کودکان سایبری هدف بدافزار جدید در بازی‌های موبایلی

شنبه ، 20 آذر 1400 ، 15:07
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نسبت به نفوذ بدافزار‌ها به دستگاه‌های موبایل از طریق نصب بازی‌های موبایلی توسط کودکان به خانواده‌ها هشدار داد.


پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ دوم علی محمد رجبی گفت: برابر اخبار و گزارش‌های موجود، اخیرا ۱۹۰ اپلیکیشن اندرویدی حاوی بدافزار تروجان از طریق اپ‌گالری هواوی، روی حدود ۹.۳ میلیون دستگاه مجهز به سیستم‌عامل اندروید نصب شده است. 


وی گفت: این بدافزار با نام Android.Cynos7 origin شناسایی شده که ظاهرا نسخه‌ی اصلاح شده‌ی بدافزار سینوس"Cynos" است و به منظور جمع‌آوری اطلاعات شخصی از گوشی‌های هوشمند کاربران توسعه داده شده است. در حال حاضر شرکت هواوی اپلیکیشن‌های آلوده را از فروشگاه اپ‌گالری خود حذف کرده است، اما نکته قابل توجه اینجاست که این مورد همچنان می‌تواند یک مشکل باشد چرا که این احتمال وجود دارد این بدافزارها از قبل روی دستگاه شما نصب شده باشند که در این صورت داده‌های شما در معرض خطر سرقت قرار خواهد گرفت.


سرهنگ رجبی به روش عملکرد بدافزار "cynus" اشاره کرد و گفت: پس از نصب اپلیکیشن حاوی تروجان، بدافزار موردنظر روی دستگاه هدف منتشر خواهد شد و آن را آلوده می‌کند؛ در نتیجه می‌تواند به اطلاعات شخصی دستگاه هدف دسترسی پیدا کرده یا حتی کنترل آن را به‌دست بگیرد. اپلیکیشن‌های حاوی تروجان می‌توانند داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربر را از دستگاه هدف جمع‌آوری و آن‌ها را به یک سرور راه‌دور ارسال و یا بر اساس داده‌های موجود اقدام به نمایش تبلیغات به کاربر کنند.


سرهنگ رجبی به دیگر اعمال مخرب اینگونه از بدافزار اشاره کرد و گفت: برخی از نسخه‌های این بدافزار اعمال مخربی همچون ارسال پیامک‌های هزینه‌ای، ایجاد اختلال در پیامک‌های دریافتی، دانلود و اجرای ماژول‌های اضافه و دانلود نصب اپلیکیشن‌های دیگر انجام می‌دهند. 


وی در ادامه به برخی اقدامات ایمنی در خصوص جلوگیری از حملات احتمالی بدافزارها اشاره و به خانواده‌ها توصیه کرد: هنگام نصب بازی‌های موبایلی کودکان خود را همراهی کنند و ضمن نصب این بازی‌ها از اپ استورهای معتبر، حتما به مجوزهای درخواستی هنگام نصب توجه کنید، چرا که برخی اپلیکیشن‌های موبایلی آلوده به بدافزار از شما درخواست می‌کنند که مجوزهای مختلفی را برای اجرا شدن فعال کنید؛ مجوز‌هایی که معمولا برای بازی‌های موبایلی ضروری نیست. به‌عنوان مثال قابلیت برقراری تماس، مدیریت تماس‌ها و دسترسی به پیامک‌ها از جمله دسترسی‌هایی است که معمولا در بازی‌های موبایلی دیده نمی‌شود. 


رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نصب آنتی ویروس‌های بومی و لانچرهای کودک را از راهکارهای مهم مراقبت از کودکان در فضای مجازی دانست و از خانواده‌ها درخواست کرد به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.


سرهنگ علی محمد رجبی در پایان گفت: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

► خالی شدن کیف پول دیجیتال توسط دوست شاکی
کودکان و خطرات استفاده از گوشی‌های هوشمند ◄

مطالب مرتبط
بنر