مراحل خرید آسان ارز دیجیتال

شنبه ، 28 فروردين 1400 ، 14:57
«ارز دیجیتال» یا «رمز ارز» که به آن «کریپتوکارنسی» (Cryptocurrency) هم می‌گویند، نوعی پول مجازی و دیجیتالی به‌شمار می‌رود که برای انجام مبادلات و طبق پروتکل‌های رمزگذاری‌شده ساخته شده است. از این نوع ارز دیجیتال برای بالا بردن امنیت و تأیید مبادلات استفاده می‌شود. اساساً ارزهای دیجیتال، ورودی‌های محدودی در یک پایگاه داده هستند که هیچ شخصی قادر به تغییر دادن آن‌ها (مگر تحت شرایط خاص) نیست. این روزها به‌خاطر نوسانات شدید قیمت، ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و سایت‌ها و صرافی‌های زیادی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند که هر کدام امکانات مختص به خود را در اختیار کاربران می‌گذارند. شما می‌توانید با کمک گرفتن از صرافی‌های معتبر داخلی مانند ارز تو ارز و صرافی‌های خارجی مانند بایننس (Binance) و کوین بیس (Coinbase) اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود کنید. لیستی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال حال حاضر شامل «بیت کوین»، «اتریوم»، «تتر» و «ریپل» می‌شود. شما می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را نگه دارید، بفروشید، تبادل کنید، برای پرداخت استفاده کنید، انتقال دهید و یا آن را هدیه بدهید. اگر قصد آشنایی با نحوه‌ی خرید ارزهای دیجیتال را دارید، در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.




مراحل خرید آسان ارز دیجیتال

راه‌های زیادی برای خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد اما همه‌ی این راه‌ها ایمن نیستند. مطمئن‌ترین راه برای خرید ارزهای دیجیتال مراجعه به وب‌سایت‌های رسمی و معتبر است. اغلب پرداخت‌هایی که در بستر ارزهای دیجیتال انجام می‌گیرد، قابل ردیابی نیستند و به همین دلیل باید دقت کنید که از چه روشی اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنید. نکته‌ی دوم و قابل توجه این است که باید هدف خود از خریدن ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن را به خوبی بدانید و بدون تحقیق و بررسی هیچ‌گونه اقدامی نکنید. کیف پول ارز دیجیتال و صرافی مورد نظرتان برای خرید ارز دیجیتال را با دقت و مطالعه‌ی بسیار انتخاب کنید و در راستای اهداف سرمایه‌گذاری خود قدم‌ بردارید. خرید ارز دیجیتال قسمت سخت ماجرا نیست بلکه توجه به نکاتی که قبل از خرید باید آن‌ها را در نظر بگیرید، بسیار مهم‌تر و پیچیده‌تر است.


به طور کلی خرید بیت کوین شامل چند مرحله‌ی ساده می‌شود؛ اول کیف پول مورد نظر خود را پیدا کرده و آن‌ را نصب کنید، سپس به دنبال صرافی خوبی باشید که پاسخگوی نیازهای شما باشد. در مرحله‌ی بعد باید فرایند احراز هویت با استفاده از مدارک شناساییِ خواسته‌شده توسط صرافی را انجام دهید. در آخر ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری نموده و آن را در کیف پول خود دریافت کنید.


نصب کیف پول دیجیتال

ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم مانند هر نوع دارایی دیگری، نیاز به ذخیره‌سازی و محافظت در برابر افراد سودجو دارند. مهم‌ترین تصمیم شما برای خرید و فروش ارز دیجیتال انتخاب کیف پول مناسب و یادگیری نحوه‌ی استفاده از آن است. در این مقاله به طور کامل در رابطه با تعریف کیف پول و انواع آن صحبت خواهیم کرد. کیف پول ارز دیجیتال یا کیف پول دیجیتالی، به کیف پولی گفته می‌شود که به منظور نگهداری از ارزهای دیجیتال، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند و انتخاب آن کاملاً بستگی به اهداف و نیازهای شما به عنوان مصرف‌کننده دارد. اگر قصد دارید که بیشتر بدانید کیف پول دیجیتال چیست می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.


با توجه به این موضوع که ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای از کدهای رایانه‌ای هستند و اساس آن‌ها دیجیتالی است، کیف پول‌های دیجیتالی باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که اول از دارایی‌های ذخیره‌شده در آن به‌خوبی محافظت شود و همچنین بتوان از ارزهای موجود در کیف پول، درست مانند پول نقد برای خرید کالا و خدمات دیگر بهره برد. کیف پول‌های دیجیتال شامل یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی می‌شوند که این کلیدها کاملاً منحصر به فرد هستند. کلید خصوصی مشابه رمز عبور عمل می‌کند و کلید عمومی مانند شماره حساب یا همان آدرس کیف پول شما است. شما برای دریافت ارز دیجیتال باید کلید عمومی و یا آدرس کیف پول خود را در اختیار کسی که قصد واریز دارد بگذارید اما کلید خصوصی باید کاملاً محرمانه بماند، چرا که دستیابی به کلید خصوصی به معنای دسترسی کامل به موجودی حساب شما است و اگر فاش شود، احتمال به سرقت رفتن دارایی‌های شما بالا می‌رود.


به‌صورت کلی کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به دو نوع «کیف پول گرم» و «کیف پول سرد» تقسیم‌بندی می‌شوند.


کیف پول گرم یا (Hot Wallet) نوعی از کیف پول است که باید همیشه به اینترنت متصل باشد. این شیوه از ذخیره‌سازی برای مبادلات پایه به کار می‌رود و به شما اجازه می‌دهد تا در هر گوشه‌ای از جهان، امکان دسترسی به دارایی‌های خود را داشته باشید. با این حال به دلیل آنلاین بودن این کیف پول، احتمال به سرقت رفتن دارایی‌های دیجیتال شما به دست هکرها نیز وجود دارد. پس بهتر است، مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال خود را در این کیف پول ذخیره نکنید.


کیف پول سرد (Cold Wallet) به کیف پولی گفته می‌شود که به طور مستقیم و همیشه به اینترنت وصل نیست و فقط لازم است برای انتقال دارایی خود از طریق این کیف پول به اینترنت متصل شوید. این کیف پول‌ها به دلیل ماهیت آفلاین خود، امنیت بالایی برای محافظت از دارایی‌های شما دارند ولی به انجام رساندن تراکنش‌ها توسط کیف پول‌های سرد، نسبت به کیف پول‌های گرم دشوارتر است.


نوع دیگری از دسته‌بندی برای کیف پول‌ها در نظر گرفته شده است که زیرمجموعه‌ی کیف پول‌های سرد و گرم محسوب می‌شود.


کیف پول دسکتاپ: کیف پول‌های دسکتاپ همان‌طور که از نام‌شان پیداست باید در لپ‌تاپ یا رایانه‌ی خاصی دانلود شوند که فقط از طریق همان لپ‌تاپ یا رایانه‌ی مورد نظر قابل دسترسی هستند. این کیف پول ویژگی‌های خوبی مانند امنیت و کاربرد راحت را به کاربر ارائه می‌دهد. با این حال، بد نیست بدانید که اگر یک هکر کنترل رایانه‌ی شما را از راه دور به دست بگیرد، به‌راحتی می‌تواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند.


کیف پول موبایل: کیف پول موبایل از این جهت که مستقیماً روی موبایل شما نصب می‌شود، شبیه به کیف پول دسکتاپ است. با نصب این کیف پول روی تلفن همراه خود می‌توانید به‌راحتی به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. چنین دسترسی راحتی به شما این اجازه را می‌دهد تا تنها با اسکن کردن کد QR، اقدام به خرج کردن کوین‌های خود بکنید.


کیف پول تحت وب: کیف پول تحت وب، راحت‌ترین راه برای انتقال کوین‌ها را در اختیار شما می‌گذارد ولی این کیف پول کمترین سطح ایمنی را در میان تمام کیف پول‌های ارزهای دیجیتال دارد؛ دلیل این ضعف امنیتی کنترل کامل آن توسط تولیدکننده‌ی کیف پول است. ذخیره کردن کوین‌ها نزد صرافی‌های ارز دیجیتال را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از این ایمنی پایین نام برد، زیرا صرافی کوین‌های شما را روی سرور مرکزی خود نگهداری می‌کند و اگر این سرور مرکزی هک شود، هکر قادر است به کوین‌های شما دسترسی داشته باشد. اگر قصد استفاده از این کیف پول را دارید، بهتر است تعداد کمی از کوین‌های‌تان را روی آن ذخیره کنید.


کیف پول کاغذی: در میان تمام کیف پول‌های ارزهای دیجیتال، کیف پول کاغذی یکی از کم هزینه‌ترین‌ آن‌ها محسوب می‌شود. فقط لازم است آدرس کلیدهای عمومی و خصوصی خود را روی تکه‌ای کاغذ یا روی کارتی پرینت کنید و سطح امنیت دارایی‌های خود را تا حد زیادی بالا ببرید. تحت چنین شرایطی، چون آدرس‌های شما به هیچ سروری متصل نیستند، هیچ راهی به‌جز در اختیار داشتن آن کاغذ برای دسترسی به کیف پول شما وجود ندارد. اگر نیاز به انتقال ارز داشته باشید، می‌توانید کلیدها را وارد یک کیف پول تحت وب کنید یا فقط از کد QR چاپ شده اسکن بگیرید.


کیف پول سخت افزاری: از نظر امنیت، هیچ کیف پولی قدرت مقابله با کیف پول‌های سخت‌افزاری را ندارد. کیف پول سخت‌افزاری در واقع یک دستگاه است که کلیدهای عمومی و خصوصی شما را به طور ایمن در خود ذخیره‌سازی می‌کند. این دستگاه فقط زمانی که شما قصد انتقال ارز داشته باشید، برای مدت زمانی محدود به اینترنت متصل می‌شود. چون زمان انتقال لازم است که شما پین شخصی خود را به طور دستی وارد دستگاه کنید، دسترسی هکرها و افراد سودجو به کلید‌های شما تقریباً غیرممکن است.




انتخاب معتبرترین صرافی ارز دیجیتال

اگر به دنبال بهترین صرافی های ارز دیجیتال هستید، احتمالاً تا به حال با نام‌های زیادی مانند: «کوین بیس» (Coinbase)، «بایننس» (Binance)، «کوکوین» (Kucoin)، «بیت رکس» (Bittrex)، «کوین ماما» (Coinmama) و غیره برخورد کرده‌اید. اما پیدا کردن صرافی مناسب می‌تواند به‌سرعت تبدیل به فرآیندی طاقت فرسا شود. در چنین شرایطی بد نیست امکانات و ضوابط بهترین صرافی‌های بازار را مطالعه کنید. در ادامه‌ی مقاله لیستی از ۵ صرافی برتر ارزهای دیجیتال را آماده کرده‌ایم، تا برای شما پروسه‌ی انتخاب صرافی مناسب را آسان‌تر کنیم.


البته اگر با معیارهای ارزیابی صرافی‌ها آشنا نباشید، صحبت دراین‌باره تلاشی بیهوده به نظر می‌رسد. پس بهتر است در ابتدا خلاصه‌ای از مهم‌ترین جنبه‌های مختلف یک صرافی ارز دیجیتال را به شما ارائه دهیم. قبل از انتخاب صرافی برای خرید و فروش ارز دیجیتال، باید اطلاعات کاملی در رابطه با شرایط امنیتی، نقص‌های امنیتی آن در گذشته (اگر نقصی بوده باشد)، کارمزد و هزینه‌های جانبی، تنوع کوین‌ها و بسیاری نکات دیگر داشته باشید. شرایط امنیتی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که زمان انتخاب صرافی مناسب، باید به آن دقت داشته باشید چرا که اگر صرافی مورد نظر دچار مشکلات امنیتی باشد، حتی ارزش اینکه روی آن فکر کنید را هم ندارد. برخی از صرافی‌ها امکاناتی فرای یک تست امنیتی ساده را در اختیار کاربران می‌گذارند؛ مثلاً بعضی از آن‌ها تأیید هویت دو عاملی و امکان ساخت پین منحصر به فرد دارند.


طبیعاتاً همه به دنبال نوعی صرافی هستند که استفاده از آن، ثبت نام در آن و پروسه‌ی تأییدش ساده و سریع باشد. همچنین از آنجایی که خرید، فروش و مبادلات ارزهای دیجیتال می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد، لازم است که صرافی این فرایند را برای شما ساده و امکان‌پذیر کند. به علاوه‌ی اینکه دسترسی به کیف پول و تنظیمات امنیتی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی دیگر صرافی مورد نظر شما، چه در لیست بهترین صرافی‌ها اول باشد و چه دهم، بسیار مهم است که کوین‌های زیادی را پشتیبانی کند. پس اگر یک صرافی فقط از ۲ یا ۳ نوع کوین پشتیبانی کند، در اکثر مواقع انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. حالا که با جنبه‌های مختلف ارزیابی صرافی‌ها آشنا شدید، بهتر است سراغ بهترین صرافی‌های حال حاضر برویم.


صرافی بایننس

بایننس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود که کوین مخصوص به خود یعنی «بایننس کوین» (Binance Coin) با نماد BNB را نیز دارد. این صرافی به دلیل خدمات عالی و کم نظیری که در اختیار کاربران خود گذاشته است، توانسته طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کند. به طور کلی این صرافی به عنوان واسط میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. از آنجایی که این صرافی ایران را تحریم کرده است، شما نمی‌توانید به طور مستقیم این پلتفرم را مورد استفاده قرار دهید و مجبور خواهید شد برای اینکه به هویت واقعی شما پی نبرند، با کمک گرفتن از «وی*پی*ان» (VPN) و «وی پی اس» (VPS) به آن دسترسی پیدا کنید. البته بهتر است از نوعی استفاده کنید که به شما یک آی پی ثابت می‌دهند؛ چرا که اگر آی پی شما مدام تغییر کند، ممکن است دچار دردسر شوید. اولین ویژگی فوق‌العاده‌ی بایننس، وجود صندوق دارایی امن برای کاربران است که به آن Binance SAFU می‌گویند. اگر نقص امنیتی پیش بیاید و سیستم هک شود، این صندوق تا ۱۰ درصد از کل هزینه‌های معاملاتی دریافتی را به کاربران پس می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این صرافی نیز آن است که اگر کاربران از بایننس کوین استفاده کنند، هزینه‌های معاملاتی را برای آن‌ها کم می‌کند.


صرافی کوین بیس: محبوبیت کوین بیس در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال به این دلیل است که دو فعالیت مختلف را با هم انجام می‌دهد. یعنی شما هم می‌توانید با کاربران دیگر اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کنید و از طرفی هم قادر خواهید بود تا ارز دیجیتال مورد نظرتان را مستقیماً از خود صرافی کوین بیس بخرید. مزایای اصلی کوین بیس شامل کارمزد کم مبادلات، امکان پرداخت با کارت‌های اعتباری و استفاده از سیستم بانکی برای نقل و انتقالات، محبوبیت و امنیت بالا، کاربرد ساده و مناسب برای افراد تازه‌کار و پوشش ارزهای ذخیره‌شده به‌وسیله‌ی بیمه‌ی کوین بیس می‌شود. البته پشتیبانی نه چندان قوی و محدودیت در روش‌های پرداخت از نکات منفی کوین بیس است که باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید.


بیت رکس: بیت رکس نوعی پلتفرم برای مبادلات ارزهای دیجیتال است که امکان خرید و فروش بیش از ۲۵۰ نوع ارز دیجیتال را در اختیار کاربران می‌گذارد. مانند بایننس این صرافی نیز فقط به عنوان واسط میان خریدار و فروشنده عمل می‌کند. شاید بیت رکس جزو برترین پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال باشد اما توصیه‌ی ما به شما این است که برای خرید و فروش ارز دیجیتال، سراغ صرافی‌های آمریکایی مانند بیت رکس نروید چرا که خطر بلوکه شدن حساب، برای کاربران ایرانی بسیار بالا است. این صرافی ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. مثلاً اکثر معاملات بیت کوین در بستر این پلتفرم انجام می‌گیرد، خریداران می‌توانند ارز دیجیتال مورد نظر خود را به قیمت دلخواه خرید و فروش کنند، فرایند تأیید تراکنش‌ها در این صرافی بسیار بالا است و از دو نوع حساب اصلی (برداشت دو بیت کوین) و پیشرفته (برداشت حداکثر ۱۰۰ بیت کوین) پشتیبانی می‌کند.


صرافی کوکوین: صرافی کوکوین پلتفرمی ساده و بدون پیچیدگی برای معاملات ارزهای دیجیتال است که اکثر کوین‌های محبوب و معروف را پشتیبانی می‌کند. در این صرافی نیز مانند کوین بیس می‌توانید مبادلات ارز دیجیتال را با کاربران دیگر انجام دهید و همچنین ارز دیجیتال مورد نظرتان را مستقیماً از خود صرافی بخرید. تشابهاتی میان کوکوین و بایننس نیز وجود دارد. کوکوین نیز مانند کوین بیس، اپلیکیشن کاربردی تلفن همراه برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS دارد. کوکوین به طور مداوم امکانات جدید و به‌روزی را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.


کوین ماما: کوین ماما هم مانند برخی از صرافی‌های دیگر امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال را از خود صرافی در اختیار کاربران می‌گذارد. این پلتفرم برای کسانی که قصد دارند ارزهای دیجیتال را سریع و بدون دردسر خرید و فروش کنند، بسیار مناسب است. همچنین کوین ماما، میان صرافی‌های دیگر به شهرت خوبی دست پیدا کرده است. این صرافی دیجیتال رابط کاربری ساده و بسیاری خوبی دارد، گزینه‌های پرداخت گسترده‌ای در اختیار کاربران می‌گذارد و زمان انجام مبادلات در آن بسیار سریع است.




احراز هویت با مدارک شناسایی

قبل از هرچیزی لازم به ذکر است که هیچ‌گونه قانون مشخص و ثابتی در رابطه با خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور ایران تصویب نشده است؛ با این حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال به طور مداوم در کشور انجام می‌گیرد. در ابتدای شروع خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران، کلاه‌برداری‌های زیادی اتفاق افتاد که پس از آن فروشندگانِ این ارزها مجبور شدند تا برای مبادله با مشتریان خود، آن‌ها را احراز هویت کنند. در ابتدا این روند طوری پیش رفت که خریداران باید برای احراز هویت،‌ کارت ملی، کارت بانکی و در بعضی موارد دست‌نوشته‌ای را در اختیار فروشنده می‌گذاشتند، اما بعد از مدتی برای مشتریانی که مدارک خود را در اختیار فروشندگان گذاشته بودند، مشکلاتی به وجود آمد. مثلاً گاهی اوقات فروشندگان از مدارک شناسایی که در اختیارشان گذاشته می‌شد، سواستفاده می‌کردند و از مشخصات آن‌ها به نفع خود سود می‌بردند.


در نتیجه گونه‌ی دیگری از احراز هویت برای مشتریان ابداع شد تا برای هیچ‌کدام از طرفین مشکلی پیش نیاید. نوع جدید احراز هویت به این گونه است که شما باید عکسی از خود گرفته و در این عکس کارت ملی، کارت بانکی و دست نوشته‌ای را در دست بگیرید. در این دست‌نوشته باید نام فروشگاه یا فروشنده، نام خودتان و همچنین تاریخ روز نوشته شده باشد و توجه داشته باشید که عکس مدرک به تنهایی یا اسکن آن مورد قبول نخواهد بود. بعد از تهیه و ارسال این عکس به منظور احراز هویت، حتماً اصل فایل عکس را نزد خود نگه دارید و نکته‌ی مهم دیگری که نباید آن را دست کم بگیرید این است که قبل از احراز هویت، در رابطه با سوابق کاری و صداقت کاری فروشنده تحقیق کنید و خرید خود را نزد کسی ببرید که در بازار ارزهای دیجیتال از حسن شهرت برخوردار باشد. بعد از تأیید شدن احراز هویت، شما به‌راحتی می‌توانید اقدام به خرید ارز دیجیتال کرده و آن را به کیف پول خود انتقال دهید که در ادامه بیشتر با این روند آشنا خواهید شد.


خرید ارز دیجیتال و دریافت آن در کیف پول

متأسفانه برای خریدن بیت کوین و اتریوم که از برترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال هستند، تحریم‌های بین‌المللی و سخت‌گیری‌های زیادی وجود دارد. بسیاری از پلتفرم‌هایی که در گذشته مورد استفاده‌ی کاربران ایرانی قرار می‌گرفت و به‌راحتی می‌توانستند برای خرید بیت کوین و اتریوم از آن‌ها استفاده کنند، حالا ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید بیت کوین، اتریوم، ریپل، بیت کوین کش و لایت کوین بهتر است سراغ صرافی‌های ایرانی بروید.


ساده‌ترین راه برای پیدا کردن صرافی‌های ایرانی جستجوی عبارت‌هایی مانند «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» در گوگل است. همچنین با کمی تحقیق و بررسی در رابطه با نظرات کاربران در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال، صرافی مناسب خود را پیدا کرده و اقدام به خرید و فروش آن‌ها کنید. با اینکه خرید و فروش از طریق صرافی‌های ایرانی ساده‌تر به نظر می‌رسد اما چون شما اطلاعات حساسی مانند کارت شناسایی خود را در اختیار فروشنده می‌گذارید، باید حتماً صرافی معتبری را انتخاب کرده و ریسک هر گونه مشکلی را نیز بپذیرید. پس از به پایان رساندن مراحل ثبت نام و تأیید شدن هویت شما، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریده و آن را به کیف پول خود منتقل کنید. شما از طریق کیف پول خود می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظرتان را به هر کیف پولی که می‌خواهید ارسال کنید. فقط به یاد داشته باشید که این کیف پول حتماً باید از ارز دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی کند.


همان‌طور که قبلاً گفته شد برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال به کیف پول نیاز دارید. پس کیف پول مناسبی پیدا کرده و در آن ثبت نام کنید. سپس کلید عمومی یا همان آدرس کیف پول ارسال‌کننده یا دریافت‌کننده را بگیرید. انتقال و دریافت ارزهای دیجیتال پیچیدگی زیادی ندارد و فقط کافی است که کد QR را اسکن کرده و مقدار ارز دیجیتالی که قصد ارسال آن را دارید، تایپ کنید. در ادامه به طور دقیق‌تر این فرآیند را برای شما توضیح خواهیم داد. درواقع فرآیند ارسال و دریافت بیت کوین، اتر، بیت کوین کش و سایر ارزهای دیجیتال به کیف پول، شکل‌های متفاوتی دارد چرا که هر نوع کوین ویژگی‌های منحصر به فرد و گزینه‌های ذخیره‌ی مخصوص به خود را دارد. اما این فرآیند در حالت کلی به شکل زیر انجام می‌گیرد.


در ابتدا داخل کیف پول خود بروید و وارد صفحه‌ی ارسال Send یا دریافت Receive شوید. این کار را می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه‌ای که گویای این عمل است انجام دهید. سپس ارسال یا دریافت ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که شما فقط می‌توانید کوین‌های مشابه را ارسال یا دریافت کنید. یعنی فقط می‌توان بیت کوین را به بیت کوین و لایت کوین را به لایت کوین ارسال یا دریافت کرد و شما نمی‌توانید بیت کوین خود را به کیف پول اتریوم و برعکس ارسال کنید.


برای ارسال ارز دیجیتال به آدرس عمومی کیف پول دریافت‌کننده بروید و مقداری که قصد ارسال آن را دارید وارد کنید. حتماً باید مقدار کارمزد تراکنش را نیز در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که موجودی کیف پول شما برای انتقال این میزان کافی باشد. پس از اینکه مبلغ مورد نظر شما تأیید شد، آن را چند بار چک کنید تا اشتباهی صورت نگیرد و سپس دکمه‌ی ارسال تراکنش یا Send transaction را بزنید. همچنین باید آدرس عمومی خود و شخص گیرنده را بررسی کنید تا ارز دیجیتال را به آدرس اشتباه نفرستید. می‌توانید همراه با تراکنش خود متنی برای شخص گیرنده ارسال کنید تا دلیل انتقال وجه را بداند. اگر قصد ارسال مقدار زیادی ارز دیجیتال را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا مقدار بسیار کمی از وجه را ارسال کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز درست پیش می‌رود. درست است که تحت چنین شرایطی، مجبور به پرداخت دوباره‌ی کارمزد می‌شوید اما در عوض خیال‌تان بابت اینکه کوین‌های خود را به آدرس درستی منتقل کرده‌اید راحت است.


برای دریافت ارز دیجیتال، لازم نیست شما کار خاصی انجام بدهید. تنها کافی است که آدرس عمومی کیف پول خود را در اختیار ارسال‌کننده بگذارید. حواس‌تان باشد که آدرس خود را بررسی کرده و آدرس اشتباه نفرستید. اگر صاحب کیف پول فقط خودتان هستید، می‌توانید به فرد ارسال‌کننده امکان اسکن کد QR را بدهید. پس از آنکه ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتقال دادید، لازم است مدت زمان کوتاهی صبر کنید تا تراکنش انجام شود. انجام تراکنش معمولاً چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد اما اگر شبکه شلوغ باشد این فرآیند ممکن است تا چند ساعت هم زمان ببرد.


کدام ارز دیجیتال سوددهی بیشتری دارد؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید، شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که کدام ارز دیجیتال از بقیه پرسودتر است؟ برای انتخاب کردن ارز دیجیتال مناسب، نکات زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. مثلاً نوسانات اخیر ارز مورد نظر، حجم بازار سرمایه، قابل قبول بودن ارز دیجیتال، میزان کاربردی بودن ارز، هویت و گذشته‌‌ی توسعه‌دهندگان ارز، میزان به‌روز‌رسانی آن و پیش‌بینی قیمت ارز در آینده از نکاتی است که حتماً باید قبل از سرمایه‌گذاری روی هر ارزی، آن‌ها را بدانید. در این مقاله ما ۵ ارز دیجیتال پر سود در سال جاری را به شما معرفی می‌کنیم تا کمی بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.




بیت کوین

در حال حاضر بیت کوین محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین ارز میان تمام ارزهای دیجیتال بازار است. ثبات بیت کوین در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده و حتی تا امسال، هیچ ارزی قادر نبوده است تا رکورد قیمت بیت کوین را بزند. بیت کوین در اوایل سال ۲۰۱۹ با قیمت ۳۷۱۷ دلار ارزش‌گذاری شد و کم کم روند صعودی خوبی را در پیش گرفت که بالاخره تا اواسط سال توانست قیمت خود را ۷۹۹۴ دلار برساند. در پایان سال ۲۰۱۹ قیمت بیت کوین ۷۱۰۰ دلار بود. سیر صعودی قیمت این ارز در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشته و تا هفته‌های گذشته، همچنان در حال رشد بوده است. اگر قصد دارید با این ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید می توانید مقاله بیت کوین چیست را در سایت ایران چارت مطالعه نمایید.



اتریوم

اتریوم چیست؟ دومین ارز دیجیتالی که بلافاصله بعد از بیت کوین ارزش‌گذاری شده است اتریوم نام دارد. اتریوم شاید رقیب بیت کوین باشد ولی این ارز دیجیتال اختلاف قیمت بسیار زیادی با بیت کوین دارد و در نیمه‌ی دوم سال گذشته، تنها ۱۴۲ دلار قیمت داشته است. در سال ۲۰۱۵ اشبکه اتریوم که ارز دیجیتال آن اتر نام دارد، توسط «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) ابداع شد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بلاک چین را به خود اختصاص داده است. از پلتفرم اتریوم بیشتر به منظور جلوگیری از کلاه‌برداری، پول‌شویی و برای قراردادهایی روی بستر ارز دیجیتال استفاده می‌شود. این پلتفرم طوری ساخته شده است که بدون نیاز به دخالت شخص ثالث فعالیت می‌کند. ممکن است این اختلاف قیمت میان بین کوین و اتریوم، بسیاری از افراد را نسبت به اتریوم و خرید آن دلسرد کند اما به‌خاطر بلاک چین منحصر به فرد و قدرتمندی که دارد، این ارز دیجیتال پا به آینده‌ی درخشانی خواهد گذاشت. پس اتریوم را در لیست ارزهای دیجیتال خود قرار دهید.


ریپل

ارز دیجیتال ریپل با نماد XRP در سال ۲۰۱۲ به منظور سرعت دادن به تراکنش‌های بین‌المللی ساخته شد. ریپل، پس از بیت کوین و اتریوم بیشتری سهم بازار را به خودش اختصاص داده است. شرکت ریپل با ساختن سرویس‌هایی مانند xRapid، موفق شده است که بازار پرداخت‌ بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی را به تصاحب خود درآورد. قیمت ارز دیجیتال ریپل ۰.۱۹ دلار است. شاید قیمت کمی باشد اما موفقیت این ارز دیجیتال را دست کم نگیرید. سیستم پرداخت ریپل به‌سرعت در حال جایگزین شدن به جای سیستم پرداخت بین‌المللی «سویفت» (Swift) است. به طور کل می‌توانید روی این ارز دیجیتال برای یک سرمایه‌گذاری خوب، فکر کنید. مقاله ریپل چیست اطلاعات کامل و بیشتری در اختیار شما کاربران قرار خواهد داد.




بایننس کوین

مدت زمان زیادی از پیدایش ارز دیجیتال بایننس نمی‌گذرد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ توسط صرافی بایننس معرفی شد و در مدت زمان کوتاهی که وارد بازار شده بود، پتانسیل خوبی از خودش نشان داد. بهتر است بدانید که این ارز دیجیتال روی بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده است و می‌توان از آن به عنوان سرویس پرداخت کمیسیون، در صرافی بایننس استفاده کرد. قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۹ نوسانات زیادی را تجربه کرد. با این حال موفق شد با رشد ۳ برابری، قیمت خود را از ۵.۹۳ دلار به ۱۹ دلار برساند که رشد قابل توجهی است.




تتر

ارز دیجیتال تتر چیست؟ یکی دیگر از ارز های دیجیتال محبوب و با ارزش تتر نام دارد. برآورد شده است که کوین‌های تتر تا به حال به ۴ تیلیارد رسیده است. این ارز دیجیتال باثبات‌ترین ارز در بازار شناخته می‌شود؛ چرا که پشتوانه‌ی آن دلار آمریکا است. البته لازم به ذکر است که از سال ۲۰۱۸ تا به امروز بحث‌ها و حواشی‌های زیادی پیرامون این موضوع پیش آمده است اما با این حال هیچ کدام از این مشکلات نتوانسته است جلوی موفقیت روزافزون تتر را بگیرد. تتر را با عنوان بانک مرکزی ارزهای دیجیتال نیز می‌شناسند و با ارزشی معادل با ۴.۶ میلیارد دلار، بد نیست که نگاهی به روند آن انداخته و به سرمایه‌گذاری روی آن فکر کنید.


► راهنمای ورود به دنیای محبوب‌ترین رمزارز
معرفی رمز ارزها ◄

مطالب مرتبط
بنر