شهروندان، قربانی کلاهبرداری اینترنتی در خرید و فروش سایت‌های واسط

شنبه ، 14 اسفند 1400 ، 15:27

سرپرست پلیس فتا استان ایلام ضمن اشاره به اینکه هفته گذشته همشهریان در استان ایلام قربانی کلاهبرداری اینترنتی در خرید و فروش آنلاین بوده‌اند گفت: طی 72 ساعت گذشته در سایت‌های واسط جمعا مبلغ 290 میلیون ریال از شهروندان ایلامی کلاهبرداری مالی صورت گرفته است.


پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ "علی‌رضا یعقوبی" سرپرست پلیس فتا استان ایلام در این خصوص اظهار کرد: در هفته اخیر شاهد جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در سایت‌های واسط فروش با ترفند؛ فروش لباس، فروش لوازم خانگی و فروش خودرو بوده‌ایم.


این مقام انتظامی افزود: سهولت در خرید آنلاین و البته امکان مقایسه قیمت‌ها در سایت‌های واسط فروش موجب ترغیب شهروندان به خرید اینترنتی شده است که در این میان مجرمین سایبری با شگردهای خاص کلاهبرداری از قبیل درج آگهی فروش جعلی و اخذ بیعانه از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.


این مقام سایبری خاطر نشان کرد: با هوشیاری و اقدام به موقع کارشناسان پلیس فتا حساب کلاهبرداران مسدود گردید و بیشتر مبالغ به حساب مالباختگان بازگردانده شد.


سرهنگ یعقوبی در ادامه گفت : شهروندان هنگام خرید در سایت‌های واسط فروش باید خرید بصورت حضوری و حتما بعد از رویت کالا و اطمینان از صحت آن اقدام به پرداخت کنند چرا که در بیشتر موارد کالایی ارسال نمی‌شود و یا کالای ارسالی متفاوت از کالای تبلیغ شده و بی‌کیفیت یا معیوب می‌باشد.


سرپرست پلیس فتا ایلام توصیه کرد: کاربران هنگام خرید از سایت‌های واسط از پرداخت بیعانه خودداری کنند و در فضای مجازی هنگام خرید اینترنتی درباره اعتبار فروشگاه در اینترنت تحقیق کنند - آدرس وب سایت مورد نظر را بررسی کنند که در ابتدای آدرس به جای HTTP  از پروتکل HTTPS استفاده شده باشد ، داشتن نماد اعتماد الکترونیکی و صحت نماد را با کلیک روی آن بررسی کنند چرا که نمادهای جعلی تصاویری هستند که جزئیاتی درمورد فروشگاه و فروشنده ارائه نمی‌دهند و با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری هدایت نمی‌شوید، با رعایت موارد مذکور از افتادن در دام کلاهبرداران پیشگیری کنند.

► کلاهبرداری با ترفند " برنده شدن در رادیو جوان"
انتشار بدافزار بانکی TeaBot Android از طریق برنامه‌های فروشگاه Google Play ◄

مطالب مرتبط
بنر