مراقب کلاهبرداری در فروشگاه‌های اینستاگرامی باشید

پنجشنبه ، 18 شهریور 1400 ، 17:52
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نسبت به کلاهبرداری در اینستاگرام هشدار داد و به کاربران اینترنتی گفت: فریب تبلیغات دروغین و اغوا کننده فروشگاه‌های اینستاگرامی را نخورید و به هیچ وجه به آنها اعتماد نکنید.


به گزارش بانکی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا  گفت: یکی از امکاناتی که فضای مجازی برای کاربران فراهم آورده، امکان خرید وفروش محصولات از طریق فضای مجازی و بدون نیاز به مراجعه حضوری است که این امر با توجه به محدودیت‌های کرونایی در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته اما به‌تبع آن باعث افزایش سوءاستفاده کلاه‌برداران از کاربران نیز شده است.


وی در ادامه افزود: اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی است که امکان خریدوفروش محصولات بخش مهمی از آن را در برگرفته و با توجه به عدم ثبت صفحات فروشگاه‌های اینستاگرامی به‌منظور دریافت مجوزهای اینترنتی و در پی آن کاهش نظارت بر این بستر، امکان سوءاستفاده و کلاه‌برداری در این بستر بسیار محتمل است و در بسیاری موارد کاربرانی که اقدام به خرید از اینستاگرام نموده‌اند کالایی دریافت نکرده‌اند.


سرهنگ علی‌محمد رجبی بیان داشت: عدم ارسال کالا و سرقت اطلاعات بانکی از رایج‌ترین اقدامات کلاه‌برداران در اینستاگرام است به‌طوری‌که با تبلیغات اغواکننده از قبیل قیمت بسیار پایین، تخفیف‌های جذاب و مسابقه‌های جعلی کاربران را به سمت خود جذب نموده و اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند و در بهترین حالت، کلاه‌بردار اجناس بی‌کیفیت را به دست خریدار می‌رساند و یا قیمت‌ها را آن‌قدر بالاتر می‌برد که با اعمال تخفیف بازهم سود زیادی نصیب آن می‌شود.


این مقام انتظامی به کاربران توصیه کرد: از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید کنند و در هنگام خرید به نشان نماد اعتماد الکترونیک سایت و هنگام ورود به درگاه‌های پرداخت اینترنتی به آدرس صفحه که با کلمه https آغاز و با کلمه/shaparak.ir به پایان می‌رسد، توجه کنند.


وی در ادامه با تأکید بر عدم اعتماد به فروشگاه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی به کاربران گفت: در صورت خرید از پیج‌های اینستاگرامی به مواردی از قبیل تاریخ فعالیت صفحه، تعداد پست‌های منتشره، حقیقی بودن دنبال کنندگان و کامنت‌های کاربران توجه کنند و پس از اطمینان از اصلی بودن صفحه در مرحله سفارش کالا به‌هیچ‌وجه بیعانه‌ای پرداخت نکنند و پرداخت وجه را به بعد از تحویل کالا موکول کنند.


این مقام مسئول از شهروندان خواست: در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما درمیان بگذارید.

► آگهی‌های جعلی ترفند کلاهبرداران در سایت‌های واسط
UI چیست و به چه معناست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر