شگردهای تکراری و پیش‌پاافتاده کلاه‌برداران، همچنان قربانی می‌گیرد

شنبه ، 13 فروردين 1401 ، 22:36

رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: سهل‌انگاری، طمع‌ورزی، نبود دانش و سواد سایبری کافی از مهم‌ترین علل وقوع کلاه‌برداری‌ها در فضای مجازی می‌باشد.

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ ابراهیم پرسا در تشریح این خبر گفت: برابر بررسی صورت گرفته بر روی آمار جرائم به وقوع پیوسته و پرونده‌های واصله به پلیس فتا استان گلستان، در سال 1400 شاهد افزایش حدود 25 درصدی وقوع جرائم سایبری  بودیم .

وی افزود: از مجموع پرونده‌های تشکیل‌شده، حدود24درصد مربوط به کلاه‌برداری رایانه‌ای می‌باشد که متأسفانه شگردهای تکراری و پیش‌پاافتاده به‌کارگیری شده توسط کلاه‌برداران، همچنان قربانی می‌گیرد.

این مقام انتظامی گفت: کلاه‌برداری در صفحات اینستاگرامی تبلیغ و فروش کالا و خدمات و کلاه‌برداری از طریق درج آگهی‌های فریبنده و اغواکننده در سایت‌های واسطه دیوار و شیپور بیشترین وقوع را داشته است.

سرهنگ پرسا یادآور شد: برخی از شهروندان  بیش‌ازحد به شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های ناشناس  اعتماد می‌کنند و به‌راحتی در دام سودجویان گرفتار می‌شوند.      

وی در توصیه به افرادی که فریب تبلیغات جذاب  کانال‌ها و صفحات  شبکه‌های اجتماعی را می‌خورند گفت: از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید کنید و به آگهی‌ها و تبلیغات کالای ارزان که هویت و نام و نشان آگهی‌دهنده و فروشنده مشخص نشده است، اعتنا نکنید و بدون تحقیق کامل و بررسی هویت آگهی دهنده یا فروشگاه، با مشاهده تبلیغ کالا و یا خدمات مورد نظر خود، اقدام به واریز وجه یا بیعانه نکنید.

منبع

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

► خطر سرقت اطلاعات در هنگام دانلود تقویم سال 1401
هدیه شصتمین سالگرد تاسیس ایران خودرو ترفند جدید مجرمان سایبری ◄

مطالب مرتبط
بنر