بررسي عوامل موثر در تجهيز منابع بانکها

يكشنبه ، 29 دی 1387 ، 11:22

در بانکداري نوين عوامل متعددي وجود دارند که بر روند تجهيز منابع پولي بانکها تاثير مي گذارند، شناسايي و تعيين ميزان تاثير و نوع ارتباط اين عوامل با موفقيت بانکها در تجهيز منابع پولي مقوله اي مهم مي باشد، امروزه شرايط و موقعيت بانکها با يکديگر يکسان نيست و ممکن است عوامل تاثيرگذار بر تجهيز منابع پولي حتي براي هر يک از شعب يک گروه بانکي متفاوت باشد.

عوامل فن آوري اطلاعات و ارتباطات، مهارت، نيروي انساني شاغل در بانکها، تنوع و کيفيت خدمات بانکي، رضايت مشتريان از کارکنان و مطلوبيت محيط داخلي و محل استقرار شعب در بانکداري نوين ابزارهاي مهمي هستند که براي جذب بهينه منابع پولي از آنها استفاده مي شود. بانکها و موسسات مالي در گذشته از طريق انجام عمليات بانکي به جذب منابع مالي مي پرداختند.

در حال حاضر بانکها مانند ساير سازمانها در سطح جهاني داد و ستند مي کنند، از طرفي با توسعه روزافزون تکنولوژي و صنعتي شدن کشورها در جذب منابع مالي، تغييرات چشمگيري به وجود آمده است، بنحوي که شبکه هاي اتوماسيون بانکي و بانکداري اينترنتي يکي از مهمترين راههاي تجهيز منابع مالي براي بانکها شده اند، در عصر حاضر به دليل وجود رقابت بين بانکها و موسسات مالي براي جذب بيشتر منابع، تسلط بر عوامل موثر بر تجهيز منابع مالي اهميت ويژه اي يافته است. عوامل سخت افزاري و نرم افزاري متعدد باعث ميشوند که جذب منابع مالي در بانکها با روشي صحيح و در مسيري مناسب انجام گيرد.

تجهيز منابع پولي در بانکداري نوين
تجهيز منابع پولي از همان ابتدا که بشر به زندگي اجتماعي روي آورد و داد و ستند و مبادله کالا را شروع کرد، آغاز شد و همواره اصلي ترين وظيفه سيستم بانکي بوده است. در عصر حاضر بانکها براي تجهيز منابع مالي نياز به تغييرات اساسي در محصولات و خدمات خود دارند و با خدمات ساده وساختار سنتي بانکداري نمي توانند در عرصه هاي جهاني به تجهيزمنابع بپردازند. در بانکداري نوين، بانکها در زمينه هاي مالي غيربانکي، خدمات متعددي به مشتريان ارائه مي دهند و ارائه خدمات نوين مانند بانکداري سرمايه گذاري، انجام امور بيمه و مسکن و توليد باعث شده منابع جديدي به بانکها سرازير شود و در واقع در بانکداري نوين بخش عمده اي از منابع از طريق فعاليت هاي غيربانکي به دست مي آيد.

فناوري اطلاعات و ارتباطات
در بخش بانکداري، نوآوري هاي جديد مانند پول الکترونيکي، پايانه هاي فروش و دريافت و پرداخت اتوماتيک، بانکداري، مجازي و بانکداري اينترنتي لحظه اي تحول عظيمي را در اين بخش ايجاد کرده اند و باعث ارتقاي کارآيي، بهره وري، سرعت در برقراري ارتباطات و کاهش هزينه هاي عملياتي براي بانکها شده اند.

مهارت هاي نيروي انساني
در بانک ها بيشتر خدمات توسط نيروي انساني ارائه مي شود و تجهيز منابع در سطح استانداردهاي جهاني، مستلزم داشتن کارکناني ماهر و آموزش ديده است. در بعدفني، کارکنان بايد توانايي استفاده از تکنولوژي جديد را داشته و در شغل خود حرفه اي باشند، در بعد انساني، کارکنان بايد بتوانند به بهترين نحو با مشتريان در تعامل و ارتباط باشند.

تنوع خدمات بانکي
بانکها براي ارائه خدمات نوين و محصولات جديد نياز به بازاريابي نوين علمي دارند. شناسايي مشتريان و نيازهاي متنوع آنها با بازاريابي نوين امکان پذير است. در بانکداري نوين، بانکها براي شناسايي مشتريان و نيازهاي آنها دست به بازاريابي تک به تک و بازاريابي بر اساس پايگاه داده ها مي زنند، بازاريابي تک به تک، يعني ايجاد و مديريت رابطه فردي با تک تک مشتريان.

کيفيت خدمات بانکي
خدماتي با کيفيت هستند که بتوانند نيازها و خواسته هاي مشتريان را برآورده کنند. سازمان هايي که به صورت مستمر خدمات با کيفيت ارائه مي دهند و با حفظ و نگهداري مشتري اهميت مي دهند، سازمان هايي مشتري مدار هستند. در بانکها، عوامل متعددي بر کيفيت خدمات بانکي تاثير مي گذارند از جمله: ميزان نرخ بهره بانکي، سيستم هاي نظارتي و رسيدگي به شکايات، اطلاع رساني دقيق به مشتريان، سرعت و دقت خدمات ارائه شده، انجام به موقع تعهدات توسط موسسه، ادب و تواضع کارکنان در برخورد با مشتريان و رازداري و محرم اسرار بودن کارکنان در خصوص اطلاعات مشتري که همگي باعث جذب بيشتر منابع.

مطلوبيت محيط استقرار مکاني بانکها
با توجه به افزايش و شدت رقابت، ارائه خدمات در مکان و محل هاي مورد نظر مشتريان عاملي تعيين کننده در جذب و نگهداري مشتريان است. به همين دليل امروزه بانکها و ديگر سازمانهاي خدماتي به ايجاد شعب در مناطق مختلف پرداخته اند. تا ضمن ارائه خدماتي بهتر، حوزه وسيع تري را تحت پوشش قراردهند مکان استقرار شعب بانکها محرکي مهم در جذب مشتريان است و بازاريابان بانکي بايد آنرا به دقت مورد بررسي و ارزيابي قرار دهند. بنابراين بانکها براي احداث شعب نياز به ارزيابي علمي و امکان سنجي دقيق دارند و براي امکان فعلي نيز بايد بازاريابي بانکي بعمل آيد. واقع شدن شعب يک بانک در فاصله مکاني و زماني مناسب، استقرار شعب يک بانک در اماکن مهمي مانند شهرک هاي صنعتي و مسکوني و اماکن تجاري و استقرار شعب در نزديکي پارکينگهاي عمومي از جمله پارامترهايي هستند که بر سپرده گذاري مشتريان در بانکها تاثير مي گذارند.

منبع: ابتکار نیوز

► هشت قانون برای میلیونر شدن!!!
قرار بود بحران به ایران نرسد اما امروز سونامی پشت سونامی ◄

مطالب مرتبط
بنر