كروبي: طوري راي دهيد كه 6 ماه در كما باشند

دوشنبه ، 11 خرداد 1388 ، 10:31

"مهدي كروبي" نامزد انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از مردم خواست چنان گسترده راي دهند كه طرفداران نظريه اي كه به عقيده وي، راي مردم را تزييني تلقي مي كند و مي خواهد جمهوريت نظام را به حاشيه براند، دست كم به مدت 6 ماه در حالت "كما" قرار بگيرند.

 كروبي روز گذشته در جمع دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد گفت: جرياني فكري در جامعه شكل گرفته است كه به راي مردم اهميت نمي‌دهد و بايد جلوي آن را گرفت.

وي با اشاره به رد صلاحيت‌ها در انتخابات‌هاي مختلف اظهار كرد: متاسفانه برخي افرادي رد صلاحيت مي‌شوند كه سال‌ها در اين نظام خدمت كرده و منشاء خدمات زيادي بوده‌اند.

دبير كل حزب اعتماد ملي  در پاسخ به برخي شعارهاي دانشجويان گفت: براي اين كار يك راه و درمان قطعي وجود دارد كه آن هم شركت گسترده مردم در انتخابات رياست‌جمهوري است.

وي تصريح كرد: مردم بايد براي تغيير در انتخابات شركت كنند و آنچنان راي بدهند كه آن تفكر در مقابل راي مردم حداقل 6 ماه در كما باشد.

كروبي گفت: اگر مردم در انتخابات حضور گسترده‌اي داشته باشند دگرگوني ايجاد خواهد شد و طرفداران آن جريان مي‌فهمند كه حركاتشان نتيجه ندارد.

وي ادامه داد: در گفته‌هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري نيز حضور گسترده در انتخابات مطرح شده است و حتي مقام معظم رهبري اعلام كرده‌اند كه راي من را كسي نمي‌داند و مردم به هر كسي كه مي‌خواهند راي بدهند.

آينده ايران را بسازيد

مهدي كروبي به برخي دانشجويان زنداني اشاره كرد و افزود: آينده‌سازان ايران، فرزندان اين سرزمين و نخبگاني كه مي‌خواهيد آينده ايران را بسازيد، من همواره در دفاع از حقوق مردم تلاش كرده و هيچ گاه هم سكوت نكرده‌ و بي‌تفاوت نبوده‌ام، بدانيد كه اين كارهاي من تبليغاتي و براي انتخابات نيست.

وي ادامه داد: حتي براي احقاق حقوق نيروهايي مثل ملي مذهبي‌ها كه با آن‌ها اختلاف عقيده دارم، نيز تلاش كرده‌ام ولي مرز و خطم با جريان‌هاي مختلف مشخص است.

كروبي با بيان اينكه شعارهايم همان شعارهاي گذشته است، گفت: از چارچوب نظام قانون اساسي و آرمان‌هاي امام(ره) خارج نشده و نمي‌شوم و اگر هم با گروهي اختلاف سليقه داشته باشم از حقوق آن‌ها دفاع مي‌كنم، چه برسد به دانشجوياني كه عزيزان ما هستند.

وي اظهار كرد: همسر شهيدي پيش من آمده و از من خواسته است كه مشكل فرزندش را كه در همين رابطه است حل كنم كه من هم با وزير اطلاعات و مسوولان ذيربط صحبت كردم و ان‌شاءالله اين فرد ظرف امروز و فردا آزاد مي‌شود.

اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري تصريح كرد: اين كارها وظيفه من است ولي كفايت نمي‌كند و بايد مشكل را اساسي حل كرد. من اگر با راي شما مردم رييس‌جمهور شوم مطمئن باشيد اول وزيري انتخاب مي‌كنم كه با دانشگاه و استادان ارتباط داشته باشد و سپس شورايي از تمام گرايش‌هاي مختلف سياسي درون دانشگاه تشكيل مي‌دهم و مشاوران و وزير خود را مامور مي‌كنم با دانشگاه و دانشجو تعامل داشته باشند تا كارمان به اخراج، زندان، برخورد و تعليق دانشجو نكشد.

دبير كل حزب اعتماد ملي تصريح كرد: اگر هم در حيطه قدرت نبودم اين مشكل را با تعامل و گفتگو حل خواهم كرد، ولي معتقدم اگر تغييرات در كشور اساسي باشد مي‌توان به سمتي حركت كرد كه چنين مشكلاتي ديگر به وجود نيايد.

نجفي؛ رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به معرفي دو نفر از اعضاي كابينه خود پرداخت و گفت: دكتر محمدعلي نجفي در كابينه من سمت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را عهده‌دار خواهد بود.

وي ادامه داد: دكتر نجفي سال‌ها در دولت ميرحسين موسوي و هاشمي رفسنجاني وزير آموزش و پرورش بوده و در دولت اصلاحات نيز رياست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را بر عهده داشت. معتقدم حضور وي در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي دولت من منشاء خدمات زيادي براي كشور خواهد بود.

كروبي با انتقاد از انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گفت: صحبتي از آقاي عسگراولادي شنيدم كه گفته است "ما متوجه نشديم كه صندوق ذخيره ارزي درش باز بود كه پول‌ها گم شد يا زيرش سوراخ بود كه از درون آن ريخت" كه من هم اين صحبت را تاييد مي‌كنم و معتقدم اگر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي وجود داشته باشد اين مشكلات پيش نمي‌آيد.

وي دكتر عباسي‌فر را به عنوان معاون پارلماني و حقوقي دولت خود معرفي كرد و گفت: دكتر عباسي‌فر سال‌ها رييس ديوان عدالت اداري بوده و به عنوان حقوقدان شوراي نگهبان نيز فعاليت داشته است كه در اين مدت درباره حل مشکل رد صلاحيت‌ها بارها با من همكاري داشته است.

وي ادامه داد: به ياري خداوند هفته‌ ديگر نيز چند نفر ديگر از اعضاي كابينه خود را معرفي مي‌كنم كه در ميان آن‌ها زنان نيز حضور دارند.

دبير كل حزب اعتماد ملي در پاسخ به سوال نماينده يكي از تشكل‌ها كه خواستار اعلام مواضع كروبي درباره زنان شد، گفت: تغيير در جامعه‌اي كه قرن‌ها مردسالار بوده است هزينه دارد و راه سختي است، ولي من به شخصه با تبعيض ميان زن و مرد و همچنين تبعيض جنسيتي در دانشگاه‌ها مخالفم. من اگر رييس‌جمهور شوم به عنوان رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي به دنبال حل اين مسائل خواهم بود، ولي اگر اين مشکلات از حوزه اختيارات من خارج باشد از طريق تعامل با ديگر قوا آن را حل و يك تحول اساسي در اين زمينه ايجاد خواهم كرد.

وي با اشاره به مطرح شدن پيوستن ايران به كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان در مجلس ششم افزود: اگر مقابله مجلس ششم با بعضي نهادها و ارگان‌ها نبود مي‌توانستيم كاري كنيم كه نه سيخ بسوزد و نه كباب و اين مورد هم به تصويب برسد اما متاسفانه نشد، ولي با تمام اين موارد با تبعيض جنسيتي مخالفم و به دنبال حل آن‌ها هستم.

وي ادامه داد: به نظر من بعضي مسائل موجود در اين رابطه را مي‌توان با رجوع به فقه اسلام حل كرد؛ چرا كه در اين رابطه دين جامعي داريم.

نامه هاي بي جواب

كروبي در پاسخ به اولين سوال نماينده يكي ديگر از تشكلها مبني بر اينكه سياست خارجي دولت اصلاحات را بيشتر قبول داريد يا دولت نهم را گفت: امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري به تمام دولت‌ها توصيه كرده‌اند عزت و قدرت ايران را در جهان حفظ كنيد اما با دنيا تعامل و گفت‌وگو داشته باشيد، حتي امام خميني(ره) در مجلسي با حضور ديپلمات‌هاي وزارت امور خارجه وقت مي‌گويند "فرض كنيد در اين جمع 30 نفره يك نفر پشت به ما كند و به حرف‌هايمان گوش نكند که اين توهين به ماست" . نظر امام(ره) اين بود كه زير بار زور نرويم ولي با دنيا هم تعامل داشته باشيم. ولي وقتي به بوش و اوباما نامه مي‌نويسيم و جوابمان را نمي‌دهند آيا اين نشانه قاطعيت است؟ آيا امام خميني(ره) اين را مي‌خواست؟

وي در پاسخ به سوال دوم اين دانشجو در مورد اينكه تعريف شما از منافع و مصالح ملي چيست؟ تاكيد كرد: همه طرفدار منافع ملي خود هستيم و بايد مصالح ملي را حفظ كنيم ولي اگر دولتي نتوانست معقول و منطقي با دنيا گفت‌وگو و از منافع ملي دفاع كند و يا سياست ضعيف و منفعل داشت و يا حرف‌هايي زد كه براي مردم ما هزينه داشت آيا اين دولت طرفدار منافع ملي است؟

كروبي ادامه داد: به نظر شما آيا اين حرف كه بگويند آن قدر قطعنامه صادر كنيد تا قطعنامه‌دانتان پاره شود به نفع منافع ملي است؟

كروبي در پاسخ به سوال ديگر اين دانشجو مبني بر اينكه اگر نهضت آزادي و سازمان مجاهدين از شما حمايت مي‌کردند، موضعتان چه مي‌بود، اظهار داشت: اين‌ها اصلا از من حمايت نكرده‌اند كه بخواهم موضع خود را در اين مورد بيان كنم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال نماينده يكي ديگر از تشكلها درباره تغيير قانون اساسي، گفت: قانون اساسي فعلي ما طي سال‌ها مبارزه به وجود آمده و ظرفيت‌هايي دارد كه هنوز اجرا نشده و يا به صورت نيم بند اجرا شده است . معتقدم اگر اين قانون را درست اجرا كنيم بسياري از مشكلاتمان رفع مي‌شود و بعد از آن بايد به فكر بازنگري قانون اساسي بود.

وي تاكيد كرد: اصولي مانند جمهوريت و اسلاميت نظام هيچ‌گاه تغييرپذير نيستند ولي متاسفانه عده‌اي مي‌گويند جمهوريت را نمي‌خواهيم و يا عده‌اي مي‌گويند منظور از اسلاميت نظام، اسلامي است كه ما مي‌خواهيم اما امام جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت را در كنار هم قرار داد و گفت بايد با در كنار هم قرار گرفتن اين سه ركن كشور را ساخت.

كروبي ادامه داد: معتقدم قوانين مربوط به شوراها بايد اصلاح شود تا بتوانيم پارلمان‌هاي محلي تشكيل دهيم، همچنين قوانين مربوط به نظارت نيز بايد بيشتر از اين مشخص شود.

ضرر بعضي دفاع‌ها از دشمني بيشتر است

كروبي در پاسخ به صحبت‌ها و سوال‌ها نماينده تشكلي ديگر درباره تلاش‌هاي انجام شده براي حل مشكل برخي زندانيان و انتقاد نسبت به واگذاري سهام نفت به مردم و ناهمگوني تيم مشاوران مهدي كروبي، گفت: به نظر من ورود مهندس موسوي به صحنه انتخابات خوب است و ما در عين رقابت با هم رفاقت و فضايي را ايجاد مي‌كنيم تا همه مردم در انتخابات شركت و اصلح را انتخاب كنند، اما متاسفم براي كسي كه به عنوان طرفداري از اصلاحات و موسوي به من بگويد كنار برو و به نفع مهندس موسوي كنار بكش.

وي ادامه داد: دكتر شريعتي سخني دارد كه مي‌گويد ضرر بعضي دفاع‌ها از دشمني بيشتر است. به جاي اين صحبت‌ها بايد به من بگوييد چقدر خوب است كه وارد انتخابات شده‌اي، از اين كه به مهندس موسوي گفته‌اي وارد شو متشكريم.

نماينده تشكل ديگري سخناني منسوب به مهدي كروبي در سال 65 را مطرح كرد كه گفته بود تنها راه نجات فلسطين مبارزه مسلحانه است.

وي از كروبي پرسيد: شما كه چنين مواضعي داشتيد حال چرا وقتي رييس‌جمهور كشورمان در مجامع بين‌المللي اسراييل را به چالش مي‌كشد مخالفت مي‌كنيد؟

عزاي‌ آن چند ميليارد تومان

وي همچنين پرسيد: نسبت شما با كساني كه عليه خدا تظاهرات مي‌كردند چيست و اگر باز هم شهرام جزايري پيدا شود از او پول مي‌گيرد؟

دبير کل حزب اعتماد ملي در پاسخ به سوال اين دانشجو گفت: مواضع من درباره اين سوال‌هاي شما روشن است. من بارها گفته‌ام كه حق مردم فلسطين غصب شده است و آن‌ها بايد به سرزمين‌شان برگردند و در تمام دوران چه زماني كه مسوول بوده‌ام و چه زماني كه نبوده‌ام از حق مردم فلسطين دفاع كرده‌ام ولي آن‌ها خودشان بايد روش مبارزه با اسراييل را انتخاب كنند.

وي با تاكيد بر اينكه اصلاحاتي هستم و به آن افتخار مي‌كنم، در پاسخ به سوال دوم گفت: همواره گفته‌ام كه به آرمان‌هاي امام و قانون اساسي اعتقاد دارم و وارد حركت‌هاي ساختارشكن نمي‌شوم.

كروبي همچنين درباره قضيه شهرام جزايري گفت: آقايان اگر حرمت من را رعايت نمي‌كردند كاش حرمت رهبري را رعايت مي‌كردند كه ايشان با دست‌خط خود به رييس قوه قضاييه نوشتند كه اين چه نحوه برخورد با افراد است و چرا مي‌گذاريد آبروي افراد مخدوش شود؛ علاوه بر اين تمام نحوه خرج كردن‌هاي آن پول مشخص است و آن مبلغ به افراد نيازمند داده شد.

وي خطاب به اين دانشجو گفت: شما عزاي اين پول را نگير، برو عزاي آن چند ميليارد تومان را بگير كه در شهرداري وقت تهران گم شده است و حتي مجلس برغم تصويب كميسيون مربوطه اجازه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را نداد و اين طرح از صحن علني برگردانده شود.

اظهارات فاطمه كروبي

همچنين فاطمه كروبي همسر مهدي كروبي كه در اين جلسه در كنار كروبي حضور داشت، در سخنان كوتاهي گفت: توسعه و پيشرفت در هر جامعه‌اي با حضور كليه افراد آن جامعه صورت مي‌گيرد و زنان نيز در همين راستا بايد در عرصه‌هاي مختلف، خود را به بهترين وجه نشان دهند.

وي با اشاره به توانمندي‌هاي زنان در جامعه امروز ايران، اظهار كرد: چرا با وجود تاكيدات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري جايگاه زن در جامعه امروز ما اندك است و واقعا جاي تاسف دارد كه همچنان با نگاه جنسيتي با زن برخورد مي‌شود.

وي ادامه داد: اين تفكر و سياست متحجرانه از گذشته به ما رسيده و اميدوارم با حضور بانوان شكسته شود.

منبع: سایت بازتاب آنلاین

► انتظار 80 اقتصاددان کشور از رئیس جمهور آینده
موسوي برنامه ها وتعهدات خود به زنان را اعلام کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر