرچه در كنار اين مساله به نظر مي‌رسد آماده نبودن نرم افزار لازم براي اعطاي وام چهار ميليوني ازدواج در بانك تجارت از ديگر دلايل پرداخت نشدن اين تسهيلات باشد.

اما پورمحمدي در تازه ترين مصاحبه خود بر ارائه اين از سوي بانك ها تاكيد كرد و گفت: تمام بانك‌ها مكلف به پرداخت وام چهار ميليون توماني ازدواج هستند.

وي ادامه داد: وام چهار ميليون توماني ازدواج يك پروسه طولاني را طي كرد به طوري كه ابتدا بايد منابع لازم جذب و با صندوق مهر امام رضا(ع) موافقت‌هاي اوليه انجام مي‌شد كه خوشبختانه بعد از دو سه ماه اين پروسه كاري انجام و دستورالعمل‌ها تهيه و در حال حاضر در حال پرداخت است.

پورمحمدي تاكيد كرد: تمام بانك‌ها مكلف به پرداخت وام چهار ميليون ‌توماني ازدواج هستند و هيچ بهانه‌اي درزمينه پرداخت نشدن پذيرفته نيست.

وي تصريح كرد: هر كسي كه از صندوق مهر امام رضا (ع) فرم اوليه را درخواست و به بانك ارسال كرده بانك بايد وام چهارميليون توماني ازدواج را چنانچه بعد از عيد فطر ازدواجي صورت گرفته باشد پرداخت كند.

معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه خود من گروهي را براي بررسي ارائه وام چهار ميليون توماني ازدواج تشكيل داده‌ام تصريح كرد: اين گروه تك تك بانك‌ها را بررسي مي‌كنند و با بانك‌ها هماهنگي لازم صورت گرفته و اگر چنانچه بانكي سخت‌گيري زيادي كرد برخورد جدي با اين قضيه مي‌شود و بايد به فوريت در پرداخت وام چهارميليون توماني ازدواج اقدام كنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► ابزارهای سياست پولی در ايران
اختلاف دوباره بانک مرکزي و وزارت کار ◄

مطالب مرتبط
بنر