خطر سرقت اطلاعات در هنگام دانلود تقویم سال 1401

شنبه ، 13 فروردين 1401 ، 23:21
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا از احتمال ورود بدافزار در هنگام دانلود فایل zip (تقویم 1401) خبر داد و در توصیه به کاربران تاکید کرد: فایل های مورد نیاز خود را از منابع رسمی و سایت های معتبر دریافت کنید

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ دوم حامد محمدی سپاسی گفت: نقش مخرب بدافزارها در کاهش امنیت سایبری کاربران، سازمان ها و مراکز مهم بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از مجرمین سایبری با طراحی بدافزارهای مختلف به دنبال نفوذ، دسترسی های غیر مجاز و تخریب داده های مهم و حساس شخصی و سازمانی می باشند.

وی در ادامه افزود: شنود، دسترسی به فایل های حساس و مهم، امکان برقراری تماس، دریافت و ارسال پیامک و مانند آن از مهمترین اهداف مجرمین سایبری هستند. پس هموطنان گرامی و کاربران فضای مجازی باید به این موضوع دقت و توجه ویژه داشته باشند.

سرهنگ سپاسی دانلود از منابع نا معتبر را یکی از مهمترین روش های نفوذ بدافزارها عنوان کرد و گفت: مهمترین علت در ایجاد دسترسی های غیر مجاز، عدم رعایت موارد ایمنی از قبیل نبود آنتی ویروس معتبر و بروز و همچنین مراجعه به کانال ها، گروه ها و سایت های نا معتبر می باشد.

این مقام مسئول در ادامه به یکی از مهمترین خطرات برای کارمندان و شاغلین سازمان های خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی رو به اتمام بوده و شاهد آغاز سال کاری جدید هستیم لذا دانلود و نصب نسخه های دیجیتال و اپلیکیشن تقویم 1401 یکی از اقدامات اولیه کارمندان به شمار می رود.

سرهنگ سپاسی با اشاره به مسئولیت حساس کارمندان و شاغلین سازمان های دولتی و خصوصی تاکید کرد: برخی از مجرمین سایبری به دنبال سرقت اطلاعات مهم و حساس و سوءاستفاده از آنان می باشند پس لازم است ضمن رعایت موارد ایمنی، از مراجعه به منابع نا معتبر و دریافت فایل های مشکوک خودداری شود.

وی عدم ذخیره سازی اطلاعات در سیستم های متصل به اینترنت را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: سیستم های متصل به اینترنت باید مجهز به آنتی ویروس معتبر و بروز بوده و موارد ایمنی از قبیل فعال بودن دیواره آتش  و .... در آنان رعایت شده باشد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: در سیستم های آلوده میزان ارسال اطلاعات معمولا بیشتر از حالت معمول بوده که با مقایسه sent و  received می توان این تفاوت را مشاهده کرد. معمولا میزان دریافت اطلاعات بیشتر از ارسال اطلاعات می باشد. بنابراین در صورت مشاهده موارد غیر عادی باید نسبت به برطرف کردن مشکل اقدامات لازم صورت پذیرد.

سرهنگ سپاسی در ادامه یادآور شد: مراجعه به منابع معتبر، استفاده از آنتی ویروس های معتبر و بروز و عدم ذخیره سازی اطلاعات در سیستم های متصل به اینترنت می تواند تا حد بسیار زیادی امنیت سایبری را افزایش دهد.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در پایان گفت: وب‌سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

► کلاهبرداری تلفنی با ترفند برنده شدن در مسابقات صدا و سیما
شگردهای تکراری و پیش‌پاافتاده کلاه‌برداران، همچنان قربانی می‌گیرد ◄

مطالب مرتبط
بنر