افتتاح حساب بانکی غیرحضوری/ بازار مالی (سجام) الگویی برای نظام بانکی کشور

چهارشنبه ، 4 تیر 1399 ، 10:36

سجام و تجربه دریافت کد بورسی با ویدیوی سلفی نشان داد که می‌توان بسیاری از ارائه خدمات را به راحتیِ استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به خصوص هوش مصنوعی دیجیتالیزه و غیرحضوری کرد. چرا از این تکنولوژی در نظام بانکی استفاده نمی‌شود؟ افتتاح حساب در بازار مالی چه تفاوتی با بازار پولی دارد؟ مگر خطر پولشویی در بورس کمتر از بانک است؟ آیا باید یک هجوم ناگهانی برای افتتاح حساب به وجود بیاید تا بانک‌ها نیز به افتتاح حساب آنلاین روی بیاورند؟

برداشت غلط بانک‌ها از افتتاح حساب غیرحضوری

پیشروترین بانک‌هایی که در ایران خدمات مالی ارائه می‌دهند، افتتاح حساب مشتریان خود را صرفا غیرحضوری کردند نه آنلاین. پیشرفته‌ترین روشی هم که برای افتتاح حساب غیرحضوری در این بانک‌ها استفاده می‌شود ارسال نماینده بانک به محل مشتری برای احراز هویت و دریافت مدارک است. تجربیات استفاده از چنین روشی، انتظار کشیدن چندین روزه برای مراجعه نماینده به محل کار و چندین هفته‌ای برای افتتاح حساب بوده است. احراز هویت این روش نیز صرفا دریافت کپی مدارک شناسایی بود که اگر شخص دیگری نیز به‌جای صاحب مدارک، آن‌ها را به نماینده تحویل می‌داد تغییری ایجاد نمی‌شود.

چالش‌های روش افتتاح حساب غیرحضوری آفلاین

با اینکه چنین روشی نسبتا بهتر از مراجعه حضوری مشتری به شعبه بانک است ولی چالش‌ها و ایرادات جدی به این روش وارد است که عبارتند از؛

1.    دقت به شدت پایین در احراز هویت؛ طبق آمار دقت نیروی انسانی در حالت معمول حداکثر 86 درصد است و 14 درصد خطا در احراز هویت وجود دارد حال شما حالتی را فرض کنید که نماینده بانک با موتور در روز به چند جای مختلف مراجعه کرده و در حالت خستگی مفرد انرژی ایستادن ندارد و در این حالت می‌خواهد احراز هویت کند واضح است وضعیت به چه شکی خواهد بود. حال آنکه بانک متخصص خود را برای چنین عملیاتی ارسال نمی‌کند.

2.    صرف مدت زمان طولانی؛ مراحلی که در این روش برای افتتاح حساب طی می‌شود ذاتا مراحل وقت‌گیری هستند که شامل هماهنگی نماینده بانک با مشتری جهت مراجعه به محل آن، رفت و آمد نماینده بانک، دریافت و ثبت مدارک در بانک و تشکیل پرونده مراحلی هستند که نسبت به مورد مراجعه حضوری مشتری به شعبه بانک مدت زمان بیشتری را می‌طلبد.

3.    افزایش هزینه بانک؛ تغییر روش ارائه خدمات معمول بیشتر به دلیل کاهش هزینه‌ها است که در این روش نه تنها هزینه کاهش پیدا نمی‌کند افزایش نیز می‌یابد. هزینه‌های شعب فیزیکی و نیروی انسانی مستقر در آن‌ها کم بود که هزینه ارسال نماینده نیز به آن اضافه شده است.

4.    تجربه کاربری پایین؛ برای این صرفا کافی است نظرات و تجربیات مشتریان را در شبکه‌های اجتماعی در مورد افتتاح حساب غیرحضوری بانک مطالعه کنید.



پرواضح است که چنین روش‌هایی پایدار نخواهد بود. مسئله‌‌ای که باعث می‌شود بانک‌ها به چنین روش‌های پرهزینه و نامعمولی روی بیاورند، نادیده گرفتن روش‌های نوین احراز هویت دیجیتال غیرحضوری است. این در حالی است که روش‌های نوین و دقیقی برای احراز هویت و افتتاح حساب توسعه داده شده است که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

نسل جوان و بانکداری دیجیتال

طبق مطالعات بانكداری مرکز استراتژی و تحقیقات Javelin، نسل جوان در پذیرش و استفاده از بانكداری تلفن همراه (با آمار 47درصد، در مقابل 23 درصد از میانسالان) پیشرو هستند. نسل جوان، تمایل بیشتری به پذیرش بانکداری تلفن همراه دارند. 80 درصد پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی جهانی اقدام به درخواست حساب بانکی از طریق تلفن همراه کرده‌ یا برای آن تلاش کرده‌اند. اما اگر این روش به صورت مناسبی طراحی نشده باشد و از تکنولوژی‌های روز بی‌بهره باشد با استقبال خوبی از طرف مشتریان روبه‌رو نخواهد شد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که در صورت عدم ارائه خدمات به صورت کاربر پسند و کاملاً دیجیتالی بمنظور افتتاح حساب، بانک‌ها شاهد رها کردن روند دریافت خدمات، از سمت کاربران خواهند بود. این بدان معناست که کاربران ترجیح می‌دهند تنها دلیل روند خسته کننده و سخت، حساب آنلاین بانکی افتتاح نکنند.

احراز هویت گامی اساسی در فرایند ارائه خدمات بانکی بوده و اغلب اوقات گامی است که در آن بسیاری از مشتریان بالقوه، به دلیل زمان و تلاش مورد نیاز، از ادامه روند صرفنظر می‌کنند. دلیل دیگر حائز اهمیت بودن احراز هویت، اینست که این گام، مرحله‌ای است که به بانک‌ها در تشخیص مشتریان مجاز و کاربرانی که احتمالاً کلاهبردار هستند، کمک می‌کند. با افزایش تعداد آیتم‌هایی که برای جلوگیری از جعل هویت بررسی می‌شوند، می‌توان اطمینان حاصل کرد که فرد همان کسی است که ادعا می‌کند، اما از طرف دیگر این فرآیند، به دلیل افزودن میزان  اصطکاک روند ارائه خدمات، اغلب میزان ترک سیستم را افزایش می‌دهد.

خبر خوب اینست که با توجه به بررسی‌های سازمان IBM، 75 درصد نسل جوان، با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک برای احراز هویت راحت هستند. این آمار نشان‌دهنده اینست که روش‌های سنتی احراز هویت (مانند احراز هویت مبتنی بر دانش و احراز هویت دو عاملی) هم مانند شعب بانک‌های سنتی در حال فراموشی هستند. در واقع، نسل جوان با فناوری احراز هویت مبتنی بر تلفن همراه که برای محافظت از حساب‌های کاربری و اطلاعات شخصی آنها، ضروری است، راحت هستند.

هوش مصنوعی؛ افزایش امنیت به همراه بهبود تجربه کاربری

بنابراین، مؤسسات مالی باید علاوه بر اتخاذ تدابیر جلوگیری از جعل هویت، از ارائه تجربه کاربری مناسب و راحت در هنگام افتتاح حساب نیز، اطمینان حاصل کنند. این امر از طریق همکاری با ارائه دهندگان راهکارهای دقیق احراز هویت آنلاین، میسر خواهد شد. در واقع استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی برای دیجیتالی کردن فرآیند احراز هویت، امکان احراز هویت دقیق کاربران در طی تنها چند دقیقه را فراهم کرده و موجب حذف خطای انسانی 14 درصدی در تطبیق چهره‌ها می‌گردد. در نتیجه با ارتقاء تجربه کاربری و ارائه خدمات تنها در طی چند دقیقه کاربر به سیستم وفادار مانده و نرخ ترک خدمات به شدت کاهش می‌یابد.

چرا یوآیدی؟

یوآیدی با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی زیرساخت‌های احراز هویت دیجیتال را در کشور توسعه داده است. دلایلی که یوآیدی بهترین راهکار برای پیاده‌سازی احراز هویت دیجیتال در نظام بانکی است عبارتند از؛

•Â Â Â  استفاده از ویژگی‌های بیومتریک افراد برای احراز هویت دیجیتال

•Â Â Â  بررسی حضور شخص در لحظه با الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection)

•Â Â Â  جلوگیری از جعل هویت با الگوریتم هوش مصنوعی تطابق چهره (Face Verification)

•Â Â Â  ارائه ظرفیت بدون محدودیت انجام تراکنش احراز هویت در زمان

•Â Â Â  استفاده از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال برای تایید اطلاعات هویتی

پلتفرم پیشرو و دقیق احراز هویت یوآیدی، برای بانک‌هایی که قصد دارند از ورود افراد مستعد تقلب و کلاهبرداری به سیستم خود، جلوگیری کنند، راهکاری منحصر به فردی را ارئه کرده است.

► استفاده از کد امنيتي پيامکي در اينترنت بانک اقتصادنوين الزامي شد
با نت بانک سامان آشنا شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر