آشنایی با ارز دیجیتال

سه شنبه ، 23 شهریور 1400 ، 13:13
بخش اول: ارز دیجیتال و بیت کوین

همیشه و در همه دنیا پدیده‌های نوظهور از جمله ارزهای دیجیتال و رمزارز‌ها، مورد استقبال عده‌ای از افراد قرار می‌گیرند و در مقابل عده‌ای نیز با آن به مخالفت می‌پردازند و در برابر آن صف آرایی می‌کنند و حتی طرفداران آن را نیز مورد هجوم قرار می‌دهند. این افراد صرفا به دلیل عدم آشنایی با مزایای این پدیده‌ها و یا حتی تعصبات بی‌دلیل، چنین رفتاری را از خود بروز می‌دهند و بعید نیست در صورت آشنایی با آن پدیده به طرفداران آن ملحق شوند. این موضوع در رابطه با ارز‌های مجازی نیز صدق می‌کند و ممکن است خیلی از این افراد با گذراندن آموزش بیت کوین به این حوزه علاقه‌مند شوند. شاید بگویید که من جزء هیچ کدام از این 2 دسته نیستم، اما نظرم به گروه اول نزدیکتر است، ولی نمی‌دانم باید از کجا شروع کنم؟ ما به شما کمک می‌کنیم به پاسخ خود برسید.


تاریخچه پول

تاریخ شناسان معتقدند که اولین پول در فنیقیه به وجود آمد و از آنجا به سراسر دنیا معرفی شد.

سالیان متمادی مردم برای تهیه نیازهای خود از مبادلات کالا به کالا استفاده می‌کردند. به عنوان مثال اگر چوپانی نیاز به گندم داشت، مقداری گوشت به یک کشاورز می‌داد و در عوض گندم می‌گرفت. این نوع مبادله یک مشکل اساسی داشت و آن عدم وجود واحد سنجش ارزش کالاها بود. برای درک بهتر موضوع به این فکر کنید که مثلا واحد سنجش گندم کیلوگرم است، در حالیکه واحد سنجش تبر عدد می‌باشد. خب چقدر گندم باید در ازای دریافت یک تبر پرداخت شود؟


کم کم انسان‌ها به فکر افتادند تا یک واحد سنجش که مورد قبول همه بود را به عنوان وجه معامله قبول کنند.


به مرور زمان، طلا، نقره و سایر فلزات مقیاس سنجش قرار گرفتند و ضرب سکه نیز آغاز شد. با ورود سکه‌ها به چرخه معاملات، داد و ستد‌ها آسان‌تر شد. اما مشکل اینجا بود که حمل تعداد زیادی سکه، عملی خطرناک و سخت بود. چندی بعد مراکزی تاسیس شد تا تجار بتوانند با امانت گذاشتن سکه‌های خود، معادل آن رسید دریافت کنند و آن رسید را در هنگام معاملات خود استفاده کنند. این رسید‌ها را می‌توان اولین اسکناس‌های تاریخ دانست.


تاریخچه ارز دیجیتال

سطح زندگی بشری همیشه رو به پیشرفت است و امروزه تکنولوژی جزء لاینفک این روز‌های ما شده است. تا جایی که امروز برای پرداخت بهای کالا‌های مورد نیاز خود نیازی به حمل پول فیزیکی یا همان پول فیات نیست. شما برای این کار می‌توانید از کارت‌های عابربانک استفاده کنید و یا حتی مبلغ را به حساب طرف مقابل کارت به کارت کنید. هر چند این 2 مثال نمونه‌ای از کاربرد‌ ارزهای دیجیتالی به حساب می‌آیند اما منظور از ارز دیجیتال، ارزهای رمزنگاری شده ایست که هیچ‌گونه نمونه خارجی برای آنها وجود ندارد.


ارز‌های دیجیتال در اواخر سال 2008 با رونمایی از بیت کوین پا به عرصه اقتصادی جهان گذاشتند و امروز بیش از 2300 نوع کوین مختلف با ارزش‌ها و کارایی‌های متنوع در جهان وجود دارد. از مزایای این ارز‌ها می‌توان به تبادلات بدون واسطه، عدم تسلط دولت‌ها بر آن و موارد دیگر اشاره کرد.

► بازار صعودی رمزارزها/جهش سولانا
رشد الگوراند در بازار خونین ارزهای دیجیتال! ◄

مطالب مرتبط
بنر