شغل شما چگونه می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب بزند؟

دوشنبه ، 29 بهمن 1397 ، 09:14

 

شغل شما چگونه می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب بزند؟ این پرسشی است که شاید ما کارمندان باید هر از گاهی از خودمان بپرسیم. پر واضح است که شغل انسان باید به او امنیت، انگیزه، هدف و همین‌طور اشتیاق حرفه‌ای بدهد. البته این شرایط زمانی پیش می‌آید که فرد در موقعیت شغلی دلخواهش و در صنعت مناسب کار کند. با این حال، این همه داستان نیست. یک شغل بد می‌تواند شما را دیوانه کند، شغل رویایی شما هم می‌تواند فشار عجیب و غریبی روی شما بیاورد. ممکن است از کاری که می‌کنید لذت ببرید، اما باید در هر لحظه مراقب خطرات و اثراتی که هر شغل بر سلامت روحی و جسمی شما دارد باشید.

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که شغل شما چگونه می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب بزند؟


اعتیاد به شغل از عوامل مهم آسیب به سلامتی

بعضی افراد به واسطه علاقه‎ای که به شغل خود دارند، تصور می‎کنند باید همواره و در تمام ساعات شبانه‌روز در حال انجام کار باشند. این افراد نمی‌توانند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تعادل مناسبی برقرار کنند و با این طرز فکر باعث می‌شوند خودشان و خانواده‌شان فشار زیادی را تحمل کنند.

خوب است که به کارتان عشق بورزید، به آن احساس تعلق داشته باشید و از ساعات کاری خود نهایت لذت را ببرید؛ اما باید آگاه باشید که توجه زیاد به کار باعث می‎شود که کار شما بر جوانب دیگر زندگی‌تان هم اثر بگذارد. برای مثال، آیا شما به اندازه کافی می‎خوابید؟ کار شما به ازدواج‎تان آسیبی نمی‌رساند؟ آیا بیش از حد کار می‎کنید و اذیت می‎شوید؟ آیا سلامتی خود را فراموش کرده‌‏اید؟

اگر هر یک از مشکلات بالا را دارید، سعی کنید برنامه مناسبی برای تعادل‎بخشی به زندگی و کار خود تنظیم کنید و به این برنامه پایبند بمانید.


شیفت‌های کاری چرخشی به سلامتی آسیب می‌زنند

اینکه کارمندان هر روز هفته را به یک منوال کار نکنند به نظر عادی می‌رسد، برای مثال شنبه از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر و پنج‌شنبه از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر، ساعات کاری مرسوم بیشتر شرکت‌های ایرانی است. هرچند همین ساعات کاری نیز برای سلامتی مضر است، اما در حال حاضر بسیار متداول به نظر می‌رسد.

شیفت‌های کاری چرخشی عملکرد ساعت بیولوژیک بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به مشکلاتی مانند بی‌خوابی، سرگیجه، کمبود خواب می‌انجامند. به طور مثال اگر فردی، در هر ماه یا بدتر از آن هر هفته، در شیفت کاری متفاوتی کار کند، بدن او فرصت و توانایی وفق دادن خود با این شرایط را پیدا نمی‌کند و وضعیت سلامت‌اش به خطر می‌افتد. پزشکان، پرستاران، آتش‌نشانان و بسیاری از افرادی که شغل پر مخاطره دارند این نوع ساعات کاری را تجربه می‌کنند.

اگر شغل شما به اندازه کافی منعطف نیست، حداقل سعی کنید نوعی ساختار و برنامه‌ای داشته باشید که به واسطه آن بتوانید خواب و ورزش کافی داشته باشید.


در ساعات کاری زمان کوتاهی را استراحت کنید

گردن درد، گرفتگی عضلات، درد مفاصل و سر درد از جمله عواقب و اثرات عدم فعالیت در زندگی است. برای مبارزه با این مشکلات باید حداقل هر یکی دو ساعت از جای خود بلند شده و اندکی راه بروید، حتی اگر این راه رفتن تا آشپزخانه شرکت و برای نوشیدن جرعه‌ای آب باشد.

البته ممکن است شغل شما از جمله شغل‌هایی باشد که در هر روز حداقل به یک Break یا زنگ تفریح بزرگ نیاز داشته باشد، و حتی در کنار آن به چند زنگ تفریح کوچک‌تر.

داشتن زنگ تفریح و فرصت استراحت باعث می‌شود به فعالیت فیزیکی تشویق شوید و همین‌طور مغز شما هم برای برگشت به کار، خود را بازیابی کند.


عادات غذایی بد را کنار بگذارید

اگر برای شما هم سوال شده که شغل شما چگونه می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب بزند؟ باید بدانید که عادات غذایی بد می‌تواند از تاثیرات فشار کار زیاد باشد. ساعات کاری نامناسب، فشار کاری زیاد و یا پروژه‌های سنگین می‌تواند با الگوهای غذایی شما تداخل پیدا کرده و به عادات غذایی ناسالم مثلاً خوردن نامتعارف اسنک‌ها و تنقلات و حذف وعده‌های غذایی بیانجامد و در نتیجه باعث خوردن بیش از حد مواد غذایی ناسالم باشد.

از سوی دیگر، وقتی حجم کاری شما بیش از حد بالاست یا جلسات و پروژه‌ها تمرکز شما را بر هم زده، احساس می‌کنید، زمان مناسب برای غذا خوردن را ندارید یا حتی فراموش می‌کنید که غذا بخورید.

نرسیدن مواد غذایی کافی به بدن، می‌تواند حالات غذایی و به طور کلی بازده کاری شما را به خطر بیندازد و ترکیبی از نخوردن غذا و زیاد خوردن غذا را به دنبال داشته باشد. استرس، گرسنگی را از خاطر ما خواهد برد، و وقتی دوباره گرسنه‌مان می‌شود دیگر مغز ما توانایی فکر کردن راجع به نوع مواد غذایی را نخواهد داشت، بنابراین تنها سعی می‎کنیم به سرعت و به میزان زیاد هر چیزی که دم دستمان است را بخوریم.

توصیه ما این است که برای به یاد آوردن ساعات وعده‌های غذایی خود زنگ هشدار تنظیم کنید، ساعات تفریح را با وعده‌های غذایی خود هماهنگ کنید. سعی کنید تنها اسنک و تنقلات مقوی بخرید و در دفتر کار خود نیز از اینگونه خوراکی‌ها داشته باشید.


فاصله خانه تا محل کار نباید طولانی باشد

رفتن از خانه به سر کار و برگشتن، به خودی خود هم کار جذابی نیست، به خصوص اگر این رفت و برگشت طولانی هم باشد. میانگین سفر مطلوب برای رسیدن به محل کار حدود ۳۰ دقیقه است. اگر برای رسیدن به محل کار خود باید بیش از ۹۰ دقیقه در راه باشید بدانید سلامت شما در خطر است. گیر کردن در ترافیک طولانی اتوبان، به تاخیر افتادن حرکت قطار، پیاده‌روی طولانی در هوای بد، یا حتی یک پارکینگ گران و با فاصله دور می‌تواند از جمله عواملی باشد که سفر شما را طولانی کرده و روزتان را خراب کند.

بسیاری از کارمندان که ساعت ورود آن‌ها به محل کار ۸ صبح است، ناچارند ۳ ساعت زودتر یعنی ۵ صبح از خواب بیدار شده تا به موقع به محل کار خود برسند. این اتفاق باعث بی‌خوابی این افراد شده و مشکلات بی‌شمار دیگری نیز برای آنان در پی دارد. هیچ‌کس دوست ندارد بعد از یک شیفت استرس‌زای طولانی ۸ ساعته، ۳ ساعت هم در راه برگشت به سر ببرد و اواخر شب به خانه برسد. بدون شک در این شرایط شغل شما به سلامتی‌تان آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.


محیط کار نامناسب دلیل مهم آسیب روانی به کارمندان است

فرهنگ سازمانی مثبت برای رضایت کارمندان نقش غیرقابل انکاری دارد، اما همیشه هم تضمین‌گر این مورد نخواهد بود. بنابراین باید در انتخاب همکاران خود و همچنین نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی در ذهن آنان کوشا باشید. اگر ناچار باشید هر روز با تیمی از همکاران که رفتار تهاجمی دارند یا رئیسی که در کوچک‌ترین تصمیمات نظر می‌دهد کار کنید، احساس راحتی نخواهید داشت و حتی انگیزه‌ای برای کار کردن هم ندارید.

محیط کار می‌تواند سلامت یک شخص را بهبود داده یا به خطر بیاندازد. هرچه میزان ساعات کار از ۸ ساعت بیشتر شود تاثیر کار بر سلامت افراد نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. گذراندن ساعات زیادی زیر فشار و استرس می‌تواند به تولید هرچه بیشتر هورمون استرس یعنی کورتیزول بیانجامد. این هورمون می‌تواند در بلند مدت سلامت انسان را به خطر بیندازد.

اگر در جایگاه شغلی و محل کار خود حس خوبی ندارید، شما در معرض افسردگی، بی‌اشتیاقی و حتی ضعف و نگرانی به سر می‌برید. اگر دقیقاً همین مشکل را دارید، توصیه ما این است که مشکلات خود را با رئیس‌تان در میان بگذارید یا به دنبال شغلی جدید باشید. بدانید که هیچ شغلی به اندازه سلامتی شما ارزش ندارد.

 

شغل شما چگونه می‌تواند به سلامتی‌تان آسیب بزند؟

چگونه با کسی که دوستش نداریم کار کنیم

► یونیسف به استارتاپ‌های ایرانی تسهیلات می‌دهد
چگونه با سابقه کاری کم استخدام شویم ◄

مطالب مرتبط
بنر