قيمت نفت در سال آينده 60 تا 65 دلار خواهد بود

شنبه ، 2 آذر 1387 ، 16:09

در چند ماه اخير بر اثر بحران مالي جهان، قيمت نفت حدود 100 دلار ارزش خود را از دست داده است.

روند نزولي قيمت نفت، نگراني كشورهايي همچون ايران را به‌دنبال داشته كه اتكاي بالايي به درآمدهاي نفتي دارند. از اين رو، پيش‌بيني آينده بازار نفت از سوي نهادهاي تحقيقاتي كشورهاي مصرف‌كننده، خصوصا آمريكا كه بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت جهان است، حائز اهميت ويژه‌اي است.

در همين ارتباط چشم‌انداز آينده بازار نفت را از مركز اطلاعات انرژي آمريكا كه بازوي تحقيقاتي وزارت انرژي اين كشور است، جويا شده‌ايم كه ليندا دومان، مدير بخش تحليل مسائل بين‌المللي مركز اطلاعات انرژي آمريكا به نمايندگي از اين مركز به ما پاسخ داده است.

 عوامل اصلي كاهش شديد قيمت نفت در ماه‌هاي اخير چيست؟
افزايش چشمگير قيمت نفت در نيمه نخست سال 2008 و كاهش شديد رشد اقتصادي جهان، عامل افول بي‌سابقه تقاضا براي نفت بوده است. قيمت‌ نفت اساسا از زماني، روند نزولي گرفت كه در تابستان امسال به‌علت رشد تقاضا به اوج خود يعني 147دلار رسيد.

از آن پس بود كه پيش‌بيني شد تقاضاي آينده نفت در آمريكا و ديگر كشورهاي عضو سازمان توسعه و همكاري اقتصادي شديدا سقوط كند.

علت انتظار اين سقوط تقاضا نيز 2عامل بود، يكي گران شدن بيش از حد سوخت در اين كشورها كه مصرف آن را كاهش داده بود و ديگري آشكار شدن نشانه‌هاي ركود اقتصادي در كشورهاي صنعتي.

هم‌اكنون نيز چشم‌انداز رو به زوال اوضاع اقتصادي در آمريكا و باقي كشورهاي جهان، موجب شده پيش‌بيني‌ها حكايت از كاهش شديد تقاضاي نفت در كوتاه‌مدت داشته باشد كه اين واقعيت، ادامه سقوط قيمت نفت را به همراه داشته است.

هم‌اكنون پيش‌بيني مركز اطلاعات انرژي آمريكا اين است كه رشد توليد ناخالص داخلي جهان از حدود 4درصد در سال 2006 و 2007 به 2.5درصد در سال‌جاري و 1.8درصد در سال 2009 كاهش يابد.

 پيش‌بيني شما از قيمت نفت طي يك سال آينده چيست؟
براساس آخرين گزارش‌ مركز اطلاعات انرژي كه 10 روز پيش منتشر شد، قيمت‌هاي نفت در طول سال 2009 روند آرامي را طي خواهد كرد.

مركز اطلاعات انرژي آمريكا پيش‌بيني مي‌كند قيمت‌هاي نفت در سال 2009 در سطح يكنواخت 60 تا 65دلار باشد.

البته، انتظار مي‌رود در سال 2009 نيز شرايط اقتصاد جهاني مهم‌ترين عامل مؤثر در بازار نفت باقي بماند.

 آيا پيش‌بيني مي‌كنيد كه روند نزولي قيمت نفت تا حدي ادامه يابد كه شاهد كاهش آن به زير 10 دلار باشيم؟
ما انتظار نداريم كه قيمت نفت به زير هر بشكه 10دلار سقوط كند. پيش‌بيني‌ ما اين است كه بهاي نفت در كوتاه‌مدت نوسان ملايمي خواهد داشت و با بهبود اقتصاد جهان، تقاضا براي نفت و قيمت‌ها دوباره رو به رشد خواهد گذارد.

فكر مي‌كنيد، اوپك همچون گذشته نقش مؤثري در تعيين قيمت نفت دارد؟
سازمان اوپك در آخرين نشست خود توليدش را 1.5ميليون بشكه در روز كاهش داد، اما هنوز مشخص نيست كه اين كاهش چه تاثيري بر قيمت نفت در كوتاه‌مدت خواهد داشت. اعضاي اوپك قرار است يك هفته ديگر در قاهره دوباره گردهم آيند تا با سنجش شرايط بازار نفت، تصميمات تازه‌اي اتخاذ كنند.

بنابراين، در كوتاه‌مدت سطح قيمت‌ها در بازار نفت به دامنه گسترش بحران اقتصاد جهان و مدت زمان ادامه آن و همچنين رفتار توليدكنندگان اوپكي و غيراوپكي بستگي دارد.

انتظار فعلي ما از آينده بازار نفت اين است كه كاهش توليد اوپك، روند نزولي قيمت نفت را محدود خواهد كرد، نه اينكه بتواند اين روند را معكوس كند و موجب افزايش قيمت شود.

منبع: همشهری آنلاین

► جهان تا سال 2010 روي رونق اقتصادي را نخواهد ديد
اعتراض مديرعامل بانك پاسارگاد به يكسان‌سازي نرخ سود سپرده‌ها ◄

مطالب مرتبط

صمصامی قفل سکوت را شکست

پس از مصاحبه طهماسب مظاهري رئيس کل سابق بانک مرکزي در دولت نهم، حسين صمصامي سرپرست وزارت اقتصاد در ابتداي سال در گفت و گويي با فارس گوشه يي ديگر از مسائل درون دولت نهم را روايت کرده است؛ روايتي که...

مصاحبه خواندنی فارس با مظاهری

گفت و گوی 5 ساعته خبرگزاری فارس با طهماسب مظاهری علی رغم سانسور 30 40 درصدی باز هم حاوی نکات جالب و شنیدنی است. مظاهری در این مصاحبه به بيان ناگفته هاي 30 سال حضور خود در عرصه هاي مختلف اجرايي و اختلافات و اتفاقات اين دوران پرداخت و به مشكلات زمان مير حسين موسوي و ...

ثبت تاخير پروژه‌ها به نام بانك‌ها يك واقعيت تلخ

افزايش نقدينگي طي دو دهه گذشته همواره يكي از عمده‌ترين مشكلات اقتصاد كشور ما بوده است اما نكته‌اي كه بايد در مورد اين معضل مزمن نسبت به آن هوشيار بود اين است كه نقدينگي و رشد آن به خودي خود امر مذموم و داراي پيامدهاي ناگوار براي اقتصاد نيست، بلكه...

تحليل مظاهري از اوضاع اقتصاد

گفت‌و‌گو با مردي كه تا 31شهريورماه سال‌جاري يعني كمتر از سه ماه پيش سكاندار سياست‌هاي پولي ايران بود  از آن روي اهميت دارد كه وي ناگفته‌هاي زيادي را از دوران رياست يك‌ساله‌اش بر بانك مركزي به همراه دارد.

جهان تا سال 2010 روي رونق اقتصادي را نخواهد ديد

ژوزف استيگليتز برنده نوبل اقتصاد 2001 با اشاره به اين كه جنگ عراق يكي از عوامل بروز بحران اقتصادي در امريكا بوده است گفت: در بهترين شرايط ، رونق و رشد اقتصاد جهاني تا اوايل 2010 اتفاق نخواهد افتاد .

قيمت نفت در سال آينده 60 تا 65 دلار خواهد بود

در چند ماه اخير بر اثر بحران مالي جهان، قيمت نفت حدود 100 دلار ارزش خود را از دست داده است.

بنر