تحليل مير حسين از اوضاع توليد

شنبه ، 5 ارديبهشت 1388 ، 08:27


آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی‌ايران با انتقاد از سیاست‌های دولت نهم در بخش صنعت گفت: باید با قصد احیای صنعت کشور مروری بر قوانین انجام دهیم.


به گزارش پایگاه خبری «قلم» مهندس میرحسین موسوی که در جریان سفر خود به استان خراسان رضوی، با انجمن مدیران صنایع، تولیدگران و جمعی از فعالان اقتصادی و مسوولان سابق استان خراسان دیدار می‌کرد، به مشکلات اقتصادی كشور اشاره و تاکید کرد: مشکل ما سیاست‌های راست یا چپ نیست، بلکه مشکل بر سر‌اين است که با سیاست‌های متناقضی روبه‌رو هستیم و‌اين دورنمای سرمایه‌گذاری را تنگ و تاریک می‌کند.وی به رابطه متقابل صنعت و تجارت اشاره کرد و افزود: صنعت در خدمت تجارت است. بین تجارت با دلالی و سوداگری تفاوت‌های زیادی وجود دارد و در‌ايران از قدیم به تجارت اهمیت زیادی داده می‌شد. باید تلاش کنیم، مدلی بسازیم که جایگاه صنعت و تجارت به خوبی تعریف شود.

مهندس موسوی اضافه کرد: مشکل دیگر در کشور نداشتن مرزهای مشخص است. کشوری که مرز ندارد تجارت و صنعت درستی هم ندارد. ما مرز نداریم و هر نوع سیاست اقتصادی می‌تواند به طور آنی مورد آسیب قرار بگیرد و در مورد بحث‌های سیاسی و اجتماعی هم همین مساله وجود دارد و ‌اين یکی از مشکلات دولت‌ آينده خواهد بود.نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان‌اينکه من در زمان جنگ نه اقتصاددان بودم و نه صنعتدان، ولی از مشاوران زیادی بهره بردم، تصریح کرد: به‌‌رغم‌ اينکه بیش از بیست سال است که جنگ و اقتصاد جنگی تمام شده، ولی همچنان متهم هستم که چپ عمل می‌کنم. من بارها عرض کرده‌ام که هنوز هم از سیاست‌های اقتصادی دوران جنگ دفاع می‌کنم و پشیمان نیستم، ولی آن دوران تمام شده است.موسوی ادامه داد: کم کم به آن دوران به قول عده‌ای رکود رفتم و احساس کردم کشور به یک بازار مسگری تبدیل شده است و صدای ما به جایی نمی‌رسد.

در طول دورانی هم که به صورت مشاور فعال بودم همواره می‌گفتم که هر تغییری در کشور باید به تدریج و با برنامه صورت بگیرد. جهت‌گیری به سمت آزادسازی و کوچک کردن دولت باید انجام شود، ولی نه با عجله بلکه به تدریج و با برنامه‌ای درازمدت.وی در ادامه تاکید کرد: از ابتدا احساس من‌اين بود که در آزادترین حالت هم باز مجبوریم ضمن‌اينکه از اهرم قیمت استفاده کنیم، ولی باید درایت شده عمل می‌کردیم و‌اين هدایت به معنای نفی قدرت تخصیص قیمت‌ها نیست.موسوی با اشاره به اهمیت صنعت قند و شکر در خراسان، از واردات بی‌رویه شکر به کشور در طول‌اين چند سال انتقاد کرد و گفت: با وجود اهمیت‌اين صنعت در استان خراسان می بینیم در‌اين چند سال چقدر واردات شکر به کشور صورت گرفته است و ‌اي کاش دولت در زمینه واردات کمی خویشتنداری می‌کرد؛ البته تحقق‌اين امر مستلزم‌اين است که در مقابل کسانی که از‌اين راه سودهای بادآورده‌ای کسب کرده‌اند، می‌ایستادند.

وی با تاکید بر‌اينکه از صنعت کشور باید قویا حمایت شود، تصریح کرد: البته‌اين حمایت غیر مشروط نیست و باید به سمتی باشد که صنایع ما قدرت رقابت پیدا کنند. بعد از یک دوره بی‌برنامگی با مشکلات فراوانی در کشور روبه‌رو هستیم، ولی یک اصل وجود دارد و آن‌اين است که نظام و کشوری که هنوز دولت ـ ملت‌ در آن وجود دارد، باید از صنایع ملی خود دفاع کند.


کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان‌اينکه ما باید مدرن و نو فکر کنیم، اظهار کرد: دولت در رابطه با سیاست‌های پولی و بودجه باید اقدامات اساسی انجام دهد و مشکل‌ترین دورنمایی که در صورت رای‌آوردن برای من وجود دارد، تغییر همین وضعیت است.موسوی همچنین بر احیای صنعت کشور تاکید کرد و افزود: باید با قصد احیای صنعت کشور مروری بر قوانین انجام دهیم. با توجه به سابقه و تجربه‌ای که دارم فکر می‌کنم برای‌اين نوع مسائل باید نهادسازی شود و سپس روش‌های اجرایی پیدا کنیم. بر روی چند مساله در کشور باید کار اساسی شود که یکی از‌اين کارها بهبودی «کسب و کار» است.نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان‌اينکه دولت در زمان جنگ از صنایع داخلی حمایت می‌کرد، گفت: برای کوچک کردن دولت یک دولت مقتدر می‌خواهیم. دولت بزرگ، کوچک نمی‌شود مگر با یک عزم و اراده ملی.موسوی با تاکید بر اهمیت لوایح مربوط به بحث ارزش افزوده در کشور افزود: یکی از راه‌های جدا شدن ما از نفت در اقتصاد، خوب اجرا شدن لوایح و قوانین مربوط به ارزش افزوده است که متاسفانه‌اين مساله را در کشور به افراد دست سوم و چهارم ادارات سپرده‌ایم.


چرا زمان تصفیه مدیران، دلمان نسوخت؟
میرحسین موسوی در سفر یک روزه خود به شهر مقدس مشهد در جمع هزاران تن از مردم مشتاق در سالن 6هزار نفری شهید بهشتی، از کنار گذاشته شدن مدیران باتجربه، بی‌اعتمادی به مردم و به ویژه جوانان و دانشجویان و همچنین خوف عده‌اي از آزادیخواهی ملت انتقاد کرد. نخست وزیر دوران دفاع مقدس در‌اين مراسم با بیان ‌اين ‌که «یکی از مولفه‌های اصلی‌ايران پیشرفته، قدردانی از مدیران و تکیه بر کسانی است که در‌ اين کشور خدمت کرده و می‌کنند» تاکید کرد: نظامی که قدر فرزندان خود و کسانی را که برای ‌اين کشور زحمت کشیده‌اند، نداند به پیش نمی‌رود.موسوی با انتقاد از جابه‌جایی مدیران باتجربه در یک مدت کوتاه افزود: متاسفانه در مدتی کوتاه هزاران مدیر را کنار گذاشتیم، مدیرانی که شبیه سردارانی بودند که همه می‌شناسیم و فرزند گفتمان انقلاب بودند و در یک دفاع مقدس شجاعانه شرکت کردند.وی با طرح‌اين سوال که «چرا‌اين نیروها را تلف کردیم و کنار گذاشتیم» گفت: چرا وقتی‌اين مدیران را از نظام اجرایی کشور تصفیه می‌کردیم، دلمان نسوخت؟نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به خاطره‌ای از دوران پس از فتح خرمشهر اضافه کرد: چرا با وجود‌اينکه بیست سال از جنگ گذشته، هنوز در سال‌های اخیر در خوزستان مشکلات جدی داریم؟ چرا صنعت قند و نیشکر ما رو به‌نابودی است و چرا پروژه‌های بزرگ در کشور متوقف شده‌اند؟ چرا کارخانه‌های قند ما متوقف شده و مزارع نیشکر ما به دلیل واردات بی‌رویه شکر در حال نابودی است و آيا ‌اين نتیجه روی آوردن به مدیرانی بی‌علاقه به سرنوشت ملی خودشان نیست؟ میرحسین ثبات در سیاست‌ها را یکی دیگر از مولفه‌های‌ ايران پیشرفته دانست و اظهار کرد: ما دشمنانی در دنیا داریم، اما حتی از دشمن هم می‌توان درس‌هایی گرفت. وقتی هر رییس‌جمهوری در آمریکا روی کار می‌آيد، استراتژی امنیت ملی آمریکا به صورت جزواتی به آنها داده می‌شود؛ وقتی‌اين جزوات را مطالعه کنیم خواهید دید، نزدیک به 90درصد سیاست‌ها در‌اين اسنادی که ده‌ها سال تکرار می‌شوند، ثابت هستند. موسوی بیان کرد: آمریکا گاهی 50 و حتی گاهی 200‌سال روی سیاست‌های خود می‌ایستد، اما متاسفانه ما هر روز و هر شب سیاست‌های خود را عوض می‌کنیم.


میرحسین موسوی در ادامه سفر به خراسان رضوی، روز پنجشنبه در جمع پرشور دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد حاضر شد و در سخنانی با عنوان «عقب‌ماندگی‌های کشور‌ايران» سوالات دانشجویان را دغدغه‌های نسلی دانست که نگرا ن آينده‌ کشور خود هستند و به خیل دانشجویان حامی خود گفت:‌اين شور و هیجان شما معطوف به منافع فردی نیست، بلکه متوجه منافع ملی است.


نگاه امنیتی به ضرر منافع ملی است
موسوی در پاسخ به دیگر پرسش نماینده بسیج دانشجویی مبنی بر‌اينکه نظرتان درباره اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت که پناهنده آمریکا شده‌اند، چیست؟ گفت: گمان نمی‌کنم کسی در‌اين جمع باشد که چنین رفتاری را بپسندد. شما به دانشجویان سوءظن نداشته باشید.‌ اين دانشجویان هیچگاه طرفدار حمایت از اجانب نیستند. در ادامه مراسم، دانشجویی به نمایندگی از انجمن اسلامی در پاسخ به نماینده بسیج دانشجویی گفت: من از اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت هستم. اعضای شورای مرکزی تحکیم پناهنده نشده‌اند، بلکه در سلول 209 اوین هستند. سخنان‌اين دانشجو با استقبال شدید دانشجویان مواجه شد و به طور مکرر وی را تشویق کردند.موسوی در مواجهه با‌اين فضا درباره بازداشت دانشجویان گفت: من با بازداشت افراد به جرم ابراز عقیده و انتقاد مخالفم و‌اين رفتار نه با دانشجو و نه با هیچ یک از افراد جامعه ما به نفع مصالح ملی نیست و‌اين، یک اصل برای تمام نظام و نه تنها برای دانشگاه است. موسوی با بیان‌اين پرسش که «چرا مسوولان باید با نگاه امنیتی به اظهار اندیشه و انتقاد دانشجویان بهترین جوان‌ها و دانشجویان کشور را بازداشت کنند؟» اضافه کرد: دانشجو متوجه منافع ملی ماست و توجه دارد که دفاع از مقدسات همان رشته‌ای است که مردم با آن ارتباط دارند. مگر دانشجو می‌تواند با ملتش قهر باشد؟ و هیچ چاره‌ای جز اعتماد به جوانان و دانشجویان نداریم. دانشجویان در استقبال از سخنان موسوی شعارهایی در اعتراض به وضعیت حاکم بر دانشگاه‌های کشور مطرح کردند. نخست وزیر دوران دفاع مقدس با تاکید بر‌اينکه «اندیشه فاقد آزادی سودی ندارد» اظهار کرد: بدانید که سرنوشت کشور گره خورده با آشنایی دانشجویان با مسایل روز سیاسی است و به همین دلیل با بازداشت‌های سیاسی مخالفم و معتقدم نگاه امنیتی به ضرر منافع ملی است.


ظهور آقازاده‌ها با گم شدن بودجه
وی در پاسخ به سوال دیگر نماینده جامعه اسلامی در مورد آقازاده‌ها گفت: به نظر من آقازاده‌ها در فضای شفاف بودجه‌ای شکل نمی‌گیرند؛ بلکه در فضایی شکل می‌گیرند که رقم هنگفتی از بودجه مملکت گم شود.‌اينکه می‌گویند در‌اين دولت تکلیف 17میلیارد دلار روشن نیست را باید روشن کرد. مطمئنم اگر در زمان جنگ 10‌هزار دلار گم می‌شد، خود مردم، دولت را ساقط می‌کردند و منتظر مجلس نمی‌ماندند. مهندس موسوی در مقابل اعتراض دانشجویان به سوالات نماینده جامعه اسلامی گفت: ‌اين سوالات بیانگر دلهره‌ها و دغدغه‌هاست. بگذارید مطرح شود و نباید بی‌احترامی شود. وی تصریح کرد: به همه جوانان‌ايران عزیز با هر طرز فکری ارادت دارم.


امروز باید از احزاب دفاع کرد

مهندس موسوی پیش از سفر به مشهد در جلسه‌اي با احزاب و گروه‌ها در تهران حاضر شد و پس از شنیدن سخنان نمایندگان احزاب به بیان سخن پرداخت. ویژگی جالب توجه‌اين جلسه حضور اکثریت احزاب فعال کشور و چهره‌های شاخص آن‌ها فارغ از اندیشه‌های سیاسی بود به طوری که از سویی چهره‌ای چون عزت‌ا... سحابی فعال ملی مذهبی همراه با جمعی از همفکرانش در جلسه حضور داشت و در سوی دیگر عماد افروغ و سعید ابوطالب نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم به دعوت میرحسین موسوی پاسخ گفته و در‌اين جلسه حاضر شده بودند. آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی در جمع نمایندگان احزاب با تاکید بر‌اينکه «من به حزب اعتقاد دارم» اضافه کرد: دولت باید احزاب را نهادینه کند، اما مشکل مالی احزاب نباید از طریق یارانه‌های دولتی حل شود.

نظارت استصوابي در تيررس اصلاح‌طلبان
«كسي كه اعتقاد و بنا به اجراي قانون اساسي ندارد صلاحيت اجراي قانون اساسي را نيز ندارد.» این جمله‌ای است که سیدمحمد خاتمی رييس دولت اصلاحات در نشست مجمع نمايندگان ادوار مجلس بر زبان راند .به گزارش ایلنا در این نشست که مهدی کروبی نیز حضور داشت و میرحسین موسوی به خاطر سفر به مشهد نتوانست در آن شرکت کند، خاتمی با اشاره به رد صلاحيت برخي از كانديداهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي مختلف گفت: بعضي از عزيزاني كه در اين جمع حضور دارند، سيلي تلخ رد صلاحيت را تحمل كرده‌اند كه باعث تاسف و تاثر ما است. آنها افراد خوش سابقه و مورد اعتماد مردم بوده و هستند كه به سادگي از حضور در عرصه انتخابات و به دست آوردن اعتماد مجدد مردم محروم مي‌شوند. وي ادامه داد: در اينجا صحبت از نظارت استصوابي و استطلاعي نيست، بلكه اين روند، روند مطلوبي نبوده و اين شيوه و روش هيچ ميانه‌اي با مردم‌سالاري ندارد. خاتمي تصريح كرد: در ماه‌هاي اخير بايد به مكاتبات مكرر رييس قوه مجريه و رييس قوه مقننه توجه كرد كه ببينيم مجريان قانون اساسي به چه ميزان پايبند به اين قانون اساسي هستند. وي با اشاره به گزارش ديوان محاسبات اداري در مورد تخلفات دولت گفت: كسي كه اعتقاد و بنا به اجراي قانون اساسي ندارد، صلاحيت اجراي قانون اساسي را نيز ندارد. رييس‌جمهور سابق كشور گفت: بايد اين پرسش را مطرح كرد كه با توجه به وضعيت بين‌المللي و بحران غرب كه دولت‌هاي بزرگ را دچار ضعف كرده و براي ما امكاناتي را به وجود آورده قوه مجريه آيا توانسته به نمايندگي از ملت، سهم خود را در مديريت جهان و منطقه بالا ببرد، آيا تاثيرگذاري بيشتري توانسته براي خود ايجاد كند؟ خاتمي اظهار كرد: در بعضي از سخنان گفته‌ام كه اگر دولت فعلي بخواهد در دوره بعدي نيز بر سر كار باشد، منصفانه اين است كه بيايد و بگويد تاكنون راه درستي نرفته‌ايم و از اين به بعد مي‌خواهيم راه درست را ادامه دهيم.
وي به نابرابري‌هاي انتخاباتي اشاره كرد و گفت: امكانات به صورت عادلانه و منصفانه تقسيم نشده و رقابت، رقابت برابري نيست. از يك سو از امكانات فراملي استفاده مي‌شود؛ اما از سوي ديگر از حداقل امكانات براي كانديداها دريغ مي‌شود. با تريبون‌هاي محدودي هم كه وجود دارد برخورد مي‌شود. بعضي‌ها نياز به ستاد ندارند؛ چرا كه همه امكانات كشور در اختيار آنها است.


منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► طرح اقتصادی کروبی
چالش‌هاي رييس‌جمهور آينده با اقتصاد ◄

مطالب مرتبط
بنر