پلتفرم‌های رمزارز داخلی مهمترین کالاهای ایرانی حوزه بلاچکین

چهارشنبه ، 6 مرداد 1400 ، 12:33


پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز داخل کشور مهمترین کالاهای ایرانی حوزه بلاکچین هستند که باید در برابر کالاهای خارجی مشابه مورد حمایت ملی و حاکمیتی قرار گیرند.

جوانان، فعالان و سرمایه‌گذاران کسب‌وکارهای نوپای استارتاپی در حوزه بلاکچین و رمزارزها از موثرترین عوامل توسعه و تولید محصولات و خدمات نوآورانه کشور هستند. به همین دلیل نقش مردم و مسئولان در برابر محصولات و کالاهای ایرانی که آنها تولید یا راه‌اندازی کرده‌اند، برای حفظ و مراقبت آنها بسیار موثر است.

پلتفرم‌های تخصصی و معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی برای کشور، فعالان و علاقمندان ارزهای دیجیتال و حوزه بلاکچین دستاوردهای بزرگی داشته‌اند. اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، اکسیر و چند صرافی دیگر از مهمترین و مشهورترین کسب و کارهای این حوزه هستند.

این پلتفرم‌ها مهمترین کالاهای ایرانی حوزه بلاکچین در برابر کالاهای خارجی هستند که توسط شرکت‌های ایرانی ایجاد شده‌اند. کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار فعالان این حوزه در کشور.


کالای ایرانی از نگاه مقام معظم رهبری

بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز از سال ۱۳۹۷ برای اشاره به میزان اهمیت موضوع کالای ایرانی قابل توجه است:

ـ کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز.

ـ سرمایه‌گذار با سرمایه‌ خود، کارگر با کار خود، طراح با ذهن خود و با دانش خود، اینها همه تلاش می‌کنند و محصول [کار آنها] می‌شود کالای ایرانی. بنابراین چیز باعظمتی است، چیز بسیار مهمی است؛ این را بایستی حمایت کرد.

ـ در حمایت از این کالای ایرانی ـ که محصول تلاش فعالان اقتصادی و فعالان کارگری و سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان و طراحان و مانند اینها است ـ هم مردم نقش دارند به‌عنوان تولید‌کننده‌ کالای ایرانی، هم مردم نقش دارند به‌عنوان مصرف‌کننده‌ کالای ایرانی؛ هم باید تولید کنند، هم باید مصرف کنند؛ هم باید در تولید تلاش کنند.

ـ این وظایفی را بر عهده‌ مردم و بر عهده‌ مسئولین دولت قرار می‌دهد؛ مخاطب این شعار، هم مردمند، هم مسئولانند.

ـ امروز بحمداللّه ملت ما و جوانان ما روی پای خودشان می‌ایستند و احساس استقلال و خودباوری می‌کنند.

ـ بنده اصرار دارم که جوان‌ها هر جایی که دستشان می‌رسد خودشان کار کنند، اقدام کنند، تأسیس کنند، ابتکار کنند به‌خاطر این است.

ـ اینکه ما گفتیم «آتش به اختیار»، فقط مخصوص کارهای فرهنگی نیست، در همه‌ زمینه‌هایی که برای پیشرفت کشور مؤثر است جوان‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

ـ اگر با ابتکار جوان‌ها، با حضور جوان‌ها، با حضور مدیران فعال و پرکوشش ان‌شاءاللّه بشود از این امکانات استفاده کرد، اقتصاد کشور در میان دوازده اقتصاد اول همه‌ دنیا قرار خواهد گرفت.

ـ امروز در صنایع مختلف، در نانوتکنولوژی، در صنایع گوناگون، در صنایع برتر ـ به قول فرنگی‌مآب‌ها «های‌تک» ـ کشور، عمده جوان‌ها هستند؛ مشغول کارند، دارند تلاش می‌کنند و می‌توانند؛ جوان‌های ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند. بعضی از مسئولین ما در طول زمان، این امکان را باور نداشتند یا به آن اهمیت نمی‌دادند.

ـ دشمن از بالندگی نسل جوان ما بشدت نگران و عصبانی است.

ـ من به شما عرض بکنم جوان‌های عزیز ما این کشور را خواهند ساخت، بهتر از آن چیزی که در ذهن نسل قبلی ـ که نسل ما است ـ وجود داشته است؛ ان‌شاء‌اللّه بهتر خواهند ساخت و خواهند توانست پرچم استقلال و عظمت و شرافت این کشور را از آنچه تا امروز بوده است، بلندتر کنند.


چرا پلتفرم‌های خدمات رمز ارز را کالای ایرانی می‌دانیم؟

پاسخ مستقیم این پرسش، در تعریف کالا از دید علم اقتصاد نهفته است. از مفاهیم رایجی که ما در زندگی روزمره خود از آن با لفظ کالا یاد می‌کنیم کالای اقتصادی است. کالای اقتصادی به تمام محصولات ملموس یا خدماتی گفته می‌شود که افراد در ازای به دست آوردن آن حاضر هستند تا از منابع خود (مانند پول، نفت یا فلزات ارزشمند) هزینه کنند. اگر دقت کنید در این تعریف، ترکیب محصولات ملموس در کنار خدمات قرار می‌گیرد و این ۲ مفهوم مکمل یکدیگر در این تعریف هستند؛ بنابراین خدمات نیز نوعی کالا به حساب می‌آیند.

البته این ۲ لغت در جزئیات تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین ویژگی محصولات ملموس که آن را از خدمات متمایز می‌کند، ملموس بودن آن است. به طور خلاصه می‌توان گفت که خدمت همان کالایی است که برای ما ارزشمند ولی ناملموس است.

تفاوت دیگری نیز میان محصولات ملموس و خدمات وجود دارد. شما می‌توانید محصولات ملموس را ذخیره کنید و بعدا از آن استفاده کنید یا حتی به عنوان تولیدکننده، آن را بعدا به بازار عرضه کنید؛ اما در مورد خدمات چنین چیزی وجود ندارد. در واقع در کسب‌وکار‌های خدمت‌محور، میان تولید و عرضه هیچ فاصله‌ای نیست.


انواع کالا از نظر علم اقتصاد

در یک دسته‌بندی امروزی، علم اقتصاد کالا را در دو شکل کلی تعریف می‌کند:

ـ کالاهای مرئی (مادی، سخت‌افزاری، ملموس یا قابل مشاهده): به آن دسته از کالاهایی که قابل مشاهده یا لمس باشند، کالای مرئی یا مادی گفته می‌شود. برای مثال می‌توان به انواع کالاهای تکنولوژیک، الکترونیک، صنعتی، ساختمانی، غذایی، طبی و غیره اشاره کرد.

ـ کالاهای نامرئی (خدماتی، نرم‌افزاری یا غیرقابل مشاهده): به آن نوع از کالاهایی‌که قابل رویت نیستند بلکه آثار ناشی از آنها در خدمت نیازهای بشری است، کالاهای نامرئی یا معمولا خدماتی گفته می‌شود. برای مثال می‌توان به اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارها و حتی بازی‌های رایانه‌ای با کاربردهای متفاوت اشاره کرد؛ یا خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، حمل و نقل، بیمه‌ای، بانکی و هر نوع خدمتی که برای مردم افزایش کیفیت زندگی یا ارزش ایجاد می‌کند؛ همه این‌ها کالا هستند.

بنابراین مهم ‌نیست که محصولی که در دست دارید یا خدماتی که از آن استفاده می‌کنید در قالب یک اپلیکیشن یا یک وب‌سایت یا هر قالب دیگری باشد. مهم آن است که شما به این محصولات یا خدمات نیاز دارید و حاضر هستید برای استفاده از آن‌ها، از منابع در دسترس خود هزینه کنید. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که استارتاپ‌های ایرانی بلاکچین تولیدکننده کالا‌های ایرانی (پلتفرم‌ها) هستند و حمایت از آن‌ها وظیفه همه مسئولان و مردم است.



► ضربه باینانس به ارزهای دیجیتالی!
روزهای خوب ارزهای دیجیتالی در راهند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر